Kanske en dumfråga..

Sv: Kanske en dumfråga..

Du undrade vad man skulle göra om hästen sket på en tävlingsbana. Där är det ju sällan några joggare som riskerar att kliva i det.

Vad man gör?

Tja, man låter den skita.

MissFideli skrev:
Skulle du vilja att nån lade sin hästskit på din gräsmatta?

Det finns redan hästskit på min gräsmatta, sedan ponnyerna rymde ur vinterhagen i våras. Den gör nytta där.

Barnen går runt de ev högar som ligger kvar. Det finns betydligt värre saker att trampa i. Kattskit, till exempel...

häromkring får man rida överallt, inga förbud alls.
Om hästen skiter på ett olämpligt ställe skuttar jag av och sparkar högen åt sidan.
Det är väldigt få häromkring som gör så...

Har ridit genom samhället 5 gånger på 4 års tid och såklart sket hästen mitt inne i samhället. Jag skulle självklart köra och hämta skiten när vi kom tillbaka, men en gubbe hade sett vad som hänt och förföljde oss en lång bit för att sedan stoppa oss och förklara (med väldigt hög röst) att skiten inte får ligga där, han var riktigt förbannad. Jag sa att jag skulle hämta den så fort jag hade möjlighet, men det lyssnade han inte på. Fy, vad jag skämdes! Körde dit på eftermiddagen men då hade det regnat hela dagen och skiten var söndersmulad och där var knappt nåt kvar.

En annan gång sket hästen på en parkering utanför ett hyreshus, jag knackade på hos en jag känner och fick en ica-kasse och plockade upp högen. (hade hundbajspåsar i fickan men de var liiite för små)

Vi har väl olika åsikter helt enkelt. Om din häst sket och du stannade och sparkade in det på min gräsmatta skulle jag bli mer irriterad än om du lät det ligga kvar på vägen faktiskt. Att hästskit är bra näring är väl inget vi behöver diskutera, men jag vill lägga på det själv när det behövs i så fall, det är inget en eventuell förbipasserande ryttare ska göra. Har inget med hur långt ifrån det naturliga man är. Vilket du inte har en aning om hur det ligger till i mitt fall...

"Har inget med hur långt ifrån det naturliga man är. Vilket du inte har en aning om hur det ligger till i mitt fall..." Tycker jag nog, resp jag kan ju läsa dina inlägg!

LIA

Så bara för att jag inte vill ha någons hästbajs insparkat över min gräsmatta är jag en miljöbov? Du känner inte mig och jag känner inte dig, jag drar inga slutsatser om ditt miljötänkande, men du vet hur mitt är...synsk? (jag vet att jag undrade om du inte hade barn men det var formulerat som en fråga, ditt inlägg som ett påstående, en viss skillnad)

suck...tycker du brukar hålla dig över den låga nivån...

Om man rider på landsbygden då?
Gräsmattor finns inte mitt ute i fy faen, det finns vad jag vet i trädgårdar. Eller räknar du in åkrar i "gräsmatta"?
Likaså buskar. Eller menar du slybuskar? Att göda dem är ju i så fall en björntjänst, för ju större och frodigare de blir, desto mer får ju markägare alternativt vägföreningar röja sly som växer ut på vägen och andra ställen de inte ska växa.
Även ridstigen blir ju igenväxt fortare om man är "bussig" och göder slyet som står intill. Och se, då var det färdigridet på stigen över huvud taget! Men å andra sidan så blir det ju inget bråk om hästskit där då heller...

Där jag rider är det rejäla krondiken på sina ställen. Vet inte hur man praktiskt ska få skiten över diket för att lägga den på lämpligare plats? Om den nu ska ut på åkern eller till närmaste buske.
Det är ju även vatten i dikena i fråga, så går man ner där, då blir man blöt om fötterna.

Och jag tror även att om man rider i tättbebyggt område, då ska man nog inte förutsätta att husägarna vill man gödslar deras gräsmatta med hästskit utan lov.
I allafall jag skulle INTE dynga in skiten på ngns gräsmatta bara "sådär". Tror risken är stor att de inte gillar det!

Inte för att det spelar någon roll men du missförstod mitt inlägg.

Jag syftade på att man redan hade lärt hästen att skita i diket och funderade då på ifall den blev förbryllad på en tävlingsbana där det inte finns diken.

Fast några joggare blandade jag inte in... hmmm...

Onödigt inlägg egentligen.

Först ett tack för komplimangen (sista raden)! :)

Jag kallar dig inte för miljöbov. Konstaterade att den urbaniserade människan kommit långt från den tidigare självklara synen på miljö och natur. Om du vill, kan jag kommentera ditt första inlägg mer i detalj, men jag avstår hellre. ;)

När det gäller vad "jag vet om ditt miljötänkande", ryms det inom det du har skrivit här, varken mer eller mindre.

En fråga: Förstår du meningen i mitt första inlägg? Det som börjar: "Hur smart är det ...".

LIA

För det första stod det etc i mitt inlägg. Vet du, vad som menas med det?

För det andra kan man, om man vill, hitta alla möjliga slags undantag till praktiskt taget alla regler. Jag tror inte på att leta alla slags garderingar för att tillfredsställa felfinnarfantomer.

För det tredje hoppas jag du har omdöme nog att förstå, vad jag menar.

För det fjärde kan detta vara en intressant diskussion, om vi håller den på vuxen nivå.

För det femte är du välkommen att PM:a mig, så andra slipper läsa resten. Detta om du vill fortsätta på samma nivå. Men bered dig på mothugg!

LIA

Nej, det var inte så jag uppfattade ditt inlägg. Jag uppfattade det som att du undrade vad man gör om hästen skiter på tävlingsbanan. Mitt råd är att låta den skita. Och att det sällan finns några joggare där som kan bli arga.

Vad ska jag skriva i ett PM till dig? :confused:
Inbjuder du till pajkastning, att jag ska köra lite personliga påhopp? På det kan jag ju bara svara, varför skulle jag göra det?

Och varför är mina frågor dumma? För att du tycker illa om mig kanske? :angel:
Och tycker du kanske möjligtvis illa om mig för att jag lyckades med enkla frågor få fram att du inte tänkt igenom det du skrev så det fungerade i praktiken?

Ta och väx upp människa! Detta är ett diskussionsforum, och jag ställer liknande frågor i många trådar om jag vill ha ett svar!
För mig kan även ett svar vara = att jag lär mig ngt nytt.

Nejdå, jag tycker inte illa om dig. Varför skulle jag det?
Men jag har svårt för den där kategorin av inlägg. Den tillför inget till några diskussioner, tvärtom.

LIA

LIA skrev:
Först ett tack för komplimangen (sista raden)! :)

Jag kallar dig inte för miljöbov. Konstaterade att den urbaniserade människan kommit långt från den tidigare självklara synen på miljö och natur. Om du vill, kan jag kommentera ditt första inlägg mer i detalj, men jag avstår hellre. ;)

När det gäller vad "jag vet om ditt miljötänkande", ryms det inom det du har skrivit här, varken mer eller mindre.

En fråga: Förstår du meningen i mitt första inlägg? Det som börjar: "Hur smart är det ...".

LIA

Jo jag förstår (tror jag i alla fall) din första mening.

Och visst håller jag med om att vi kommit långt ifrån vårt ursprung, men jag är inte helt säker på att man var mer miljömedveten förr. Snarare det att man var beroende av ett kretslopp mer direkt än vad vi är idag och att man därmed var tvungen att ta till vara på det man hade mer direkt. Idag är det ju inte så (även om vi kommer få äta upp det med tiden naturligtvis), hästarna har vi inte längre som arbetsdjur och gödselproducenter. De flesta är inte längre beroende av att ta till vara på varje liten gödselklick för att få föda över vintern (indirekt alltså). Därmed är inte heller vårt samhälle anpassat för detta. Men visst skulle en del förändringar inte vara så dumma.

Har läst igenom inläggen igen och jag antar att du syftar i mitt fall på att jag inte ville skita ner skorna, att samhället i stort har kommit så långt från naturen att skit på skorna fördöms (hårddraget)? I mitt fall handlar det mer om en nyttogrej, skit på skorna förstör dem och fräter på dem om de inte är anpassade för det slitaget. Så då är det faktiskt mer miljövänligt att ha skor anpassade för hemmagång till det och skor anpassade för stallet till det, för då håller båda längre. Det har säkert du också? Och hästskit på golvet inne gillar jag inte av flera anledningar, men jag blir inte höjdarglad om barnet har dargit runt i leran med skorna och sen springer in heller (kalla mig pedant om du vill)...

Och sen måste jag hålla med Kopparberg, jag tycker hon har vettiga invändningar mot din hästskit just på gräsmattan. Men jag antar av dina vidare inlägg att det egentligen inte var det du var ute efter. Men jag antar också att de flesta hästägare ser till att merparten av deras hästars skit tas till vara på en åker någonstans och då kanske just den där skithögen på vägen/diket inte är mer än en piss i havet.

Nu börjar det bli riktigt intressant!
På vilket sätt tillför bara vissa frågor och svar ngt i en diskussion, medan andra inte gör det?

Om ngn säger jag ska/bör göra en sak på ett visst vis, och jag känner tvivel på att det fungerar i praktiken, då är väl ändå inte en fråga "men om..." alltför dum? Eller?!

Det är förbjudet att ens rida i motionsspår. Så aja baja! :crazy:

Där jag står brukar de flesta hoppa av om det händer en "olycka" på asfalterade vägar, speciellt vid infarter, brevlådor odyl.( Även om det är grusväg där) Allt för att icke hästmänniskor ska bli förgrymmade.
Bara att sitta av och sparka undan det, mer kan man väl inte göra eller?

Hej!
I joggingspåret sparkar vi det åt sidan i bostadsområdet stoppar vi det i en plastpåse vi har med oss../Lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar