Kanske en dumfråga..

J

jessie90

men om hästen skiter på ett joggingspår när man rider. Då ska man ju ta bort det. Men hur gör ni?
Man kan ju inte ta med en skyffel när man rider. Det är för långt att gå dit. Och man kan inte komma fram med bilen. Hur gör man då?

Kanske en dum fråga.. :o

Sv: Kanske en dumfråga..

För det första får amn inte rida på motionsspår så riden att det ligger hästskit där är ju rätt liten då ju :smirk: :D

Men om man nu rider och hästen skiter är det ens skyldighet att hoppa av tycker ajg och skrapa med foten bort all skit tills de ät helt borsta..Man får stå ut med bajs på skorna.. om man inte gör de ska amn nog inte rida där tycker ja=)

Vad händer om man inte tar bort det då & ingen ser en?
De tar väl inte direkt analys på skiten? :rofl:
Jag tycker att det kan ligga där hästen skiter för det är bra gödning så att växterna växer...

Jag är ny här.... :bow:

men nu är det så att det inte är så trevligt för dom som joggar å få skit på skorna.. ska man ta upp efter hundarna ska man ta upp efter hästarna, punkt slut

jag tillhör både ryttaren och den som joggar.. och när jag joggar är det INTE kul att klampa i en stor fet flugig bajshög. :crazy:

Tycker det är dålig stil att inte ta bort det. Tar väl inte så lång tid att sitta av och sparka det åt sidan? Mycket trevligare för alla.
I stallet där jag står har vi det som regel. Vi ska sitta av och sparka det åt sidan om hästen skiter. Vi har rätt ont om bra ridvägar, så där vi rider nu har vi fått tillåtelse av kommunen. Om vi inte sköter oss blir vi av med ridvägarna direkt. Inte så mycket att prata om. Men jag tycker det är en bra regel. På vägarna som vi rider på prommenerar det folk hela tiden, så varför ska de behöva se skiten som våra hästar lämnar efter sig?

jessie90 skrev:
Måste man inte ta bort det helt?
Har man ingen möjlighet att ta bort högen helt, är det nog
bättre att det ligger i diket där ingen trampar i det än på vägen :)

Ner med det i diket bara. Som någon annan skrev att man inte får rida på motionsspår. På elljusspår får man inte rida och vägar kommunen gjort i ordning för gående eller cyklister men andra vägar, skogsstigar, mm får man ju rida på men det går människor mm där också. Bäst att ta bort hästskit så gott det går.

aa. eller när man är ute å går, å så trampar man i hundbajs:| äckligt äckligt äckligt....

nä man ska plocka upp det ser bäst ut också:)

Jag rider inte där man inte får rida. Alltså där jag rider är det inga problem ifall hästen bajsar.

Här får man inte rida i motionspår/joggingspår så jag behöver inte bekymra mig om hästskits vara eller icke vara på såna platser ;)

osch, vilka bra ridvägar du måste ha. själv får man skritta på en grusväg i en kvart för att ens komma till ridbara vägar, och under den tiden man rider genom samhället så kan olyckor lätt hända :smirk:
jag brukar hoppa av och sparka det åt sidan, om det är nära stallet springer jag dit med en grep när jag kommit tillbaka från ridturen. vilket iofs inte händer särskilt ofta, hehe.

Då sabbar man för alla andra ryttare och i slutänden så kan det bli totalförbjudet att ens rida i området för att någon enstaka person är idiot. :devil:

Nog måste det väl räcka om du sitter av och sparkar bort skiten från stigen?
Det mesta kommer ju då av stigen/vägen, och det som blir kvar blir ju så pulvriserat så det försvinner av sig själv. Antigen genom att solen torkar bort det, eller att ett regn sköljer bort det.
Dessutom brukar ju fåglar picka sönder skiten fort sommartid.

Där jag har häst måste vi när vi rider på de asfalterade vägarna sitta av och sparka ner skiten i diket.
Och eftersom jag åker på en av vägarna till/från stallet, så ser jag hur fort resterna av en "bortsparkad" hög försvinner. Helt borta dagen efter.

Fö så är min häst en naturbegåvning i att skita vissa dagar.
99% av gångerna han står på stallgången ska han skita minst en gång. Och vid ett ridpass så kan det skitas flera ggr.
Och då SJÄLVKLART inte i skogen utan på vägen där man måste sitta av och ta bort skiten!
Jag sitter upp från pall för att jag har svårt att ta mig upp smidigt, och pålle ser mkt lidande ut när jag utan pall ska klänga upp där på vägen.

Så nu har jag börjat trimma honom att han ska vänja sig vid att skita direkt ner i diket i stället.
För några månader sedan när han började skita och jag med skänkeln skulle flytta ut hans arsel på vägkanten så skiten skulle komma i diket, så tog han sonika och sket klart, sedan flyttade han arslet! :smirk:
Men jag klämde vidare varje gång, så nu flyttar han lydigt ut arslet på vägrenen så skiten kommer i diket!
Vet även en annan "storbajsare" till häst som bodde i stallet som lärde sig samma sak. Han tom vände ut arslet mot diket själv till slut när han skulle skita! :D
Kanske ngt att lära din häst också? Så du slipper sitta av varje gång det ska skitas?

Vad händer då om man tävlar och de måste bajsa? Stannar de och bajsar utanför staketet då vid tex en dressyrtävling :D ? Bara en liten dum tanke jag fick...

LitenIsa skrev:
Vad händer då om man tävlar och de måste bajsa? Stannar de och bajsar utanför staketet då vid tex en dressyrtävling :D ? Bara en liten dum tanke jag fick...

På en tävlingsbana är det sällan några joggare.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar