Kanske en dum fråga, men frågar man inte får man aldrig veta!

anhe

Trådstartare
Jag är definitivt ingen hoppryttare, men jag kollar gärna på hoppning på tv och så. Det jag funderar över är varför "alla" hopphästar går med tjockt underlägg under sadeln, sånt där vitt lurvigt. Vad fyller det för funktion? Ska inte sadeln sitta så bra så sånt inte behövs eller är det bara snyggt?

//Nyfiken

Har fått uppfattning av att det är för att det är snyggt...onödigt, en sadel ska väl kunna sitta bra utan en fårskinnsgrej? isånnafall skulle man kanske inte ha den sadeln?

Är heller ingen hoppryttare,men jag tror att den är till för att göra sadeln mjukare för hästen, som en "stötdämpare". I western använder man tjocka paddar för att det ska bli mjukt, men westernsadlar har iof. inga bossar...

mkt e nog för att det är snyggt, men det är stötdämpande vid obalanserade islag i sadeln efter mindre lyckade hopp.

visst ska sadeln ligga bra ändå, och många rider ju med "fluff" även när de inte hoppar, men det skadar ju knappast, blir nog mest lite skönare för hästen, mer kudde. fast man kan ju diskutera det här med att ryggraden ska gå fri osv, och om man tycker det så kan man ju inte heller dra upp den mellan bossorna då det blir för smalt mellan dessa.

jag skulle tro att en anledning kan vara att de flesta hoppryttare har flera hästar som går med samma sadel och sadel kan inte ligga 100 på alla utan den ligger väl och då kan luddet hjälpa ifall en smal häst har samma sadel som en grövre (då utfyllnad) eller något annat. vet dressyr ryttare som också har ludd men de har oftast någon koppling till hoppning ändå (sammarbete med hoppryttare av något slag)

en ide kanske...

Jag har det för att sadeln ligger bättre på henne då, för hon håller på å bygger muskler, så sadeln sitter inte så bra utan.

Men många ser det nog mer som en "modegrej", samma sak är det ju med många andra saker som tex nosludd hade ju många förut, vet itne om det är lika vanligt den här sommaren..

O så finns det ju de hästar som har känslig rygg så man måste ha nått mjukare under sadeln.

Jag har det för att sadeln ska sitta bättre! :) Har alltid haft det (på nuvarande pållen!!) och tycker det bara är bra.

Sen att det är snyggt också får man ju på köpet =) wiiie ..!

Mode som allt annat.

Någon har det säkert med en bra orsak, men del flesta har det nog p.g.a mode som med allt annat inom sporter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
623
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 635
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar