Kanske dum fråga ifrån en ovan utställare.

Rufsrufs

Trådstartare
Om man har en hund som blev Champ strax efter sin 2-års dag, varför skall man fortsätta att ställa ut henne? Är det något särskilt som gäller då, annat än att hon går i Champ. klassen?
Tyckte att det var kul med utställningar, men är det slut nu? Eller måste man åka utomlands?

Om man har en hund som blev Champ strax efter sin 2-års dag, varför skall man fortsätta att ställa ut henne? Är det något särskilt som gäller då, annat än att hon går i Champ. klassen?
Tyckte att det var kul med utställningar, men är det slut nu? Eller måste man åka utomlands?
Jag förstår hur du tänker, jag tycker det är ganska tråkigt att visa champions.. Alltså, allting funkar precis som vanligt förutom att du inte kan ta cert.

Du kan ställa ut för att plocka poäng till årets hund om ni har sånt i rasklubben (alternativt satsa på årets hund inom självaste SKK). Du kan ställa ut för att satsa på att bli BIS. Du kan ställa ut för att göra reklam för din hund om hon ska ha valpar. Du kan ställa ut för att du tycker det är kul. Du kan ställa utomlands för att meritera henne i andra länder. Finns alltid anledningar till att ställa ut, även om jag själv tappar suget när hunden blir champion. Hade jag bara haft champions hade jag ställt dom ändå, men kanske inte lika ofta. Nu har jag ju hundar som kan ta cert, så nu ställer jag bara dom :)

Ja efter svensk champion brukar många försöka jaga det nordiska championatet och även försöka bli internationell champion. Utöver detta finns det ju en uppsjö med titlar att vinna (svensk vinnare, nordisk vinnare, europavinnare, världsvinnare etc).
Dessutom kanske man vill tävla om årets hund i SKK eller i sin rasklubb.
De flesta som ställer ut föder upp själva eller har en hane de lånar ut till avel och om hunden är väldigt vinstrik lockar det ju fler att använda hunden.
Min tik är champion i Norge, hon ställs i Sverige i championklass med hopp om att få cert i Sverige någon gång. Men mest av allt ställs hon för att samla poäng inför årets allroundhund.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar