Kanske bygga daghundgård?? Synpunkter, idéer?

ako

Trådstartare
Vi bor ju på landet och har numera två hundar, en springer på snart sex år och en cocker på fyra månader. Just nu är jag hemma på heltid p g a distanssudier (gyllne tillfälle att skaffa valp), och under våren kommer lilla valpen att följa med mig till skolan (ridinstruktörsutb)där hon om vädret tillåter kan vara i en hundgård eller annars i bilen när jag inte kan ha henne hos mig (vid ridning, lektion etc. Dock kommer jag att både rasta och titta till henne många gånger varje dag) de två dagar i veckan inte husse kan ta hand om henne.

Vi är överlag hemma ganska mycket, det är inget tal om att vara borta 40 timmar i veckan, men ett par,tre dagar i veckan har stora hunden tidigare varit ensam sju- åtta timmar. Han har verkat fungera bra med det, är lugn, trygg och harmonisk och kommer sömnigt tassande från sängkammaren när man kommer hem. Hade han inte verkat må bra, hade vi givetvis hittat en annan lösning.

Jag spånar dock lite på att i framtiden bygga en "dagishundgård" till våra hundar här hemma, som de kan vara i de dagar (som sagt, max tre dagar i veckan) vi är borta över dagen. Då kan de gå ut och in som de vill, och de behöver inte vara kissnödiga (stora hunden är inte speciellt nödig när han har varit ensam, men vem vet hur lillan blir som vuxen?) och de har dessutom varandra som sällskap (vilket de ju visserligen har inne oxå). De trivs jättebra i hop, och lillan är väldigt trygg med sin plastbrorsa. I så fall tänkte jag mig en rastgård med tillhörande rejäl, isolerad, för hundarna trivsam koja/stuga med möjlighet att värma upp. Någon som har erfarenheter?

SJÄLVKLART ser jag INTE detta som alternativ till boende, motion, sällskap, stimulans etc, utan bara som dagrastgård de dagar vi inte är hemma över dagen, och lika självklart är det inte aktuellt nu, med en liten valp, utan eventuellt i framtiden. De ska självklart fortsätta såväl promenara, leka, gosa och sova i sängen på natten i precis samma omfattning som nu.

Tack på förhand för svar :)!
 
Senast ändrad:
Sv: Kanske bygga daghundgård?? Synpunkter, idéer?

Våra taxar tillbringar några timmar om dagen i sin hundgård. Där har de tillgång till en rasthage, ett rum som är isolerat men inte uppvärmt, samt en mindre koja inomhus med golvvärme där det är ca 20 grader varmt. Om vintern har de det varmt och skönt i kojan, och i sommarvärmen är rummet svalt. I rummet finns även en bänk som de kan ligga på, om de föredrar den framför kojan. Tanken är även att vi ska ha en bänk i rasthagen, så att de kan ligga ute utan att behöva ligga direkt på marken.

Hundarna trivs fint här, och jag anser att de far bättre där än de skulle göra instängda i boningshuset. De springer glatt ut på morgonen och verkar allmänt tillfreds med situationen. Här kan de hålla stenkoll på ägorna under dagen. Och nåde den katt som försöker tassa obemärkt förbi, den får sig en redig utskällning. :smirk: Den enda utav dem som på senare år inte varit särskilt överförtjust är gammeltiken, men jag har en känsla av att det beror på att hon finner de stökiga yngre damerna aningen påfrestande och ligger därför hellre kvar inne i soffan. Med ålderns rätt så har hon fått sin vilja fram. ;) Sedan blir resten av klanen givetvis överlyckliga när familjen kommer hem och de släpps in igen.

Mina erfarenheter är positiva, och det verkar dessutom som om dina hundar kommer att spendera relativt lite tid i sin hudngård.
 
Sv: Kanske bygga daghundgård?? Synpunkter, idéer?

Ja, det där lät ju bra :)! Ligger kojan liksom i eller innanför det isolerade rummet? Ungefär hur stor är rastgården?

Tack, tack!
 
Sv: Kanske bygga daghundgård?? Synpunkter, idéer?

Någon mer med synpunkter eller erfarenheter?

Tack, tack :)!
 
Sv: Kanske bygga daghundgård?? Synpunkter, idéer?

Jag har också en hundgård åt mina hundar, när jag inte är hemma släpper jag dem där. Hur tråkigt är det inte för en hund att vara inne i ett hus i flera timmar, tänker jag. Roligare då att vara ute. Sen har vi en soffa i en box i stallet där de kan ligga på kvällen innan jag släpper in dem. Perfekt om de är blöta.

Min princip är att hundarna bara är inne från det blir mörkt eller efter 9 på kvällen fram till nästa morgon. De är aldrig inne på dagen, men det är nästan inte jag heller.

Hade jag varit hund hade jag hellre varit ute än inne.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp