Kanonpigg häst

Blueberry555

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra med mitt halvblod på 7 år. Han är så himla pigg nu så det går knappt att rida honom. Innan så har det vart lätt att jobba emd honom men nu e han så pigg att det knappt går att göra ngt med honom. Han lugnar aldrig ned sig. Jag har testat att longera honom innan ridning men detta hjälpte inte.

Han går nu med huvudet i det blå, du kan knappt lägga till skänkeln utan att han springer ifrån, kastar sig åt sidan, tar bettet och sticker. Jag har hållt med på mkt övergångar men detta verkar bara göra han ännu mera taggad. Han kanske slapåpnar av 2 steg, sen tar den 15 min tills nästa gång han slappnar av. Jag är rädd att han belastar sig fel när han håller på så här.

Ngt tips på vad jag ska göra?

Han blev sådan här nu när kylan kom :cool:
 
Sv: Kanonpigg häst

Testa med att rida honom med en Thiedemantygel och börja varje ridpass med att trava honom i 20 minuter på ett så lugnt sätt som möjligt (utan övergångar). Ta bort allt kraftfoder - om han får det nu. Rid 7 dagar i veckan. Lägg inte till någon skänkel överhuvudtaget när han är så känslig, det kan du göra när han lugnar ner sig.
Rider du med korta tyglar så försök att länga ut tygeln lite, heta hästar blir ännu hetare med kort tygel.
Lycka till! :)
 
Sv: Kanonpigg häst

Känner igen det där... Helt hopplöst nu när det är så kallt och dessutom hårt och knöligt i hagarna så de inte kan röra sig :mad:

Jag brukar försöka lösgaloppera hästarna i ridhuset ett par dagar i veckan när det är så här, ibland får de bara göra det den dagen och ibland rider jag också. De behöver springa av sig lösa ibland.
Brukar när jag rider först låta de galoppera på lite och sen börja jobba, mycket med att försöka göra hästen koncentrerad med tex. bommar och olika lösgörande övningar. Gör mkt tempoväxlingar stället för övergångar och håll på tills han accepterar hjälperna utan att fara iväg, du måste kunna ha skänkeln intill och rida framåt fast han är pigg.

Vid uteritt tycker jag det är ett typiskt fall när tex. en graman kan vara bra att ha. Och håller med, ta bort kraftfodret eller iaf. minska det kraftigt och ge mer hö
 
Sv: Kanonpigg häst

Detta kan jag ta o försöka med, Han är rätt så stadig i sin form annars, självklart måste han stärkas. Men just nu går det inte att rida han alls. Så det kanske går att testa med en thidemantygel. Så här har han aldrig varit innan, han känns helt galen att rida. Galenpanna :D
 
Sv: Kanonpigg häst

Precis så där är mitt 7 åriga sto också. Hon har gått som en klocka alltid, hon har iof alltid traskat på i friskt tempo men nu är hon super super pigg. Ju mer jag rider desto piggare blir hon, hon blir aldrig trött, återhämtar sig på nolltid. Sen tror jag att hon är inne i nån "trotsperiod" hon har aldrig försökt sig på nåt förut men nu är det massa saker för att komma undan. Då kan man ju springa fort, inte vilja gå, skutta och fara.....
 
Sv: Kanonpigg häst

Alla hästar jag har/haft genom åren har blivit halvt galna på vintern när det är kallare :D Tror dom känner att dom har mer ork och tycker livet är underbart utan värme och äckliga flugor som suger energi ur dom :)
 
Sv: Kanonpigg häst

Aa, det e bra svar jag har fått =)
Han brukar bli piggare så här års, men inte så här pigg. Inte så att han inte går att rida så som han e nu. Vi får se hur han är idag för han ska vara med på hoppträningen.
 
Sv: Kanonpigg häst

Min 5-åring är också helt galen just nu. Har försökt rida henne trött i skogen, det går inte.

När jag rider i ridhuset brukar jag börja med att cantra ganska många varv innan jag försöker börja jobba henne. Har också ridit inne först och sen gett mig ut att galoppera på fälten när den värsta energin har lagt sig.

Det är ju ändå rätt kul att de är pigga och glada! :angel:
 
Sv: Kanonpigg häst

håller med en thidemantygel är superbra! den tvingar inte ner hästen men den kan ändå inte gå med huvudet i de blå.

min häst är lika dan, taktar och hoppar och har sig. men att man är cool lugn gör mycket skillnad.
kläm med benen (inte skänklarna) så du sitter i sadeln när den håller på, ha händerna lågt hela tiden och va lugn.
Dessutom är det viktigt att man kan få hästen på andra tankar. lura den, backa den, snurra den eller liknande.
Men tänk på att hästen bör gå på tygel för att då är det svårt för den att stressa på samma sätt!

lycka till!
 
Sv: Kanonpigg häst

Räcker upp handen och sållar mig till de som har en galen häst just nu. ;)

Jag låter min häst springa av sig lös i paddocken innan jag hoppar upp för annars så har jag en pipande häst som gör skolor ovan mark.
Men det är ju tyvärr många som har detta problemet just nu. Men att använda en thidemantygel eller en graman och sedan bara lugnt försöka trava eller galoppera är ofta bra.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Kanonpigg häst

Samma här! Min vanligtvis pigga men roliga och fullt ridbara häst har blivit helknäpp senaste veckan. Har bytt foder till ett havrefritt med det hjälper inte. Börjar någon annan galoppera i ridhuset börjar hon bocka och fara. Inte kul alls och känns lite farligt. Förra helgen reste hon sig så jag flög av. Vi har mindre utetid i stallet nu och när de är ute står de bara stilla. Jättejobbigt, jag hade velat vara med på hoppträningen ikväll, men vet knappt om det funkar. Skönt att läsa att andra har samma problem och få en förklaring! Det värsta är att ingen kan rida ute och ridhuset är fullt av heta hästar på kvällarna. Finns ingenstans där de kan få springa av sig. Längtar efter töväder!!!
 
Sv: Kanonpigg häst

Det värsta är att ingen kan rida ute och ridhuset är fullt av heta hästar på kvällarna. Finns ingenstans där de kan få springa av sig. Längtar efter töväder!!!

Trist! Här (Västergötland) har vi perfekt snöunderlag nu så det går utmärkt att både trava och galoppera till pålles stora förtjusning. Han vill helst göra det hela tiden. :p

För övrigt kan jag bara hålla med er övriga om att energinivån är hög just nu. :D Tack och lov har jag en "snäll" häst som inte far omkring som ett jehu. Det enda som händer är att det sprätter lite extra i bakkärran i galoppen om vi rider tillsammans med andra.
 
Sv: Kanonpigg häst

min häst är är alltid galen och att gå med huvudet i vädret och dra iväg hör till vardagen, men nu när hon fick stå en vecka pga hon trampat fel i hagen, så var hon ovanligt hemsk att gör i ordning(ville ut till dom andra hästarna) skrapade i golvet, tryckte in en i väggen osv. började med att själv bli lugn och avslappnad, skänkelvikning några steg hit några dit, svaga serpentiner med början till öppna och sluta, mycket halter, började endast trava när hästen var lugn i skritten och då rida lätt låångsamt och fortsätta med skänkelvikning och svaga serpentiner. försökte att vara så mjuk i handen som möjligt och jobba med kroppspråket för att stanna trava osv. gick super bra :D hästen har aldrig lyssnat så här bra på mig efter vila, var inspirerad av förra ponny akuten avsnittet med mental träning och stoppljus tänket ^_^ fungerade utmärkt på min häst, hade jag börjat fiffla med tyglarna mer för att göra halter och spänna mig som jag alltid gör så hade hästen åkt i luften :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp