Känns som om han aldrig kommer lita på mig mera

M

minnisjasmin

Idag skulle stallägaren fota mig och min häst Kalle. Vi började fota, Kalle hade på ett fleecetäcke på sig som jag valde att ta bort för att få finare bilder. Då jag tog bort det så glömde jag förståss att det var väldigt elektriskt så sen då jag skulle gå och ta fast honom igen får han en stöt och efter det blev han rädd för mig och vågade inte låta mig komma nära honom. Visst några gånger så fick jag komma fram till honom och ta fast honom och klia honom och så, men andra gånger så gick han bara i från mig.

Det känns helt hemskt eftersom jag har haft honom nästan 3 månader och det har varit jätte bra mellan oss, och nu känns det som om han aldrig mera skulle våga lita på mig mera. Då vi skulle ta in honom så vågade han bara komma till mig för att alla andra hästar hade gått in redan och han hade inget annat väl än att komma till mig.

Har en enorm skuldkänsla och känner mig ledsen pga detta för det känns som om det var mitt fel. :(

Sv: Känns som om han aldrig kommer lita på mig mera

Det kommer ordna sig ska du se. Är så lätt att göra såna misstag. Jag råkade spruta vatten rakt på mulen på min stackars häst förra sommaren. Höll i slangen och den vred sig runt och jag råkade trycka av:eek:! Hon blev såklart jätterädd. Redan innan avskydde hon att bli spolad och vi hade tränat mycket på det och nu kändes det ju som att allt varit förgäves och jag skulle få börja om från början igen... Hade verkligen dåligt samvete.
Men det var inte så farligt ändå. Vi tränade massor med vattenslangen och nu är det inga som helst problem att spola henne längre, jag kan t.o.m. hålla slangen framför mulen utan att hon bryr sig.
Så ge det lite tid så fixar det sig säkert:laugh:!

min häst fick oxå en stöt men de går över ska du se!:)

Skönt att höra, och hoppas att det ordnar sig :)

jo precis!kan ju säga lite hur jag gjorde med min häst:
Jag tränar NH kan jag ju börja med att säga;)
jag longerade henne och var noga med att hon lyssnade på mig!sedan gjorde jag en helt ny övning hon aldrig gjort,ngt som hos tyckte va kul!

Mina hästar har fått stötar flera gången. De kommer över det, jag lovar.

Snälla du inte ska du må dåligt av det här, du gjorde ju inte honom illa med mening!

Han kommer över det om du är som vanligt.

Kramar

och nu känns det som om han aldrig mera skulle våga lita på mig mera.
En känsla är bara en känsla. Låt inte känslan styra hela livet åt dig, för då minster du verklighetsuppfattningen. Vi är alla mer än våra känslor och tankar, kom i håg det.

Har en enorm skuldkänsla och känner mig ledsen pga detta för det känns som om det var mitt fel.
Kom i håg att det är bara du som tänker rätt och fel. I hästens värld så finns inget rätt och fel. Så länge du bär på skuldkänslan och ledsamheten så kommer hästen att känna av det, och då löser du aldrig ditt problem. Tänk istället på dom positiva anledningar som gör att din häst gillar dig. Ansvaret på att lösa detta vilar i dina händer.

Kanske var det en lärdom att inte täcka hästen i onödan?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 763
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar