Känns som jag har gjort allt, långt!

super

Trådstartare
Är så deprimerad, måste bara skriva av mig. Vet inte om jag lägger tråden på rätt ställe!

I vintras så upptäckte vi att min gammelpålle har sammanväxningar i ländryggens kotor, vi behandlade muskulaturen då han var inflammerad samt hade kotledsinflammationer på bägge fram, förmodligen sekundärt pga ryggen. Inflammationen släppte och vet sa att det bara var att köra på men att han måste kollas var 6e månad för resten av sitt liv.

Det här var ca 4a månader sedan och nu börjar han få ont i ryggen igen!!

Har bara ridit 2 dagar i veckan och tömkört/longerat 2 dagar/vecka, har lagt in vilodagar varannan dag för att hans ryggmuskulatur inte ska bli överansträngd.

Har dessutom investerat i bot ryggvärmare samt benpaddar till alla fyra benen, han får dessutom gurkmeja och MSM för hjälpa till så att han inte blir inflammerad.

Den här veckan har jag tränat för tränare två gånger, dagarna emellan träningarna så har jag longerat honom, pga att vi skulle tävla den här helgen.

För att förklara, förra fredagen så tränade jag sedan så vilade han på lördagen, på söndagen o måndagen så longerade jag bara lite lösgörande inga större krav och inte särskilt lång tid, tisdag tränade jag och då la vi focus på mycket galopparbete för att skona ryggen, ons lätt longering igen, torsdag träning återigen mycket pauser för att han inte skulle bli ansträngd ändå hade han jätteont när jag kom hem.

Tänkte stryka mig men jag tänkte jag åker ut och kollar hur han mår innan och på fredagen så visade han ingen smärta.

Idag när jag tävlade så gick han jättebra, jag var väldigt försiktig när jag red fram, promenerade länge med honom innan jag hoppade upp och sedan så red jag bara lätt, undvek att sitta tungt på honom, hade lika upplägg till bägge klasserna och han kändes jättefin, kämpade på, jag kände dock att han var lite trött i sista klassen.

När vi sedan kom hem så kände jag på honom och han var jätteöm igen, har nu strykit oss från morgondagens tävling.

Ska ringa klinik på måndag och kolla honom men det känns faktiskt ganska kört, vet sa att han troligen skulle bli värre men jag kunde inte ana att det skulle gå så fort!! Det känns faktiskt helt hopplöst, han skulle aldrig trivas som pensionär heller då han är hingst och inte kan gå med andra. Vet inte vad jag ska göra :cry: :cry::cry:

Sv: Känns som jag har gjort allt, långt!

Hej!

Lider med dej, det är fruktansvärt jobbigt när våra kära djur blir sjuka osv..
Hur gammal är hästen?
Det behöver ju inte vara så allvarligt hoppas inte det iallafall., tror att ni skulle vara hjälpt av en hästmassör med som kom regelbundet och masserade samtidigt spom du själv kan massera själv med lite tips och rådgivning.
Vi hade en häst som hade så ont i kroppen att han höll på att lägga sej ner första gången massören skulle massera men redan andra/tredje gången var det en enorm skillnad och tillsist kunde han bara njuta..och blev sååå mkt mjukare i kroppen. Hon var kanon och började med försiktig massage sk. taktil massage eftersom han var så öm i muskler osv.. och kunde allteftersom ta i mer..så det kan jag rek varmt till din häst att prova iallafall.
Sen får du självklart höra vad vet säger nu önskar dej all lycka till :bow:

Han är 18. Grejen är den att idag när jag kände på ryggen och han ömmade så var han fortfarande mjuk i muskulaturen, så risken finns att det är något med ihopväxningarna, vet var inte jättehoppfull men eftersom han svarade så bra på behandlingen så sa att vi gör ett försök.

Jag har haft ute equiterapeut innan vi upptäckte sammanväxningarna och efteråt så pratade jag med henne om vad vi hade hittat, hon var optimistisk eftersom han är så välmusklad, men hon hittade heller inga större spänningar i själva muskulaturen.

Jag brukar massera honom hyffsat regelbundet.

ok :crazy: Ja om det nu är det andra och det inte sitter i muskulaturen så är det ju lite annorlunda. men muskler stödjer ju upp och underlättar och det är ju lätt att det också blir muskelspänningar utav det..men jag håller tummarna för er och hoppas att det inte är det du befarar igen...:crazy:

Tror inte att det behöver vara kört med din häst ännu. Han kanske behöver behandlas tätare under en period bara. Vad behandlade ni med? Kan rekommendera DMSO. En riktigt bra massör som kommer med jämna mellanrum och checkar av statusen också såklart. Jättebra med tömkörning och annat som du gör för att stärka musklerna. Långa skritturer i vagn kanske om han är inkörd.

Nu vet jag inte bakgrunden kring din häst men tycker nog att du ska prova att behandla ryggen fler gånger och träna honom samtidigt så att han inte tappar musklerna som han behöver för att kompensera sin svaga rygg. Prova en ny veterinär också för HERREGUD vilka olika svar man får beroende på vem man pratar med. Har pratat med några olika angående min häst, har hört allt från att det inte är nåt fel (aktiva travhästar har inte ryggproblem förstår du :crazy:) till en som i princip dömde ut henne totalt "50/50 om hon nånsin kan tävla igen". Vi hittade en medelväg och en lösning som passade henne. (Fast jag har inte samma diagnos som dig.)

Lycka till och ge inte upp än!
Mvh/Somi

Hej!

Väldigt tråkigt att höra att hästen din har ont, men hoppet är långt ifrån ute.
Vilken klinik åker ni till och vilken veterinär har du där (PMa om du inte vill lämna namn)?
Vet en bra veterinär på Ultuna (det kanske är denna person som behandlar din häst idag) som är speciallist på ryggar.

Vad för slags longering är det du sysslar med?
Jag kan rekomendera löslongering med mycket mycket galopp. Försök att undvika trav, utan håll dig tll de två övriga gångarterna.
Hur ser hästens vilodagar ut? Det bästa är att hästen låter bli att stå helt, utan en vilodag bör vara tex en skrittpromenad. I ditt fall kan du ju prova tömkörning i skritt i skogen, och då med långa tömmar så hästen kan sträcka på sig.

Observera att jag endast lägger fram detta som förslag, dessa metoder är kanske något du gör idag, eller något som inte passar dig och din häst.

Lycka till!

Tack, jo jag pendlar mellan hopp och förtvivlan, tyvärr lutar det mer åt det senare :cry:

Vad är DMSO?

Han stod aldrig under behandlingen i vintras heller, utan jag jobbade honom hela tiden i töm. Han är inte inkörd.

Han behandlades två ggr i vintras med kortison och smärtstillande, han fick 6 sprutor i ryggen varje gång.

Har redan bytt vet en gång och den vet jag har nu räknas som sveriges främsta på ryggproblem. Det är ju inte det att han är svag i ryggen, han är helt steloppererad i hela ländryggen pga ihopväxningarna.

Tack för stödet och jag uppskattar att ni försöker hjälpa till.

Jag har redan den vet som jag tror du menar, chefsvet på ulltuna numer.

Har tyvärr ingen möjlighet till löslongering.

Han har en kuperad skogshage, förutom nu när han går på gräs då har han både skog och plan gräsmark. Han promenerar väldigt mycket i hagen, är inte mycket för att stå still, han går liksom sina inspektionsrundor och markerar sina högar sas. Så det känns lite onödigt att bara gå ut och promenera med honom om du förstår vad jag menar.

Mitt schema har sett ut ungefär så här:

månd: vila
tisd: ut i skogen, rulla på i galopp utan krav.
ons: vila
tors: longering, inspänd och med tyngdpunkt på galopp
fre: dressyrträning för instruktör, mkt pauser för att vara försiktig med hans rygg.
lörd: vila
sönd: tömkörning, jobbar med sidoförflyttningar och lite samling

Vet sa till mig att inte köra på för hårt utan lagom, till skillnad från hästar med kissing spines där det är mkt viktigt att verkligen träna ryggmuskulaturen.

Under rehab hade jag ungefär samma schema fast utan ridningen utan i stället varierade jag mellan longering och tömkörning och vila varannan dag. Vet tyckte det såg mkt bra ut, men det känns ju som problemen kommer så fort man börjar rida en längre tid.

Jag har kämpat med hans rygg i typ 10 år innan vi äntligen fick diagnos, varit hos andra vet men dom har inte hittat orsaken, vi har provat massor sadlar och olika paddar, massage mm.

Vet varnade för att han skulle försämras men hade svårt att säga hur fort, jag trodde ändå att det skulle handla om år och inte månader. :cry:

Jag tackar för stödet och uppmuntran.

Va tråkigt för dig och din underbare vän :cry:

Men inte för att ge dig hopp men tycker nog att du kan behandla igen och lägga in ett annan rehab schema.

Tror att jö mer rörelse, genomströmning skall vara bra....lätt att han stelnar till vilodagarna.

Jag skulle de dagar du vill ha honom att vila ut och skritta och jogga i galopp med en chambon...nu vet jag att du är en skicklig ryttare och kanske inte behöver hjälptygel men faktist gör den underverk på överlinjenmed att tänka fram med nos och ner.

Viktigt att hästen tänker mycket framåt så den inte hamnar på bogarna men det kommer du att känna.

All lycka och ta nu och ge honom en period :love:
Skriv gärna uppdat i tråden hur det går för er !!!

Styrke kramar från Muppen och Lillen.

Tack så mycket för stödet.

Redan innan jag fick reda på att han hade sammanväxningar så visste jag ju att ryggen inte var så tålig hos honom eftersom jag kämpat med hans ryggsmärtor i många år. Då hade jag ett schema där jag red mer, men han var jätteinflammerad i ryggmuskulaturen i vintras så jag törs inte rida på honom oftare och skritta är inte att tänka på, har gjort misstaget någon gång och skrittat ut på honom och då har han fått jätteont på en gång.

Jag investerade faktiskt i en gouge för några månader sedan för att ha på när jag rider ut då jag inte tycker chambong fungerar på honom då den uppmuntrar lite till att söka sig undan tryck från bettet och jag kämpar för att han ska ta lite stöd och inte knäppa av och bli tekanna.

Jag hoppas att jag får en tid hos Chris snarast och lovar att uppdatera hur det går.

Tack en, en gång

Då du har Chris.J är du i säkra händer men du känner din häst bäst när det gäller rid, träning bättre än vad han kan råda dig till tror jag.

Väldigt synd att chambon inte funkar....det bästa med den är just att nosen kommer fram på ett sätt som inga andra hjälptyglar kan och är väldigt viktigt för genomsläpp i hela överlinjen.
Tyvärr fäster gougen väll direkt i bett som gör att de kan fälla in nosen istället till skillnad från chambone ?

Stel av skritt :confused: men ! Konstigt tycker jag men har väll med sammanväxten att göra....man lär sig alltid någe.

Red du mer och mindre vila i vintras då så du med säkerhet vet att han blir sämre med mer rörelse men naturligtvis lugnt ?

Rörelse utan press på arbete sägs jö vara det bästa för cirkulation mm.
Vet med min schäfer som har sammanväxt i 3 kotor, som bryggor emellan koterna....mår bäst av lite rörelse väldigt ofta.
Vilar hon ett par timmar i följd stelnar hon till direkt.

Senast ändrad:

Hans rygg mår bäst av att inte sitta på honom allt för mycket i skritten, att bara skritta utan ryttare mår han inte dåligt av, men han promenerar som sagt väldigt mycket i sin hage.

Han blir inte stel efter en vilodag utan smärtan kommer ibland om jag har ridit ett dressyrpass och suttit på honom och nu på slutet har det blivit värre, alltså smärtereaktionen är mycket värre än förrut, så det bästa för honom skulle väl vara att bli körhäst. Men han är ju liksom 18 år, känns lite sent att köra in honom och dessutom så har vi inga vägar att köra på där han står och det är inte det lättaste att flytta på honom heller.

Det inte är så många stall som tar hingst och dessutom kan han inte stå i vilket stall som hellst då han har kronisk bronkit..

I vintras så hade han dessutom inte blivit riden i så många månader då han hade en gaffelbandsskada förra våren och jag började rida på honom först i augusti.

Eftersom han har såpass ont trots att muskulaturen inte är hård, har du funderat på om samanväxningarna har orsakat nervskador?

Testa akupunktur!!!! Men hitta någon duktig som har en helhetlig syn och förståelse, inte någon som gått en helgkurs....

Jag vet inte, vet sa inget om nervskador, får se vad han säger när jag får ny tid.

Har faktiskt tänkt tanken på akupunktur, men var hittar man dom och hur vet man att personen i fråga är bra?

ja det är inte så lätt.. :crazy: vissa ET använder akupuktur, men jag tycker inte dom har tillräcklig utb. i det... men fråga runt, leta efter någon som har jobbat i många år, kanske har en human-utb. i grunden. du behöver någon med erfarenhet och förmåga att "känna av" hästen.

vart bor du?

Det finns en mkt duktig veterinär som utför akupunktur. Han håller mest till runt ekerö, men jag har aldrig haft problem att få honom att komma ut till min häst, står också 3 mil söder om sthlm.
Han heter Lars Kristiansson. Han har hjälpt min häst mkt med akupunktur när hon hade ont i kroppen.

Ett tips!:)

Tack för tipset, men jag vet vem han är och tyvärr har jag inte så jättestort förtroende för honom, men tack ändå.

Vad tror ni om laser? Pratade med en kompis som rekomenderade ett ställe på solvalla som kör med laser och kiropraktik. Är det någon som varit där och provat med sin häst?

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 610
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 905
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama