Fast stallägaren har ju rätt. Hen är ju besviken. En graviditet är inte enkelt för varken häst eller människa. Det frestar på. Kanske fick du ekonomiskt fördelaktigt också? Fick du det? Att fundera på stam innan man lånar ett sto och betäcker tillhör väl grundkursen i hövlighet. Blup och bedömningsiffror är öppen information som inte kostar något.
Det är klart att du behöver prata med stallägaren och kanske erbjuda stallägaren att köpa fölet förmånligt för att betala för hens och stoets tidsförluster. Tid är också pengar. Prat med stallägaren för att lära dig förstå och få någon slags förlikning.
Att skaffa häst som man tror är det man vill ha men visar sig inte passa är ju en köpares stora problem. Alltid.
Jag har köpt en häst som jag trodde skulle passa mig. Jag vet stam, hur den är uppfödd och känner folket men ändå har det blivit fel.
Den hästen älskar jag och saknar fortfarande trots att vi inte alls fungerade ihop rent arbetsmässigt. Hästen fungerar klockrent där han bor nu och de vill aldrig göra sig av med honom.
Att det sedan kan bli ännu mer "fel" när man är på ägg/spermie-nivå är ju ännu mer påtagligt.
50% av föräldrarnas gener kastas ju iväg och det är ju inte säkert att de fördelar du vill ha av kombinationen är det som kommer ut. Måste du leva med det så, som "straff", resten av hästens liv? Vem sjutton mår bra av det? Skulle säga vare sig ägare eller häst.