Känns alltid ojämnt och får ont i höger fot vid ridning.

valy

Trådstartare
Hej!

Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare förståelse för ridningen och utrustningen, men jag har haft ett återkommande problem som jag inte lyckats lösa och som stör mig mycket – det handlar om stigbyglarna och längden på stiglädren.

Under året har jag ridit tre olika hästar. De två första var lite mindre: en "tjockare" fjording x arab-korsning och en "smalare" häst som jag tror är ett halvblod av något slag. På dessa hästar var det enklare att sadla och hitta rätt längd på stigbyglarna, och det kändes inte lika ojämnt. Speciellt på den "tjockare" hästen kändes det nästan alltid rätt. Nu rider jag däremot mest en stor valack, som är ett engelskt fullblod x P.R.E-korsning och 176 cm i mankhöjd. Jag klarar att sadla honom, men det är fortfarande knepigare att få allt att kännas rätt jämfört med de mindre hästarna.

Problemet ligger i att jag alltid måste justera stiglädren när jag sitter upp, även om jag vet vilka hål jag brukar sätta dem på. Vissa lektioner behöver jag ha dem längre, andra kortare, och det känns sällan helt jämnt mellan sidorna. På höger sida är det nästan alltid problem. Det känns som att stiglädret antingen är för kort eller för långt, jag får inte till den där "perfekta" längden. Dessutom får jag alltid ont i höger fot, oavsett vilken längd jag har... förstår inte varför. På vänster sida tappar jag ofta stigbygeln, speciellt i trav och galopp, men det har blivit bättre med det de senaste lektionerna. Höger sida är dock fortfarande ett frågetecken.

Det som gör det mer frustrerande är att jag känner mig balanserad i sadeln rent allmänt. Jag upplever inte att jag sitter snett eller har svårt att hålla balansen när jag rider, men ändå känns det ojämnt i benen. Jag har tidigare tränat konståkning, vilket kanske spelar in. Mitt högra ben har alltid varit mitt starkare "landningsben", och vänster fot är van vid att vara belastad vid bla. snurrar. Kanske är det därför det känns så här, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Hur lång tid tar det för kroppen att anpassa sig till ridningen och för musklerna att hitta rätt balans?

För närvarande rider jag med ridskor och shortchaps, men mina shortchaps har gått sönder, så jag har beställt nya. Det kanske kan göra en viss skillnad med nya sortchaps, men jag funderar också på om jag borde skaffa ridstövlar istället. Kan det ge bättre stöd? Finns det något jag kan lägga i ridskorna för att minska belastningen på höger fot?

Tyvärr har vi inga speglar i ridhuset, så jag kan inte se om jag sitter jämnt. Jag har heller ingen som kan filma mig när jag rider, vilket gör det ännu svårare att se vad som händer. Jag har försökt föreslå speglar till ridskolan, men det har inte blivit av. Just nu finns det inte heller någon plats på andra ridskolor i närheten, och de tar inte in vuxna elever (är 20), så jag är lite fast i situationen.

Har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Hur kan jag hitta rätt längd på stiglädren och få det att kännas mer jämnt? Och vad kan jag göra för att slippa smärtan i höger fot? Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få! 😊

Senast ändrad:
Ridläraren måste väl kunna hjälpa dig med att se om du sitter jämnt och hur du ska göra för att det ska kännas bättre.

I övrigt så skulle jag rekommendera centrerad ridning som handlar mycket om kroppskännedom.

Jag tänker också att det bästa är att fråga ridläraren. Kan finnas många skäl. Vissa hästar är lite enda och puttar en åt ena sidan så att man sitter snett (kan vara hela sadeln som hamnar snett). Ibland spänner man sig i ena benet så att allt blir snett/känns snett.
Inte alltid säkert att speglar hjälper. Ibland är de lite skeva och då kan saker se snett ut trots att det är rakt. Men ridläraren lär ju kúnna ha koll på hur du sitter och påminna dig om du hamnar snett.

Gällande stigläder - har du kollat att de som sitter på sadeln ens går att få jämna? Min erfarenhet är att ridskolehästar kan gå med ihopplock av stigläder som är olika långa och kanske olika sneda. Ju mer du rider och ju bättre balans och stabilitet du får i sadeln så kommer du inse att det inte är stiglädrenas exakta längd som är avgörande eftersom tyngden mer hamnar i sätet. Benen bara hänger där sen. Jag skulle gissa att du spänner dig på något sätt eftersom du också får ont i foten.

Tror inte ridstövlar skulle göra skillnad för just dina problem.

Jag tänker att hålen på stiglädrena inte kanske stämmer med verkligheten?
Endel hoppar upp på hästen hängande i ena stiglädret och då kan de töjjas, bli längre.

Sen behöver en träna lite utöver ridningen om du kanske kan försöka bli mer jämn med hjälp av styrketräning t.ex?

Det är svårt att lära sig rida olika hästar, med olika förutsättningar i kroppen och med olika sadlar :) generellt.

För mig låter det som om du inte låter benen hänga ner till stigbygeln. Tappar man stigbyglen ofta brukar det hänga ihop med att man kniper med benet för att 'sitta kvar' vilket leder till att man drar upp foten.

Att kunna sitta avslappnat, även i trav och galopp, och bara låta benens tyngd vila i stigbyglarna är svårt. Man hamnar gärna i att man antingen får för mycket vikt i stigbyglarna och för lite i sätet eller tvärt om. (Ridning är svårt... :cautious: ). Om man inte hittar balansen mellan stigbygel och säte är det också svårt att hitta 'rätt längd' på stiglädren eftersom man antingen kniper (drar fötterna uppåt) eller trycker ner sig (spjärnar med fötterna).

Angående smärtan i foten så kan det bero på en massa olika saker förutom stigläderlängd. Var på foten har du stigbyglen? Hur har du den på foten? Hur har du foten jämntemot resten av benet? Hur bred är stigbygelplattan? Lutar den? Mm.

A och O är att kolla att lädren är lika långa och att hålen sitter på samma ställe. Läder töjer sig med tiden så det är en god idé att byta sida på dem emellanåt eftersom man alltid brukar sitta upp på vänster sida.

Tänker på en sak som ibland händer mig på en häst, förutom de andra bra tipsen du fått. Ena foten hamnar långt åt höger i stigbygeln. Det gör att stålet i stigbygeln trycker till konstant på sidan av foten vilket så klart gör ont efter ett tag.

Ingen aning om vad som gör att detta sker på just den hästen, men det är relativt enkelt avhjälpt genom att flytta foten kanske 2-3 ggr på ett ridpass. Första gångerna fattade jag inte att det hade hänt alls och förstod inte varför jag fick ont i en fot på den hästen.

Det kan vara så att sadeln inte passar dig.
En annan sak det kan vara är att när man börjar rida kan man inte rida utan stigbyglar, efter ett tag kan man inte rida med stigbyglar och sen kan man bägge två. Det här är något de flesta går igenom i sin utveckling som ryttare.
Bägge de nämnda problemen kan skapa spänningar och märklig smärta. Stt man tappar stigbyglarna brukar ofta ha med nummer två att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 963
Senast: lilsan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 323
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019
Hästmänniskan Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har...
Svar
13
· Visningar
1 765
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka