Känner mig förvirrad, vilket stall?

F

Foxx

Jag behöver verkligen hjälp, jag vet inte vad jag ska välja!

Jag har en shettis som är dräktig. Hon måste stå på lösdrift då hon verkligen inte trivs att stå i box.

Nu står hon i ett lösdriftstall med 5 stora hästar, ligghallen är godkänd för 6hästar. Alltså när hon fölar till sommaren kommer det ju vara 7hästar. Kan tillägga att min shettis är utstött av dom andra, eller när det gäller ligghallen och maten, annars går det jättebra. Så min shettis får inte komma in i ligghallen, jag tror knappast hennes föl kommer få det heller och jag vill ju inte att fölet ska behöva sova ute. (inte min shettis heller). Det är annars väldigt bra, bra belyst (jag är extremt mörkrädd). Jättenära till bussar, både från där jag bor och till mina föräldrar och till mitt jobb.

Jag var och kollade på ett annat stall. Så gott som perfekt. Exakt samma syn på hästhantering som jag. Stallet var jättefint och mysigt. Någolunda snälla hästar + en dräktig shettis. Det skulle ju vara suveränt. Det är bara det att detta stallet ligger åt helt fel håll. Bort från allt. Går inte många bussar och sen 2km till närmsta busshållplats. Inte så bra belyst heller. Men jag tror min ponny skulle trivas bra (om hon får komma in i flocken vill säga). Jag har otroligt dåligt lokalsinne och minne, och där i "ödermarken" kommer det nog ta lång tid innan jag hittar till något eller va man ska säga.

Sen är det så att detta egentligen inte är ett alternativ. eller jo det är det väl.

Det är att jag flyttar hem henne till mina föräldrar. Jag känner till varenda gren i skogen där. Men då måste vi bygga en ligghall, haga upp hagar, skaffa sällskapshäst mm. mm. Men det skulle vara såhäligt att bestämma allt själv.
Detta kommer väl bli väldigt dyrt? Har en vanlig svensson familj råd med det. Mina föräldrar tycker det ska vara jätteroligt om min ponny kommer hem, men jag tror inte dom förstår allvaret i att ha eget stall mm.
just det, mina föräldrar tror stenhårt på att man kan hitta en sällskapshäst (inte köpa) där ägaren har lust att betala allt på hästen, trots att det är vi som har hand om den eller vad man ska säga.

Jag har letat med ljus och lyckta efter stallplats i ett halvår med ej hittat något. Alltså någon lösdrift, stall är det gott om.

Hur tycker ni jag ska göra? förlåt för flummigt inlägg.

Sv: Känner mig förvirrad, vilket stall?

Det låter väl som ett bra alternativ att ha hos dina föräldrar, bara du förklarar för dem hur det funkar osv.
Om ni har fri tillgång på grovfoder så är det ju enkelt, samt en liten ligghall för 2 shettisar tex? Kanske kan du hitta ett annat sto som ska ha föl som kan bo där med, jag själv skulle tex gärna betala allt för mitt sto när hon ska föla om hon får gå nånstans med fler föl! Så det går säkert att hitta.
Annars är det nog lätt att hitta en äldre shettis som sällskap.

tycker också att alternativet hos dina föräldrar är bäst! Om ni nu har betesmarker. Det var precis vad vi har gjort nu fast vi byggde ett litet stall med två boxar på gården. Och det är så skönt! Helt kanon. Kanske kan bli svårt att låna någon och ägaren ska stå för allt, men kan ni inte istället låta någon ställa dit sin häst och den sköter om den och fixar allt och så behöver den inte betala mer än en symbolisk summa för att stå där?

Det var väl ett absolut självklart svar att du skall ta hem ditt sto till dina föräldrar. Tänk på ditt sto, hon behöver lugn och ro, och framför allt kunna ligga ner om natten, och vila benen.;)
Låna ett ungsto som sällskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka