Känner inte igen våran ponny

ankic

Trådstartare
Ska göra historian kort , vi har en ponny som är 16 år, valack , har alltid varit världens snällaste, gått ihop med alla hästar
För 2 månader sedan flyttade vi till egen gård, oturen med nytt ponnyköp, har gjort att han fått byta kompis 3 gånger på kort tid, då ingen av hästarna kunnat stå här längre tid, o vi har behövt sällskap , så har lösningen varit sådan.
Nu har vi köpt en ny ponny, import från Irland, valack, 5år, grå skimmel, han blir 4:e kompisen åt våran ponny
Och det fungerar inte alls, våran gamla ponny är elak, jagar i väg den nya, biter sönder täcket , vi känner inte alls igen honom
Gör han så för att den nya ponnyn är skimmel eller har det ngt att göra med att det blivit otryggt för honom
Nu har vi gjort en egen hage i den stora hagen till den nya , vill inte att han ska springa o göra illa sig, då hagen har en brant o det är isigt på sina ställen
Varför gör våran älskade, snälla ponny så här :confused:

Sv: Känner inte igen våran ponny

Låt dom gå i var sin hage så dom ser varandra men inte skada varandra.

Med min ponny måste jag göra så i minst 3 månader innan jag kan släppa ihop honom med den nya.

Även om eran gamla har skaffat vänner direkt så har mycket hänt just nu med byten av många nya vänner och nu säger han att det får vara nog. Han vill inte bli kompis med någon som försvinner igen.
Han vet ju inte att den nya är där för att stanna. ...

Dessutom är ni också stressade och det känner han av. ...

Jo skimmelvalacker ligger risigt till o som du gjort så löser det sig nog... på sikt. Betestiden gör ofta sitt.

Hur har hagsituationen sett ut i Irland för den nya ponnyn? Om han gått mycket ensam beror jagandet troligtvis på att han inte vet hur man beter sig.
Det som Palle beskrev: att han inte vill bli vän med någon som kanske försvinner igen, är ett mänskligt fenomen. Hästar lever i nuet och tänker inte på det sättet.
Troligtvis är det något i den nya hästens beteende (som inte vi ser) som inte "stämmer". Tror inte det är fel på eran gamla ponny utan snarare den nya som inte kan "hästspråk" helt fullt ut och att den gamla försöker tillrättavisa honom.

Den nya ponnyn har gått i flock på Irland .
Hans beteende ser bra ut o han tränger sig inte på , det är den gamla ponnyn som attackerar fast den nya inte gör ngt ,o detta sker fastän den nya inte ens är speciellt nära. han kan smyga sig lite närmare men håller avstånd då han ser att han inte får tillåtelse att komma in på den gamla ponnyn område .

Kan tillägga att då vi tar ut den nya från hagen, så blir den gamla orolig o vandrar , äter inte o gnäggar
Kan tycka det är lite konstigt då han inte visar några tendenser att gilla den nya

Många hästar har svårt för skimlar just p g a färgen, ju ljusare ju större problem. Men det är inte samma sak som att dom "tål" varandra eller kan sakna varandra. Dom vill bara ha dom på lite avstånd så att dom själva inte blir "röjda" om det kommer någon fara.

Jag har själv bara en skimmel som är helt vit idag. Hon är klart lägst i rang och visst får hon vara med flocken men helst på lite avstånd. I mitt fall blir det bättre om har täcke på sig så att hon är helt vit.

Han är grå skimmel, men det är klart den vita färgen finns ju i ansiktet
Vi har hela tiden haft gammel killens täcke på honom, samma storlek o så tänkte vi att det skulle gå bättre om han kände sin egen lukt från täcket, men han riktigt hugger tag i täcket o drar , det går sönder

Han är grå skimmel, men det är klart den vita färgen finns ju i ansiktet
Vi har hela tiden haft gammel killens täcke på honom, samma storlek o så tänkte vi att det skulle gå bättre om han kände sin egen lukt från täcket, men han riktigt hugger tag i täcket o drar , det går sönder
Kan ju vara så att det blir fel för att den nya hästen luktar som den gamla. Att det är därför ha försöker få bort det.

Jag har haft haft olika skimlar sen mitten av 60talet och ingen av dom har haft problem med andra hästar eller ens stått lägst i rang, tvärtom har dom flesta varit den som varit högst i rang. .

Jag har också sett tillräckligt med hästar som blivit skitförbannade om man bytt ut flockmedlemmar för ofta, medans andra inte brytt sej. Det har inget med att man förmänskligast hästen. ..
Enda gemensamma nämnaren jag märkt är att dom som blivit mest arga har stått lägst i rang.

Vad bra att du inte haft problem med skimlar. För det är ju ett vedertaget faktum att flockdjur inte vill ha medlemmar i avvikande färg om de själv får välja. Speciellt inte flockdjur som också är flykt- och bytesdjur.
Men du har kanske din hästar i mindre grupper och mindre hagar där märks det inte på samma sätt som när hästar kan rör sig mer fritt i stora grupper och på stora områden.

Mina skimlar har gått i grupper om allt från 3 till +70 st blandade ston med föl, ston utan föl, valacker och unghästar av alla kön. ...

Och jodå, allt har fått höra det mesta om att mina hästar skulle bli jagade och skadade när den eller den hästen kommer in i hagen. ..
Har aldrig hänt ännu på snart 50 år....

Den enda häst jag träffat på som betett sej illa var en brun travare som anföll allt och alla som rörde sej i och utanför stallet. ..
När den kom lös av en för mej okänd anledning fick polisen komma och skjuta den.
Men för det går jag inte runt och hojtar om att bruna hästar, eller travare för den delen, är galna och inte går att ha med andra hästar.

Fenomenet med att hästar ska gå uppdelade i kön och färg träffade jag på för första gången på 90talet i Stockholm.

Innan dess hade ingen jag träffat varesej i landet eller utomlands sorterat bort annat än vuxna hingstar från ston som inte skulle betäckas...

Jag har heller aldrig upplevt eller sett problem med skimlar varken i stora flockkonstellationer eller små. Därmed inte sagt det inte kan förekomma.

@ankic Det kan givetvis vara så att allt nytt och alla omställningar gjort er ponny otrygg. Men jag vill bara nämna vad anledningen var här när en av mina blev som förbytt. Även där hade det kommit nya hästar och så, så det var lätt och nära till hands att anta/misstänka det berodde på att det blivit för mycket. Även om jag inte riktigt "köpte det" då det var så olikt ponnyn ändå.

Hursom, han var verkligen ELAK mot den andra, oprovocerat skitelak. Jagade, högg, trängde genom stängslet, sparkade, gjorde oprovocerade anfall. Den andra gjorde inget fel. Visade sig sen att ponnyn som plötsligt blivit le hade ont. När det var borta var beteendet borta och han var sitt vanliga jag igen.

Efter en vecka, blev allt lugnt i hagen, den nya ponnyn hoppade över in till den stora hagen, och sedan dess funkar det bra.
Det är så skönt att gammel killen är sig själv , men det blev nog för mycket för honom

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?