Känna hur hästen trampar under sig.

P

pago

Jag rider en häst som är så pass ärlig i formen att jag aldrig behöver oroa mig över nacke och bakdel, Har hört det från flera olika tränare.
men i fredags när jag var och tränade så skulle jag prova att korigera till mera vikt därbak och kom på mig själv med att inte komma på hur det skulle "kännas".
tänkte då, hur får jag hästen att lägga mer vikt där och ungefär hur ska det kännas för min del?
någon som kan försöka förklara?

Sv: Känna hur hästen trampar under sig.

ja tycker den tränaren borde kunna säga till när hästen trampar under sej och precis då säga till så du vet vad du har att eftersträva.

de är ju så olika på olika hästar tycker jag att de inte går att förklara hur de känns..man får liksom lära sej hur de känns på just den hästen.

att få hästen att trampa under sej mer är ju halvhalter bra, öppna/sluta är också samlande rörelser..
sen är de viktigt att variera tempot ofta..de brukar få igång dom, rida aktivt och inte slöa till de..som dom blir lite mer kvicka liksom.
galopp till skritt och tvärtom är också bra.

Senast ändrad av en moderator:

En häst som samlar sig får mer vikt bak och lättar där fram. Beroende på hur mycket samling du får så varierar även känslan av uppförsbacke.

Själv har jag bara fått till samling i skritt/stillastående än så länge. Jag skulle göra en bakdelsvändning, gjorde halt innan, förberedde och så "vipps" fick vi samling stillastående. Det kändes som om hon backade men det hon gjort var att flytta bak rumpan så att kroppen från att ha varit en rektangel blev en parallellogram bakåt. Skithäftig känsla! :D

Det känns som om hästen blir dubbelt så stor ;) Nä, inte riktigt, men man får mer häst framför sig och lite uppförsbacke-känsla. Men det varierar från häst till häst.

Det känns som om hästen blir dubbelt så stor ;) Nä, inte riktigt, men man får mer häst framför sig och lite uppförsbacke-känsla. Men det varierar från häst till häst.

haha ja min häst upplevs som lite tjockare...;)

Jag förstår inte riktigt vad tränarna menar med att du inte skulle behöva bekymra dej om nacke och bakdel:confused:

Även om hästen är enormt välriden innan så måste du hålla kvar och veta vad du ska ha koll på. Dessutom är det bogarna man måste hålla reda på.... Med bogarna på plats kommer bakdelen med.

Tränarna som sagt detta borde kunna förklara bättre för dej, dels vad de menar, dels vad du ska göra och NÄR det är rätt.

Känslan tycker jag är att hästen känns bredare över ryggen, samt främst att det blir en helt annan känsla av svikt i steget i och med att lederna vinklas bak och vikten tas upp på annat sätt.

Be tränarna som sagt detta förklara bättre.:idea:

Dessutom är det bogarna man måste hålla reda på.... Med bogarna på plats kommer bakdelen med.

Kan inte du förklara lite mer vad du menar för detta har jag aldrig hört innan!

Är bara nyfiken...

rakriktning helt enkelt väl? hästen får inte skjuta ut någon boge här o där.

rakriktning helt enkelt väl? hästen får inte skjuta ut någon boge här o där.

Precis:idea: det är lättare att kontrollera bogarna än bakbenen, och rätta bogarna efter bakbenen:idea: För att få hästen att arbeta rakt= grunden för att kunna flytta vikten bakåt.

Ok! Har aldrig hört att det ska vara så viktigt för bakkärran. Dock hört att det i allmänhet är bra. Jag är väl bakom flötet eller nåt. Hehe

Men tack för förklaringen!

Har du lust att förklara hur du korrigerar ifall du märker att hästen petar ut men en bog?

Hehe, det kanske inte är så lätt för nån att förklara för dig som har en tvåbent häst!:)

Vadå, det är ju mycket enklare, bara två ben att hålla reda på:rofl:

Ang frågan från entutre så ja, genom att känna att du har ett jämnt tryck i handen att hästen inte blir starkare på ena sidan, då måste du genom att lägga till skänkeln och leda en aning få hästen att rätta in den bogen på bakdelen så att hästen spårar igen.

Det kan även vara du själv som sitter snett som gör att hästen trycker utåt tex för att din vikt säger så, eller för att du är spänd och hindrar den sidan från att böja sig.

Du får fråga din tränare, som kan förklara för dej och visa och kolla hur du själv inverkar, medvetet eller omedvetet.

Har tyvärr ingen tränare just nu, men tack för förklaringen!

På en häst som inte är så högt utbildad, alltså där man börjar närma sig samling brukar jag känna som att hästen börjar gå på lina ungefär. Det är känslan får jag när hästen balanserar sig med mera vikt bak. Samtidigt känns det lite som att sitta uppe på en boll. Mycket mera häst under sig liksom. Det här är svårt att beskriva med ord. Hoppas det gick att förstå litegrann i alla fall.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
918
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?