Kaninuppfödning-hur startar man?

Annie_92

Trådstartare
Hur gjorde ni kaninuppfödare från början? Skaffade ni både en hona och en hane och hade då 2 åtskilda burar? Eller skaffade ni kanske bara en hona och "lånade" en hane från någon annan uppfödare? Och om man då skaffar både hane och hona och måste hålla dom åtskilda, så blir ju dom ensamma på varsitt håll, om man inte tar och skaffar 2 kaniner till! -en till varje kanin som sällskap?:S
Eller har ni kanske fler alternativ?
Hoppas ni förstår vad jag menar, även om det blev lite förrvirrat.:)

//Annie

Sv: Kaninuppfödning-hur startar man?

Jag hade kaninuppfödning när jag var i tonåren. ( Utställningskaniner).

Jag köpte en begagnad jättebur och hade längs en vägg inne i stallet. Typ 3 våningar och 4 fack i varje våning.

Dessa var till normalstora kaniner men jag tog ut mellanväggar för att jag ville att mina "niner" skulle ha bra med plats. Samt rengjorde och desinficerade buren noga och målade sedan den i ljus fin färg på insidan. ( Så att kaninerna har lättstädad miljö).

Sedan köpte jag en hane och två honor av den ras och färg jag var intresserad av. ( Hermelin),

Självklart var jag med i kaninavelsföreningen och avlade på kaniner med stamtavla.

Det viktigaste tycker jag är att man har alla burar etc klara innan man köper kaniner samt att man gör det hela så lättskött som möjligt. Samt att man är väl påläst om både kaninskötsel i allmänhet och om kaninavel.

Genom att vara aktiv i en kaninavelsförening får chansen att lära sig av andra som kanske fött upp kaniner i 20-30 år och har en enorm erfarenhet!

/KT

Senast ändrad:

så blir ju dom ensamma på varsitt håll,
//Annie

Man kan ha nätväggar/gallerväggar mellan facken så att kaninerna kan umgås litet utan att vara inne i samma bur.

Kan vara en lösning om man inte kan ha så mycket kaniner på en gång.

/KT

Jag blir så glad att se att folk verkligen rekommenderar att man är aktiv i den föreningen vars art man vill föda upp samt vara påläst. :bow::bow:

Läs på allt du kan hitta om kaniner, från olika sidor på nätet, böcker och så vidare. Så du kan snappa upp viktig information om sjukdommar, saker som kan ske under parning och dräktighet, hur man gör med ungarna på bästa sätt, genetik och så vidare. Besök etablerade uppfödare. Köp bara djur som är renrasiga och har stamtavla för att garantera friska djur (utan genetiska sjukdommar, inavel och så vidare som kan finnas på djuraffärskaniner).

Det är den viktigaste delen, sen gäller det att skaffa burar och tillbehör. Begagnat är nog att föredra för att bygga egna burar kostar sjukt mkt om man ska göra det på ett riktigt sätt (min förra skola födde upp kaniner och hade två facksburar som kostade över 1000kr att bygga stycket). Men se till att burarna följer jordbruksverkets regler. Bli medlem i KAF (kanin avels föreningen) och kanske ngn specifik rasförening om det finns inom den ras du tänker föda upp.

Köp friska avelsdjur. Av uppfödare förstås, säg redan när du mailar/ringer till uppfödaren att du är ute efter avelsdjur för då kan de välja ut ungar eller vuxna djur som de kan avvara för avel som matchar standarden inom rasen. Se till att kaninerna är vaccinerade eller att vaccinera dem när du får hem dem (speciellt om du bor vid kustområdena i södra sverige -sthlm och neråt-).

Åk på kaninutställningar (/ hopptävlingar) och fråga mycket av deltagarna (om de är uppfödare) där.

Hitta köpare till framtida ungar redan innan du sätter ihop djuren, för det kan bli svårt att hitta hem till kaniner. Att ställa ut sina djur eller hoppa med dem på tävlingar så att de får meriter bidrar ofta till att det blir lättare att sälja ungarna. Att göra en hemsida med bilder på kaninerna gör det också mkt lättare att hitta hem till sina kaniner.

Och en sak till... Lägg undan kanske 100kr i månaden (per kanin?) så att du har pengar till hands om du måste iväg till veterinären någon gång med en kanin (utöver vaccination). För som alla vet kan veterinärskostnader bli rätt höga. Altenativet är att skaffa en försäkring på varje kanin. Men det kan bli dyrt om man har många kaniner... Men på samma gång så lever ju kaninerna i minst 5 år så det kan säkert vara värt att ha en bra försäkring på dem.

Tackar så mycket för svaren!:bow:

När passar det bäst att bli medlem i kaninavelsföreningen?
Innan man skaffat sina kaniner eller när man redan har skaffat? Med tanke på att dom tydligen anordnar kurser i uppfödning och ger ut information om uppfödning som medlem, så kanske det är bäst att bli medlem innan kaninköpet?

Jag har redan byggt en stor kaninbur faktiskt.;) mer än 2m lång, 1m bred och ca 85cm hög, men problemet är väl då att det är en sån där utebur på ben, där kaninerna bara kan gå tillsammans.
Kanske inte alltför praktiskt om man ska ha både hane och hona...:crazy:
Nej, i så fall kanske det skulle gå att ordna på annat sätt..

Senast ändrad:

Bygg en mellanvägg så löser sig det. Det är inte allt för svårt om nu väggarna inte är lika tjocka som en skånelängas. Det kan nog vara att rekommendera att bli medlem innan och gå på kurser och sådant.

Och sen när man letar avelsdjur ska man inte ta första bästa utan leta rätt på djur som känns rätt. Om ngn uppfödare har många djur och vill bli av med dem så kan de med övertalningsförmåga pracka på en vad som helst. "Men den här är jätte fin, hon skulle passa jätte bra med den här hanen... Som också är till salu". Så läs på rasstandard och sådant innan, jätte noga innan köpet. För annars kan du få hem vad som helst :crazy:

Sen kan det säkert vara bra att veta hur man avlivar djuren om det skulle behöva akutavlivas något. Inte kanske så kul att lära sig.. Själv vet jag det inte trots lång tid som uppfödare (numera fd). Det är inte jätte kul att ha sjuka djur mitt under en helg när alla närliggande djurkliniker är stängda.

Sen kan det säkert vara bra att veta hur man avlivar djuren om det skulle behöva akutavlivas något. Inte kanske så kul att lära sig.. Själv vet jag det inte trots lång tid som uppfödare (numera fd). Det är inte jätte kul att ha sjuka djur mitt under en helg när alla närliggande djurkliniker är stängda.
Usch då, ja sånt hoppas man ju aldrig ska hända, men är det nåt som är akut så kan det ju vara bra att lära sig som du säger.:/

När mina barn började avla Lejonhuvun så gick jag jordbruksverkets kurs för hållande och avel av kaniner. Träffade massor av trevliga kunninga människor och nu har våra lejon fått sällskap av mina :o franska vädurar........ maken har precis gjort klart vår 12 fackare. Här är det stora burar längst ner för franskarna och mellanstora till sällskapskaninen och lite mindre högst upp för lejonen. En dvärgkanin ska minst ha måtten 50cm h kortaste sidan 50 cm samt ett ytmått på 0.5m2
En stoooor kanin ska ha 70cm höjd och minsta måttet 70cm och ytmått 0,9m2

Ska du ha ungar så måste du även få plats med en bolåda. På en liten kanin 35x28 cm h 20 cm och en stor kanin 45x35cm h30cm. Det är lag att ha bolåda även om man inte anser att honan använder den. I varje bur ska dessutom finnas en sittplats där kaninen kan vara under om den vill.

Lycka till!

Köp bara djur som är renrasiga och har stamtavla för att garantera friska djur (utan genetiska sjukdommar, inavel och så vidare som kan finnas på djuraffärskaniner).

Djuren MÅSTE väl inte vara renrasiga, det beror väl på om det är renrasig avel man vill syssla med eller inte?
Och det kan ju finnas sjukdomar hos ett djur även fast den har en stamtavla?
Och inavel kan finnas, för att "förbättra" rasen osv.

Djuren MÅSTE väl inte vara renrasiga, det beror väl på om det är renrasig avel man vill syssla med eller inte?
Och inavel kan finnas, för att "förbättra" rasen osv.
Klart att de inte måste vara det, men det är redan svårt att bli av med djur och det förenklar nog inte hemsökandet genom att huller ombuller avla :crazy:

Djur med stamtavla är lättare att sälja. Nog så viktigt pga att kaniner snabbt blir ännu flera kaniner!

Och har man renrasiga djur kan man garantera köparen att kaninte hamnar inom en viss storlek. Inte så kul för en köpare att förvänta sig tex en hermelin eller dvärgvädur...och som skaffar sig burar, en sele etc i den storleken och sedan blir det en jättebautakanin!

Däremot om det gäller hoppkaniner och om man har intresserade köpare till avkommorna så är det inte så viktigt med stamtavlan...här avlar man ju kaniner helt efter prestation och hanterbarhet.

/KT

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Övr. Djur Hej bukefalos! Är i behov av råd angående kompis till mitt ena marsvin, som inte trivs med sitt nuvarande sällskap. Hane på fyra...
Svar
6
· Visningar
1 315
Senast: doppler
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 551
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar