Kaninproblem...

M

Mulen

Jag har ju skaffat mig ännu en hankanin.

Ruben är kastrerad för snart två veckor sedan och Herman är okastrerad än så länge...
Tanken är ju att de ska bo tillsammans ute i köket.

När båda var okastrerade testade jag att sätta ner Hermans bur (med Herman i) till Ruben i köket. Eftersom detta gick bra lät jag dem hälsa på varandra någon dag efter.

De bråkade inte eller något i den stilen men Herman höll däremot på att "bli av med oskulden" :crazy: Som tur var kan inte Ruben vad som är bak och fram så det hela slutade med att jag bar iväg en liten chockad Herman med en hmmm...blöt fläck i pannan! Men han är tuff som få så han fick inga traumatiska men.. :)

Ruben fick bli av med nötterna och nu igår testade jag att släppa ihop dem igen (har gått några veckor sedan sist)..
Uppenbarligen hade Herman blivit könsmogen för nu "humpade" de varandra...

Jag funderade över hur hundar gör så för att visa dominans och att det kanske var likadant med kaniner... Så jag tog inte isär dem direkt utan försökte se vad som hände.
De slutade ju för fasen aldrig! (väntade inte allt för länge men ändå)

Det hela slutar med att jag försöker få bort Herman från Rubens rygg, Herman har dock tagit ett stadigt bett om Rubens päls så jag fick bända bort honom!

Det hela var helt insane, snälla hjälp mig! :crazy:

Är det ett dominans beteende? Hur länge håller de på i så fall? Kan det vara skadligt att de håller på så?
...all fakta behövs!

Jag skulle gissa att det är individuellt. För jag har två hanar (den ena är kastrerad) och de ryker ihop på två röda om de stöter på varandra. Däremot så har min kompis två hanar, ena kastrerad, och de funkar hur bra som helst.
Så ja, tyvär har jag inga konkreta svar :crazy:
Hoppas att det löser sig!

/Rachel

Ja, jag är väldigt glad över att de inte bråkar...

Men de är två otroligt snälla och goa killar så jag kände på mig att det inte skulle bli bråk redan innan jag lät dem träffas.. Ödmjukare kaniner får man leta efter *mina ögonstenar*

Ja, det löser sig säkert på ett eller annat vis...

Har alla kaninexperter tagit semester?
Jag börjar bli desperat, jag vill verkligen veta hur jag ska göra för att kunna ha dem tillsammans!

Herman är så himla olycklig i sin bur och det får mig att må illa att han ska behöva sitta där dag ut och dag in! :( (har problem med att hålla djur inlåsta)

Det måste väl finnas någon lösning!?

det är ett dominansbeteende.
man rekommenderar inte att ha två hanar ihop, även om den ena är kastrerad - eftersom deras revirbeteende skiljer sig från honors.
men det finns erfarna kaninmänniskor som hävdar att det går bra att ha hanar ihop.

att hålla på och rida på varandra kan de göra i flera dagar, veckor - innan de gjort upp om rangen.
då får du också räkna med att pälsarna blir fula, eftersom kaniner biter tag i varandra när de parar sig - så det kan ryka lite tussar.
så länge de inte är aggressiva utan bara vill rida på varandra ser jag inget problem med att ha dom ihop.
hur gammal är den nya kaninen? är han över sex månader kan du gott kastrera honom.

Herman är nog enligt mitt otränade öga ca 4 månader...detta grundar jag på att Ruben är ca 7 månader nu och han är mycket större och grövre.. Kan ju vara individuellt men vill inte chansa.

Han ska kastreras så fort det går dock.

De är absolut inte aggressiva och beteendet är inte hotfullt, det enda som är lite oroande är att de blir väldigt utmattade efter att ha hållt på så här i en stund. Ruben blir mest trött av det hela. Herman har en del energi, antagligen eftersom han sitter i buren den mesta tiden och samlar krafter..

Hårtussar har jag redan samlat en handfull och lite skabbig päls är inget jag bryr mig om så länge jag har glada kaniner! :)

Hur tycker du att jag ska göra? Ska jag bara låta dem bli sambos och låtsas som det regnar eller ska jag göra det på ett speciellt sätt... :confused:
De har ju träffat varandra några gånger, senast igår, men vi har inte låtit dem träffas mer än max tio minuter åt gången eftersom det är full "brottning" hela tiden...

precis som du säger så blir de väldigt trötta. och att ha sexuellt umgänge hundrafemtiogånger om dagen kan ju få vem som helst att tröttna, åtminstone inom nån vecka...
låtsas som att det regnar, så länge de inte blir aggressiva!

Provade igår att bara låta dem hålla på efter drygt en halvtimme var de så slut att de la sig ner bredvid varandra... JA!, tänkte jag, det kanske funkar trots allt.

Men de låg inte länge förrän Herman var igång igen, Ruben var rätt slut så han tröttnade rejält och det hela slutar i slagsmål! :(

Nu vet jag inte vad jag ska göra, sista chansen blir att kastrera Herman och hoppas på att han blir mer som Ruben. För man såg tydligt att Ruben började tappa intresset efter ett tag och ville gå undan.

Att det blev slagsmål tror jag beror på att Herman var så frustrerande, verkligen en riktig "pain in the ass" verkade Ruben tycka..

Jag känner mig så hjälplös och om jag måste göra mig av med Herman kommer det att bli väldigt svårt, dels för att jag tycker så mycket om honom och dels för att jag har extrema krav på den som eventuellt ska köpa honom.. :crazy:

dom måste få drabba samman några gånger för att göra upp om rangen. det ser värre ut än vad det är. tänk på hur hästar beter sig i flock!
kaninerna kan omöjligt avgöra rangen om de aldrig får träffas "fritt".
det kan bli en del småsår och päls som ryker - men det är något man får räkna med.

Så sant!

Men tror du att det är smartare att först ta nötterna på den lille? Han är ett sånt vilddjur nu så att han hade nog aldrig gett upp...fattar inte hur så mycket energi kan få plats i något så litet!

Har iaf. kommit på en provisorisk lösning, Herman har fått flytta in i garderoben...alltså en stor garderob som ett litet rum ungefär.
Har fixat och donat hela morgonen och nu har jag skapat ganska bra med plats (2,5 x 1,5 meter kanske)och gjort kaninvänligt.

Så nu är det ju ingen brådska längre för han njuter i fulla drag av sitt nya "hus" :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar