Kaninier med lååååånga tänder!

Sv: Kaninier med lååååånga tänder!

Ros till dig som lägger pengar på att sedera din kanin varje
månad för att fila tänderna, men samtidigt så kan man
fråga sig hur hållbart det är i längden.

Det är inte hållbart så länge till... :(
När han inte längre är helt frisk och kry mellan nerfilningarna tar det stopp.

kaniner klarar sig väl utan tänder?
så , jo du kan faktiskt dra ut dem. för jag tror inte att kaninen tycker om att ni klipper tänderna?
och det är inte så bra att klippa tänderna då de kan spricka.

ge kaninen mycket att tugga på så blir inte tänderna för långa.

Hur ska han då kunna äta?
Han har fri tillgång till hö, mat, vatten, saltsten, äpple mm... mm...
Även kvistar ibland. Han föddes som vildkanin och fattar inte det här med att tugga hö, vill bara ha gräs / äpple / kaninmat...

Han kanske bara är kräsen?
Kan han äta gräs borde han ju kunna äta hö..

Oftast beror för långa tänder på felaktigt tandläge vilket gör att de inte slits rätt men felaktigt foder kan också vara en orsak.
Kaniner har ständigt växande framtänder med väldigt långa rötter skulle inte komma på tanken att dra ut en sån.
PL

Nej, men tydligen är det det enda som han vill ha i sig.

Jo säkert är det så. Men man kan ju inte göra något åt det... :(

*knapplån*

De som skriver att man ska lägga in kvistar & grenar till kaninen för att de ska kunna knaga på, för har de nått att gnaga på så får de inte för långa tänder. Det är ren bullshit, de kaniner som får för långa tänder har oftast tandproblem, alltså att tänderna inte slits. På kaniner som inte har tandproblem så slits framtänderna mot varandra, de slits med andra ord hela tiden, vilket dom inte gör om kaninen har tandproblem.

//Diana (sorry för ett något luddigt inlägg)

Hej jag hade en kanin med lååååånga tänder hon kunde inte äta eller något, det som var synd var att jag uptäckte det för sent.:o
Hon vart mager, jag och min pappa fick klippa tänderna på henne :eek:
Sen en dag då jag skulle mata henne så låg hon död:cry: pga av näringsbrist tror jag....

svara om du har en kanin med låånga tänder så kan du få tips!:smirk:

Ursäkta men det låter som att du är stolt över att din kanin dog pga av dig!? Fasiken det är ju djurägarens ansvar att ta hand om sitt djur..

//Diana

Synd att du känner så, men då hoppas jag att du remitterar dina "tandkaniner".

ja, dom sliter ju på tänderna när dom "går emot varandra". men dom ska väl ändå ha grenar och sånt? det lär ju inte göra så tänderna blir längre direkt, det gör väl snarare nytta om det gör något?

Nej jag kapar tänderna så att de så gott det går får möjlghet att gnaga istället för att stympa dem!
Det fungerar bra.
PL

ja, dom sliter ju på tänderna när dom "går emot varandra". men dom ska väl ändå ha grenar och sånt? det lär ju inte göra så tänderna blir längre direkt, det gör väl snarare nytta om det gör något?

Jo det är ju klart att dom gör nytta. Men de gör inte så att tänderna inte blir för långa. De ska ju alltid ha hö i buren, vilket sliter ganska mkt på tänderna. Självklart är det bra med grenar & sånt med. :D M

//Diana

*knapplån*

De som skriver att man ska lägga in kvistar & grenar till kaninen för att de ska kunna knaga på, för har de nått att gnaga på så får de inte för långa tänder. Det är ren bullshit, de kaniner som får för långa tänder har oftast tandproblem, alltså att tänderna inte slits. På kaniner som inte har tandproblem så slits framtänderna mot varandra, de slits med andra ord hela tiden, vilket dom inte gör om kaninen har tandproblem.

//Diana (sorry för ett något luddigt inlägg)

Har dom något att gnaga på slits ju tänderna. Då är det väll inte ren bullshit?

JO, om man skriver att de inte får långa tänder bara de har något att gnaga på.

//Diana

Kan tillägga att kaninerna klarar sig bra utan framtänderna.
De har fler tänder än bara sina framtänder.

Lite fakta om kaninens tänder, från kanin-net.
"Kaninen har sex framtänder, fyra övre och två undre. Den andra raden av övre framtänder kallas "peg", är gömda precis bakom def främre. Framtänderna är främst till för att plocka och dela föda. Resten av tänderna finns i bak på vardera sida om munnen. Dessa är till för bearbeta föda."

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
Däggdjur Herregud, min kanin är helt tokig. Jag har aldrig träffat ett djur som är så glupskt någonsin. Han äter i princip allt han kommer över...
2
Svar
22
· Visningar
4 782
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 551
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur