kaniners dräktighet och ungar.

NagelacksBeroende

Trådstartare
tänkte om ni som har haft kaninkullar kunde hjälpa mej lite. :)

1. när man parar ska man väl sätta in honan till hanen, annars kan hon bli "konstig" och skydda sitt revir och sådär ? elr man kan väl också ha dem på en neutral plats ?

2. läste någonstans att man inte ska bära omkring på honan när hon är dräktig. men.. kan man inte det alls ?
om hon ska vara i rast-hagen måste jag ju lyfta henne dit...

3. mat. honan ska väl bara ha mer mat än vanligt, läste typ tre gånger så mycket än vanligt elr vad det var. det är inget extra som hon ska ha ?
nu får hon havre och pellets.

4. ungarna, ska dom ha någon annan mat när dom är små ?
elr äter dom från havren och pelletsen ?

5. kan man ge ungarna grönsaker när dom är små eller ska man vänta till dom har blivit större ?
mamman måste ju ha grönsaker och sånt ändå.. men går det bra för ungarna ?

6. städning. hur gör man med det ? boet ska man ju inte städa där hon har lagt allt hår och sånt.. kanske en konstig fråga. :p vet inte ens vad jag ville få ut av det egentligen.. :p men man ska väl inte röra boet iaf?

7. kan man röra ungarna när dom är typ nyfödda ?

hoppas, hoppas att någon vill svara på mina frågor. :bump: :)

Sv: kaniners dräktighet och ungar.

Kan bara skriva utifrån mina egna erfarenheter. Finns nog endel saker att anmärka på i min kaninhållning... men, men..

1. när man parar ska man väl sätta in honan till hanen, annars kan hon bli "konstig" och skydda sitt revir och sådär ? elr man kan väl också ha dem på en neutral plats ?
Du har helt riktigt. Vi brukar ta honan till hanen.

2. läste någonstans att man inte ska bära omkring på honan när hon är dräktig. men.. kan man inte det alls ?
Har "burit omkring" på mina honor utan problem. Man ska vara försiktig med att hålla dem under magen, ta till vana att kanske använda transportbur om du ska flytta henne. Mina honor har alltid, några dagar innan förlossning, varit ovilliga att bli upplyftna eller kelade med.

3. mat. honan ska väl bara ha mer mat än vanligt, läste typ tre gånger så mycket än vanligt elr vad det var. det är inget extra som hon ska ha ?
Jag har gett obegränsat med hö och havre, samt gett massor av grönsaker varje dag. Mineral och saltsten också.

Mina äter grönsaker, hö och havre - det jag ger åt mamman. De börjar äta vanlig mat väldigt snabbt efter de börjat utforska världen utanför boet.

5. kan man ge ungarna grönsaker när dom är små eller ska man vänta till dom har blivit större ?
Se ovan

6. städning. hur gör man med det ? boet ska man ju inte städa där hon har lagt allt hår och sånt.. kanske en konstig fråga. vet inte ens vad jag ville få ut av det egentligen.. men man ska väl inte röra boet iaf?
Jag har städat och grejat utan problem. Dock inte direkt vid ungarna, utan mer runtom.

Min hona som har ungar nu var inte särskilt tam när hon fick ungarna, jag har rört i ungarna varje dag från att de föddes och hon har inte lämnat dem. Hon har blivit tamare och tamare i och med ungarna. Men det KAN hända att honan lämnar ungarna och därför ska man vara jätteförsiktig!
Jag hade en hona tidigare som vaktade boet noga, och så fort jag flyttat undan ull och kikat på dem så var hon där och rättade till det som hon ville ha det.

Detta är också utifrån mina erfarenheter :bow:

Honan till hanen, ja! Honor skyddar sitt revir mer, hanar blir helt tokiga så fort en hona kommer in till dem.

Håll inte under magen så ska det gå. Ta och håll fast med en hand runt rumpan och en hand runt frambenen och håll henne emot dig. De sista dagarna har min hona varit väldigt skygg innan ungarnas ankomst.

Jag har gett samma mått med torrfoder, kanske lite mera. Först när ungarna föds så får hon mer mat så hon kan dia dem. Hon har alltid fått fri tillgång till hö. Jag ger/har gett henne mat 4 ggr om dagen så att hon inte går hungrig.

Jag ger ungarna samma mat som jag ger mamman. De får äta det om de tycker det är gott, visst. Mina ungar får äta bla havre, havregryn, pellets och grönsaker. Samt fri tillgång till hö och ibland river jag upp lite gräs

6. Städning. hur gör man med det ? boet ska man ju inte städa där hon har lagt allt hår och sånt.. kanske en konstig fråga. vet inte ens vad jag ville få ut av det egentligen.. men man ska väl inte röra boet iaf?
Jag rör ju boet när jag pillar med ungarna. Men städar boet gör jag först när ungarna inte sover där inne längre. (kanske vid 4 veckor)

Jag rör mina ungar från första början. Min hona litar på mig och vet att jag inget gör - men det är bara jag som rör dem.

Lycka till

Ni som har haft ungar och sånt får mer än gärna berätta om hur det var och om ni har tips och sånt. :)

tänkte om ni som har haft kaninkullar kunde hjälpa mej lite.

honan in till hanen

man kan bära honan men man ska undvika att ta runt magen, min donna går ute i beteshage dom dagar hon vill komma ut, observera VILL :p

fri tillgång till hö och extra mycket käk

äter de mammsen får

samma som ovan

6. städning. hur gör man med det ? boet ska man ju inte städa där hon har lagt allt hår och sånt.. kanske en konstig fråga. vet inte ens vad jag ville få ut av det egentligen.. men man ska väl inte röra boet iaf?
röra boet gör jag inte i första taget när dom är små, städar resten av buren gör jag som vanligt d.v.s. tar bort kisset och det mesta av bajset, när ungarna är äldre och inte beroende av boet så plockar jag bort allting eftersom det blir väldigt blött under

om man måste så kan man men man måste dock gnugga in händerna med mammans skit så att man "luktar" som henne annars kan hon döda ungarna om man har otur. De 2 första dagarna brukar jag bara flytta håret överst för att se hur många det är. Var tvungen att rycka in när en av min förstföderskas unge var ute på villovägar utanför boet, då var han inte många timmar gammal inte.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 636
Senast: svea
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 225
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 671
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar