Kaniner som springer iväg

J

Jojjo811

Bra rubrik:angel::p

Vill bara få reda på hur andra gör med sina kaniner i vissa typ situationer;)
Jag själv försöker att inte tvinga mina kaniner till att göra nått som de inte vill men jag är inte säker på om jag gör rätt eller inte då den lille fortfarande inte är helt tam :o :p

Om ni ska lyfta upp eran kanin och den liksom springer iväg, låter ni den springa då eller försöker ni typ få tag i den direkt? (som antagligen blir runt magen eller baken.)

Och om ni sitter på golvet med kaninen och klappar den och den försöker komma loss, släpper ni den eller håller kvar ?

Kommer nog på mer frågor senare :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaniner som springer iväg

Jag har två kaniner här hemma, den ena kan man göra vad som helst med han är 3 månader. Den andra är lite rädd av sig han är 5 månader. Pringer han iväg så låter jag honom stanna först sen går jag efter och tar honom.
Om jag håller honom och han börjar sprattla så brukar jag hålla kvar honom tills han slutar och sen släpper ner honom.

Om kaniner blir rädd så tvingar jag den inte till någonting alls.. Skuttar den undan så försöker jag locka den till mig, ibland med en liten ätbar muta. Om den då inte vill så brukar jag sätta mig lugnt på golvet och göra något annat ett tag, kanske läsa lite ur en bok, och låta kaninen komma fram frivilligt under tiden. Eller kanske lämna den helt ifred en stund, och sedan försöka igen.

Huruvida jag släpper den ifall den vill komma lös eller ej beror lite grand på vart jag är. Om jag sitter i mitt och ninernas rum där de springer lösa konstant så får de springa iväg om de så önskar. Om jag å andra sidan sitter i ett rum där jag vill ha lite koll på den, kanske här i stolen framför datorn eller i köket, så att den inte kan skutta ner och sedan springa iväg utan att jag håller koll på den så får de vänta lite tills det passar sig att släppa ner den igen.

Om man springer efter kaninen direkt blir de stressade och känner sig inträngda. Jag själv väntar till kaninen har stannat om hon nu skulle springa ifrån, innan jag tar upp henne. Om hon sprattlar håller jag i henne tills hon är lugn igen innan jag sätter ner henne. Det är viktigt att de inte lär sig att sprattla för att komma ner, då blir det bara problem i framtiden. :bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 971
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama