Kaniner i området, -20 grader

S

Skumbananen

Igår när jag var ute med hunden så ser jag två kaniner som är ute och springer på granngatan. Mamma berättade sen att hon sett dessa förra veckan också. Och nu idag när jag var ute så såg jag dem igen och kom två meter ifrån dem. De har alltså varit ute i -30 grader och klarat sig. Jag fick tag på några som bor på gatan och frågade dem om de visste vems kaninerna var men fick svaret att de varit på gatan sedan i somras. Föreningen är tydligen upplysta om det och det är anmält till kommunen.

Jag kan inget om kaniner och undrar vad man kan göra. Kommer de klara sig själva ute eller ska man fånga in dem? Som jag förstår det så är kaniner grymt känsliga så man kan inte ta dem utifrån och in för då får de värmeslag. Men ni kunniga, vad gör man?

Sv: Kaniner i området, -20 grader

Jag anser att man inte ska göra något ALLS. Kaninen klarar sig utan tvekan. Vi har en kanin lös ute som grannarna släppte loss för 5 år sen. Han är omöjlig att fånga och har klarat sig i 5 år nu. Våra nuvarande grannar ger honom hö och lite morötter ibland, och han klarar sig bara bra :) Det är ju rena paradiset för en kanin. Finns det någon kanin som vill sitta i en bur ?

Kaniner klarar sig hyfsat ute om de får tag i mat och vatten och skydd. Gräver de ner sig i snö så är det inte -20 de är ute i utan kanske -5 eller så för snö isolerar. Om du beslutar dig för att fånga in de (och lyckas) så måste du ändå ha de ute (fast i bur) tills de tappat sin vinterpäls (på våren). Fast skillnaden då är ju att de förhoppningsvis får hus, halm/spån och mat. Det slår nog högre än att få världens största revir, i alla fall under en sån här kall vinter.

Och om man absolut vill göra något kanske man kan lägga ut lite hö i till dem?

Och om man absolut vill göra något kanske man kan lägga ut lite hö i till dem?

Instämmer i att det nog är det bästa om man vill göra något. Och vatten.

Kaniner klarar sig i -30 utan problem. Lösa beror såklart på omständigheterna.

Om det är tamkaniner kan man ju även fånga i dem och ha de i en utebur men frågan är ju hur kaninerna mår i en bur efter att ha varit vilda i minst ett halvår.

Tycker det är hemskt att man släpper ut sina kaniner från första början :mad:! Sen får vi ju problem med vildkaniner istället :grin:...

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 386
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar