S

star_star

vad ska i igentilligen kaniner äta eller som dom kan äta? iblan så vill mina kaniner inte äta tex en morgn skulle jag ge dom mat men dom hade inte ätit sen i går när jag gav de maten (den var full som igår när jag hälde mat i hennes skål......)
vet du vad det är för fel och vad ska jag göra...??
jag har get den sallad, morot, hö, gräs, pelets , vatten, äppel och knecke bröd.. Snälla hjälp mig!:confused:

Sv: Kanin

hehe på den här sidan räknas nog själva kaninen som mat:devil: :D ja vet inte så mkt om kaniner men de ska ha fri tillgång på hö i alla fall. rör hon sig för lite kanske? e som sagt inte så bra på sånt här...

Hur mycket mat ger du dina kaniner?

Kaniner ska äta pellets, hö och grönsaker/frukt. Pelletsgivan ska vara begränsad, och den måste givetvis ha bra värden.

Gå in på Roslagstulls hemsida, den vetrinärpraktiken är jättebra på foder! Om du bor i stockholm har dom också ett kanonbra pellets att köpa!
Pellets ska man som sagt ge en begränsad mängd av, köp ALDRIG blandningar elle dylikt i zooaffärerna, jag rekomenderar först och främst det som finns på Roslagstull och sen finns det ju Edel-pellets som är bra men tala med någon riktig kunnig så du får rätt utmätt foder (dvs INTE expediterna i en zooaffär som Oftast inte är särskilt kunniga. Annars ska du ge olika sorters grönsaker varje dag såsom bladspenat, brocolli, persilja, ruccola osv. Vänj in långsamt på nya grönsaker. Jag ger mina tre olika sorters varje dag. Dom får sällan morot - bara ibland att gnaga på. Knäckebröd och äpple är rent godis så det ska du vara jätteförsiktig med! Vad väger kaninen, hur mycket motion får den och ser bajset normalt ut?

Kaninen ska givetvis ha fri tillgång på vatten och hö!

Har inte du ute en tråd också med en sjuk kanin? Eller är det alla dina kaniner som inte äter?

Kan jag pm:a dig då jag får tid att skriva ned det? Det är en hel sida på en påse så det tar lite tid att skriva ned. Eller är det något specifikt du undrar med fodret?

star_star skrev:
vad ska i igentilligen kaniner äta eller som dom kan äta? iblan så vill mina kaniner inte äta tex en morgn skulle jag ge dom mat men dom hade inte ätit sen i går när jag gav de maten (den var full som igår när jag hälde mat i hennes skål......)
jag har get den sallad, morot, hö, gräs, pelets , vatten, äppel och knecke bröd.. Snälla hjälp mig!:confused:

Enl vetrinär ska kaninen ha fri tillgång på hö. Det är basfödan. Ca 2gg/v kan du ge lite höpellets av god kvalitét.

Frukt och grönsaker lite då och då samt grenar att gnaga på.

star_star skrev:
Om inte kaninen äter = snälla kolla upp tänderna hos vet!!!

Jag ger dom ungäfär hela matskålen med mat och sen ger jag dom en hel sallad men delar den jag har en till kanin....

:confused: En kanin mår bra men den enä äter intem en den har börjat och äta lite men den bajsa lösst och den har sår i bland på nossen.. Men dom är inte i samma bur! vad ska jag göra nu?? Snälla

Då kan du börja med att ransonera maten. Mina dvärgkorsningar får ½ dl pellets per dag. En dvärgkanin bheöver oftast inte mer än max 1dl mat per dag.
Som någon annan sa, höt ska vara basfödan, pelltsen kompletterar vitaminer och andra grejer. Jättebra att du ger dem mycket grönsaker, men även ½ salladshuvud tycker jag låter väldigt mycket att ge varje dag.

Till Malinsky:
Den vetrinären verkar inte kunna mycket om vad kaniner ska äta och det är tyvärr väldigt vanligt jag har själv fått många felaktiga råd från vetrinärer beträffande kost!

Till TS. Du utfodrar tyvärr din kanin helt FEL, en hel skål med pellets är uppåt väggarna för mycket oavsett vad det är för pellets bra/dålig och ett halvt salladshuvud var - inte konstigt att den ena kaninen är lös i magen vanlig sallad innehåller ingenting och är värdelöst som foder! Dom behöver en helt annan kost! Återigen kontakta vetrinären NU! Jag rekomenderar att du ringer Roslagstull - dom kan hjälpa dig att utforma en kost för vardera kanin - dina kaniner kommer att må så mycket bättre om du gör det!!!

Lycka till!

Då min kanin slutade äta tog jag henne direkt till vet. och det var inte i önödan kan jag säga! En dag till och hon hade inte klarat sig. Kaniner är flyktdjur precis som många andra djur och man måste lära sig att se tecknen när dom inte mår bra. Då mina varit sjuka har dom skuttat upp och varit "glada" när jag tittat på dom men i och med att jag känner dom och vet hur dom beteer sig normalt har jag ändå sett att dom inte mått bra - även fast dom försöker visa något annat för att inte bli ett lätt byte och det är en naturlig instikt hos dom. Att dom inte äter är ett tecken på att ngt är fel!

Tigertofflan skrev:
Vilken veterinär har rekommenderat detta!? Det är ju fullständigt vansinnigt :eek:

Vad är det som är vansinnigt?

Det är ju inte så konstigt tycker jag att basfödan är hö då det är det som kaniner äter i det fria. Höpellets ska man ge restriktivt då det inte ger samma nötning osv på tänder, tror att han sa att de ökar rejält i vikt av det också!?

Grönsaker, frukt också grenar... ja. det är vad han sa. Det är inte bara från en vetrinär, utan från flera olika!

apollo1 skrev:
Till Malinsky:
Den vetrinären verkar inte kunna mycket om vad kaniner ska äta och det är tyvärr väldigt vanligt jag har själv fått många felaktiga råd från vetrinärer beträffande kost!

så vad ska de äta tycker du? Ju mer info jag får desto bättre! :)

Urklipp ur länk: http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31028

Felaktig utfodring Förvuxna framtänder kan också bero på att kindtänderna inte slits som de skall och det i sin tur beror ofta på felaktig utfordring. Många ägare till kaniner och marsvin skämmer bort sina djur med för kraftig och lättsmält mat. De behöver därför inte tugga lika många timmar. Om de inte tuggar tillräckligt mycket så slits inte deras tänder tillräckigt. Eftersom kindtänderna ändå växer på längden så blir de så småningom för långa. Den vinkel som käkarna bildar mot varandra och de vinklar tänderna bildar mot varandra ändras och problem uppstår som kan vara svåra att lösa. En vanlig effekt av att kindtänderna blir långa är att de slits ojämnt så att vassa spetsar kan bildas. Detta uppstår när bara en del av kindtandens yta slits därför att tänderna inte längre passar perfekt ihop med varandra. Den vassa spets som bildas riktas, på underkäkens kindtänder, in mot tungan och sitter där som en liten kniv. Varje gång tungan hamnar mot spetsen så skaver det lite på tungan. Till slut blir det sårigt och inflammerat och kaninen slutar att äta.

Huvudsakligen hö
Kraftfoder är alltså inte något som man skall ge kaniner eller marsvin, speciellt mycket av. Har de fått hö med bra näringsinnehåll så skall de inte ha något alls. Lite färska grönsaker är bättre. Men huvudsakligen skall de ha grovfoder d.v.s. hö eller gräs, så att de får tugga mycket. Annars får de förvuxna tänder och många av dem får märkbara problem av detta.

Det var alltså detta som bla min vet sa till mig, pellets är alltså inte bra att ge mycket av.

Jag kan skriva vad mina äter:
båda är dvärgvädurar och av olika storlek därför äter den ena naturligtvis mindre:
Fri tillgång till hö samt vatten
2/4 msk timotejpellets/dag
Grönsaker (försöker ge dom tre olika sorter varje dag): brocolli, ruccola, grön paprika, lite morot då och då, persilja, blad spenat, maskrosblad, lite grenar från busken på tomten osv.
Det var Naturligtvis inte dig jag "klagade" på utan jag har bara aldrig hört något liknande råd från en vetrinär men jag tycker att det är kanon att det kommer upp vad vi ger våra kaniner för foder - det är sällan man kan diskutera det!

Men som sagt, när jag fick kontakt med min vetrinär jag har nu berättade hon att många vetrinärer inte kan så mycket om smådjur och deras kost och faktiskt inte om sjukdomar heller vilket jag finner VÄLDIGT skrämmande, jag berättade för henne vad min hona fick för diagnos när vi var inne akut och dom bara skakade på huvudet - fel diagnos och fel behandling!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Hästvård vår ena häst har ätit Prascend i nästan 4 år och det har gått jättebra, vi har lagt tabletten i fodret och han har glatt mumsat i sig...
Svar
18
· Visningar
2 088
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama