Sv: Kanin
Det kan jag till viss del hålla med om och det har jag påpekat och diskuterat med vetrinärer och sköterskor där på Roslagstull.
Det är alltid svårt att ge råd till "okunniga människor" (alltså t.ex sådana som har köpt en gullig kanin och inte kan något om djur och köper foder på ICA) för dom skulle egentligen behöva en bok med exakta angivelser med sig hem att följa till punkt och pricka. Sen finns det ju dom som jag tror vetrinärerna tror att dom talar till ibland som tänker själva : dvs säger vet. att man ska ge mestadels hö och kaninen ser ut som ett spjälstaket så GÖR man något kanske lägger på pellets, men många som får sådana råd kör ju på och ser inte att något är fel och det tycker jag vetrinärerna måste ansvara för och försöka eliminera riskerna att det händer!
När jag kom in med min kanin och hon föreslog att jag bara skulle ge hö så sa jag till henne att visst vet jag att jag ger ett bra hö i och med att min häst äter det och är fin i hullet, men det är inte analyserat eftersom han till största delen äter hösilage, så hur räknar jag då ut fodret. Då såg hon ut såhär
Så jag tror inte det är alltför ofta folk frågar om sådana saker vilket är synd. En nackdel med det dom har sagt är att dom kan rekomendera att kaninen bara ska äta hö när ägaren kanske knallar hem och köper ICA hö. Det påpekade jag för dom och då sa hon att dom rekomenderade att köpa hö som hästägare ger för "dom är så petiga med vad dom ger hästarna" och då var det min tur att se ut såhär
för visst har man sett hö genom åren skulle jag inte ens ge min kompost! Så jag tror att vet man inte exakt vad kaninen behöver och exakt vad höet innehåller ska man nog ge pellets och sen får man använda ögon och händer för att se om man ger lagom - men oftast fungerar ju riktlinjerna för fodret helt OK men även där får man ju såklart tänka själv!
Så visst finns det nackdelar med vad Roslagstull ger för råd också, jag tror att sunt förnuft och kunskap om hur ens egna djur mår är det bästa men jag tar också gärna emot råd&vägledning från professionella!