Kanin vs. Mrasvin?

Nera

Trådstartare
Nu har jag börjat komma över att min älskade lilla hamster inte finns längre. Har börjar fundera lite på om jag vill ha något nytt sällskap och nu är funderingen på det planet om jag vill ha kanin eller marsvin... Har haft kanin tre omgångar innan, första gången sju stycken ( :love: ) andra gången en och sista gången också en. Hade ett marsvin när jag var minde och vad jag kommer ihåg så tycket jag att de var väääldigt mysiga de med....

Vad skulle ni ha valt? Varför? För och nackdelar?
Berätta allt som kan vara värt att veta.

Sv: Kanin vs. Mrasvin?

Vad vill du göra med djuret? Hur mycket tid kommer du ha? Är gosa och sköta tillräckligt eller vill du göra mer? Gillar du att städa eller vill ha ett djur som är lätt att städa hos?

Marsvin kan du inte gå ut på promenad med, ja det finns selar men oftast är de livrädda och inte skapta för selarna. Marsvin är nästan alltid tacksamma till gos medans kaniner kan vara av knäsorten eller tvärtemot, kaniner är däremot oftare mycket renliga och bajsar och kissar allt i toalett medans marsvin gör ifrån sig överallt i buren.

Jag vet inte riktigt alls hur jag vill ha det med ett djur, om man ska kunna gå ut med det eller inte menar jag.

Det där med att kaniner kan vara väldigt olika i temprament har jag fått erfara och det är det som skulle vara så tråkigt om man fick tag på en som inte alls var kelen.

Om man har marsvin måste man ha två va?
Vilka är de minsta måtten på bur för marsvin respektive kanin?
Min förra hankanin hade jag inne ett tag, innan han flyttade ut i stallet där han trivdes bättre, kommer ihåg att det luktade en del om honom. Är detta väldigt individuellt? Vilka luktar "mest" så att säga?

Dumma frågor kanske :o men jag vill höra mej för lite....

Jag skulle ha valt marsvin :love: men det är ju jag det :p
Men marsvin är ju generellt sett mycket gosigare än kaniner, brukar älska att kela och mysa.
Men om du vill göra lite mer så kanske kanin är ett bättre val, med promenader, hoppning osv.
Men vill du ha keldjur så är marsvin mycket gosigare.
Vill du ha dom inne eller ute?
Marsvin måste ju bo inne medan kaniner kan bo ute..
Är ju helt enkelt att tänka ut vad du vill ha ut av dom.
Men vad kan vara gulligare än ett marsvin som "kvittrar" när du kommer in i rummet eller som slickar din hand kärvänligt :)
Vad gäller renlighet så tycker jag inte det är så stor skillnad, båda kisar ofta på ett tsälle och släpper kluttar lite överallt, men marsvin luktar mycket mindre.
Men det är bara du som kan komma fram till vad du vill ha för djur, blir nog bra vilket du än väljer! :D

/ Petra - som har haft kaniner och nu har en hel drös med marsvin hemma!:love: :D

Hej på dig!!
Om du älskar djur så kan du väll ha en av varje? :love:
Inget av dom djuren är ju speciellt kostsamma att ha.
Då får du ut både för och nackdelarna ur båda! ;)
Men om du ska ha en kanin så föreslår jag att du går in och tittar på en kanin som heter: Lejonmanshermelin...
Sök på google.se.
Gudomligt söt är den, jag lovar!:love:

Men du ska inte lyssna på någon av oss andra, utan utgå helt ifrån dig själv och hur du känner och tycker!
Hoppas att du kommer fram till något bra...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju tyvärr inte plats att ha både ock.... :( Annars hade jag nog inte tvekat..
Nej jag vet att det är jag so n bestämmer i slutänden ändå, men det är bra att få lite åsikter från oilka håll, saker man kanske inte har tänkt på innan....

Om man ska ha marsvin ska måste man ha två va? Vad är minsta måtten på en bur i det läget?

Är marsvin mer allergiframkallande än t. ex hamster? Min pojkvän är nämligen allergisk mot katter och kossor, hindarna har gått bra och så även hamsterna jag hade innan... Men vad tror ni om marsvin och kaniner?

Japp, marsvin måste bo två och två! :)

Det där med allergi har jag faktiskt ingen koll på riktigt, kanske någon annan som kan svara?

/ Petra

Jag har lite djurallegi och har en kanin och ett marsvin. Om jag håller i mitt marsvin mot halsen så får jag utslag där och det kliar.Det händer inte när jag håller kaninen på samma vis, så kaniner är nog lite mer allergivänliga. Fast det kanske är inviduellt också..

Jag har haft hamster när jag var liten, men henne fick jag ingen allergisk reaktion från. Men jag tror också att min allegi har blivit värre, så jag vet inte riktigt om marsvin är mer allergiframkallande än hamstrar.

*kl*

Usch, tänk om han skulle vara allergisk mot dem? :cry:
I så fall har du snart nya vänner Aiquen :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 709
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: MJLee
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 516
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 200
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad