Kanin vägrar äta färskfoder?

R8n

Trådstartare
Köpte en hermelinkorsning ca 4 månader gammal för en vecka sedan.

Och hon börjar bli lite småtam nu men jag har ett stort problem med henne, hon äter inte färskfoder!

Det enda jag lycktas få i henne är persilja, men morötter tuggar hon endast om man håller fram den mot hennes mun när hon sitter i famnen.

Har provat ha morotsbitar i matskålen, men det fungerar inte heller.

Några tips?

Sv: Kanin vägrar äta färskfoder?

Vad fick hon att äta hos förra ägarna?

Vi har också en kanin (sorg i familjen den andra dog i tisdags) och det enda dessa grabbar verkligen gillar är maskrosblad, kan slinka ner lite morot om jag använder pot.skalaren och gör strimmlor.
Men torrfoder det går ner utan problem

Kommer ifrån min praktikplats, ett zoo.

Där fick hon torrfoder och hö + vatten föstås.

Inget mer.

Aha ok. Det kanske bara är så att allt är väldigt nytt och ovant och tar ett tag att smälta (eller så är damen bara mycket envis och kräsen :devil: ;))
Nej, men helt ärligt tror jag att det ger sig om hon bara får tid att vänja sig vid det nya livet och inse att det där du bjuder på faktiskt är gott.

Har varit med om ungefär samma fenomen fast med marsvin. När en av dem (omplacering, var ca 2,5 år när hon kom hit) kom hit ville hon bara äta av gurkan/salladen men gillade varken morötter, äpple eller persilja (bland annat). Nu har hon bott här i ett halvår och hon käkar i princip allt jag bjuder på (utom knäckebrödet. Det har visst aldrig blivit populärt hos henne)
Har även en liten grabb (också omplaceringsgris, var/är i tvåårsåldern) som bara fått någon otäck, färglös "torrfoderblandning" innan han kom hit. Han satte sig inte ens vid matskålen trots att jag trugade och lockade med det torrfodret jag har här (och alla andra grisar tycker om). Det gick ett par dagar efter flytten och gissa vem jag hittade sittandes vid matskålen och mumsa en morgon? :D

Så mitt tips är att helt enkelt bara vänta och fortsätta bjuda på diverse godsaker.

Har även en liten grabb (också omplaceringsgris, var/är i tvåårsåldern) som bara fått någon otäck, färglös "torrfoderblandning" innan han kom hit. .

Ehum....kaniner och marsvin ska ha trist brungrå pellets UTAN en massa frön, färgglada pluttar och skit i för det är för FETT. Om man har rätt kunskaper om foder kan man däremot blanda i en musli för hästar som har rätt värden, dvs mycket fiber och lite fett och kalcium. Men gnagarblandningar lever inte en kanin eller ett marsvin hälsosamt på.

Vad gäller grönskaer till trådstartaren så har jag haft en hermelin en gång. han ät 2 matskedar (!!) pellets om dagen och var rund och go på det samt 3 olika grönskaer per dag. Grönskaer och helst gröna sådana, är nyttigast, frukt bör man inte ge varje dag men är bra att lära in dem på. Minska ner på pelletsen så kommer kaninen nog vilja börja smaka på det gröna!

Ehum....kaniner och marsvin ska ha trist brungrå pellets UTAN en massa frön, färgglada pluttar och skit i för det är för FETT. Om man har rätt kunskaper om foder kan man däremot blanda i en musli för hästar som har rätt värden, dvs mycket fiber och lite fett och kalcium. Men gnagarblandningar lever inte en kanin eller ett marsvin hälsosamt på.

Jag vet mycket väl att marsvin ska ha pellets. HÄR har dom pellets. Det han fick i förra hemmet var en vitaminlös blandning av det som finns i livsmedelsaffärer för 15 kronor. Den var biege/ljusbrun.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka