Kanin, ute eller inne?

DarkInNight

Trådstartare
Jag ska de närmsta veckorna flytta till hus :banana:

Idag bor kaninen tillsammans med mig och min sambo i vår tvåa.
Men jag är allergisk, vädrar jag inte så får jag svårt att andas. I värsta fall får jag knappt någon luft alls, inte trevligt.

Nu svarar säkert de flesta att kaninen ska bo ute, men om jag flyttar ut Diffen (kaninen) så kommer ju mycket kontakt att försvinna. Nu springer han lös i lägenheten så fort någon är hemma. Han är med när jag lagar lagar mat, städar, nu när jag sitter vid datorn så sitter han bredvid och tvättar sig :love:

diff sitter bredvid matte i skrivandets stund :)
DSC01316.jpg
.

Så fort man går någonstans så följer han antingen med på en gång, eller kommer i full fart inom kort. Kort sagt så vill han vara med överallt. Glömmer man av honom så buffar han lite på ens ben, så att man ska klia honom.

Huset vi flyttar till är mycket större än lägenheten vi har nu, alltså borde luften bli bättre. Jag har under många år (när jag bodde i föräldrahemmet) haft kanin inomhus, i en stor villa. Och jag kände inte av kaninen förrän jag hade henne i knät eller gosade extra länge, men då var det bara att tvätta av sig.

Om han blir att flytta ut, så blir det att bygga en stor bur. Me jag vill inte att han blir ensam större delen av dagarna, alltså borde han få en kompis. Men då gäller det att hitta någon som går att para ihop honom med, och det är ju jättesvårt att få okända kaniner att bli vänner.

Hjälp mig, jag vill ju ha kaninen inne, men det har varit riktigt jobbigt stundtals att ha svårt med andningen, riktigt läskigt att vakna av att inte få luft när man ligger och sover :crazy: . Hur ska jag göra?? Kommer andningen bli bättre när vi flyttar till ett luftigare boende??
Hur skulle du ha gjort??

Sv: Kanin, ute eller inne?

ingen som har någon tanke eller fundering ang detta??
känner mig rätt villrådig. ifall diff ska bo ute så måste jag ju vänja in honom på stört att bo ute, så han sätter ordentligt med päls tills i vinter.

Du kan väl ha honom ute och ta in honom på besök så mycket som möjligt.
Ett djur som tillbringar mesta tiden av dygnet ute sätter päls så det räcker. Han måste ju ändå ha ett isolerat boende m massor av halm.

tack för ditt svar.

Men går det verkligen att ta in/ut honom så?
Jag har alltid trott att en utekanin ska vara UTE, och tar man in den, så kan de inte gå ut igen.
Jag tänkte ifall det blir snurrigt för honom med temperaturväxlingarna och så.

Självklart blir det ett lyxboende ute, ifall det blir där han hamnar :)
Haft utekanin förr, med frigolitisolerat krypin, och som jag lade ner varma tegelblock under halmen när det var kallare än vanligt (-20 - 30 grader). Vet dock inte om kaninen förstod att uppskatta mitt krångel med teglet :D

Kaniner är ingen skillnad mot hundar o hästar. Har dom väl satt vinterpäls så ramlar den inte av om dom tillbringar några timmar i ett uppvärmt rum.

Jämför med en kanin i det fria - inne i sin lya har den kanske 8-10 grader varmt och ute är det -10. Det är inga problem.

tack för ditt svar.

Men går det verkligen att ta in/ut honom så?
Jag har alltid trott att en utekanin ska vara UTE, och tar man in den, så kan de inte gå ut igen.
Jag tänkte ifall det blir snurrigt för honom med temperaturväxlingarna och så.

Självklart blir det ett lyxboende ute, ifall det blir där han hamnar :)
Haft utekanin förr, med frigolitisolerat krypin, och som jag lade ner varma tegelblock under halmen när det var kallare än vanligt (-20 - 30 grader). Vet dock inte om kaninen förstod att uppskatta mitt krångel med teglet :D

Du låter som att du har full koll på vad som behöver göras för kaninen:)
Jag tror att när du väl har flyttat till huset så löser sig kaninboendet alldeles av sig självt, dvs, du märker hur det fungerar, vad som kommer att vara bra eller dåligt. Som sagt, du har ordentlig koll...

ahaa. så har jag inte riktigt tänkt förut faktiskt.
sambon vill ha kaninen ute, och ifall kaninen kan få komma in och umgås lite då och då med oss :), så blir det nog att han får bo utomhus.
Hade nog tänkt mig ett "hus" och sen en stor rastgård. Han ska få vara kanin så mycket som det går.

Men, hur ska man lättast hitta en kaninkompis till honom, så att de blir vänner utan att slå ihjäl varandra!
Han är kastrerad, ska jag då antingen leta reda på en til kastrerad kaninhanne, eller en hona, eller en liten kaninhanne som inte är så kaxig ännu :P

Jag vill INTE att han ska sitta ensam i sin bur och behöva hålla koll på "faror" hela ensam. Sen är det ju alltid så mycket trevligare med en kompis :banana:

Du låter som att du har full koll på vad som behöver göras för kaninen:)
Jag tror att när du väl har flyttat till huset så löser sig kaninboendet alldeles av sig självt, dvs, du märker hur det fungerar, vad som kommer att vara bra eller dåligt. Som sagt, du har ordentlig koll...

ja, jag hoppas verkligen att mina djur har det bra. jag gör mitt bästa iallafall :)

Du har nog rätt, det löser sig när vi har flyttat. Skulle allt gå på skit, han blir kvar inne, men jag klarar inte av det, och det helt plötsligt är mitt i vintern och han har inte hunnit sätta vinterpäls, ja då har vi ett garage :idea: (skvallra inte till david, då flyger han i luften :angel: om han visste att hans garage blir kaninhus)

Kaniner kan ju faktiskt bo med bara nätvägg emellan om dom nu slåss - då har dom en flockmedlem bredvid sig uatn bråkmöjlighet.

iofs det har du rätt i.

men helst av allt vill jag att han ska få ha riktig kontakt med den andra kaninen.

du kan inte rekommendera något sätt att försöka para ihop två okända kaniner??

Nä - när jag jobbade m kaniner så hade vi så många så vi kunde alltid stuva om dom i burarna så att dom gick sams.

Men en yngre hona borde väl inte slåss med en kastrerad hanne.

nej det har du rätt i att en ynge hona inte borde vilja slåss. då får jag bara hoppas att diffen inte kommer vilja sätta på henne hela tiden :devil:

men antaligen kommer jag falla för någon annan kanin :p
har någon slags dragning till djur ingen annan vill ha :angel:
många brukar till slut hamna hemma hos mig :D

Jag har två st hanar tillsammans. Africa är 10 månader och kastrerad och America är 4-5 månader och inte kastrerad. Det är inga problem alls så länge. America var 8 veckor när han flyttade hem till oss och bo hos Africa.

Om man har utekanin ska man inte ta in den alls på vintern, de börjar fälla direkt och löper stor risk att bli förkylda om man tar in och ut dem när det är temperatursskillnader. När det är över 15 grader, visst, men inte på vintern.

Kastrerad hane och hona funkar i princip alltid, jag har aldrig varit med om några som inte funkat så det är ju ett alternativ. Sent kastrerade hanar kan fortfarande bråka, så om du ska ha två är ju definitivt en hona det bästa alternativet :)

Jag har ingen aning om temperaturskillnader och liknande, mina kaniner bor inomhus med mig i en etta. Däremot hade jag problem med bihålorna i vintras, men enligt läkaren jag var hos berodde det troligen inte på kaninerna. Kaniner är inte särskilt allergiframkallande, utan det man reagerar på är snarare hö och liknande. Påstod han i alla fall. :D Så flyttar du till större boende torde andningsbesvären bli mindre.

Jag tycker ju att djur ska vara ute så mkt som möjligt. Men sån är jag.

För min del hade jag valt att placera buren ute, ha den öppen och ge kaninen möjlighet att komma in om den ville. Kattlucka? Om kaninen visade sig vilja vara inne väldigt mycket tex vintertid, så kan man i den stunden bestämma att den får bo inne helt enkelt. Efter som att temperaturskillnaderna på vintern kan göra att man inte kan ha kaninen ute om den är inne för mkt.

Jag har haft utekanin och tycker inte alls att de blir mindre sociala sålänge man håller på med dem. Men visst är det härligt att ha dem skuttandes inne om dagarna.

Det ultimata kanske skulle vara att bygga en bur i anslutning till huset så att buren var utanför huset men med ingång både in och ut i stor hage. Men möjlighet att låsa respektive in/utgång. Då kunde kaninen själv vara där den ville och dessutom kunna bo varmt om den behövde det.

Du kan ju ha honom inne men ha djurförbud i sovrummet så slipper du svårt att andas där. :) leta upp ett rum där ni alltid kan ha ett öppet fönster kanske? :)

jag får hålla tummarna att jag hittar en lämplig vän åt diff :)
vill som sagt inte hålla dem isär

Jag reagerar inte på hö :) . har två hästar = mkt hö-hantering. Men reagerar kraftigt på kaninen när vi bodde i lägenheten.

Nu sen vi flyttat till huset så har jag inte märkt av det alls faktiskt, men det kan kanske bero på att kaninen får bo vara ute på altanen så fort vi är hemma, och i sin bur inne under nätterna, och buren ligger två dörrar ifrån sovrummet :)

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 197
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad