Kanin, ute eller inne?

Sv: Kanin, ute eller inne?

hade kanin-förbud i sovrummet i lägenheten, fönstret konstant öppet under dagarna (och större delen av natten), men ändå så blev det jobbigt med andningen... :crazy:

jag är inne på samma linje som dig, alltså att djur ska man ha ute. (t.ex båda hästarna har jag börjat ha på lösdrift, jag tycker att man ska göra sitt bästa för att djuren ska ha ett "naturligt liv" så långt det är möjligt med de resurser man har).

Men frågan är vad kaninen tycker är bäst. Vara ute = mindre social med oss människor, som det är nu så blir han skitglad när vi kommer ut på altanen, kommer i full fart och busar. Men får han vara ute så är det mer "naturligt" för honom.

JAG kommer sakna kontakten med honom om han får flytta ut. Har haft kanin ute förr, och jag hade en mkt bra kontakt med henne, var ut flera ggr / dag och gosade och skötte om. MEN det blir faktiskt bättre kontakt om man LEVER tillsammans med kaninen istället för att GÅ UT till dem. Jag är lite tveksam fortfarande om vad som är bäst för oss alla.

Såklart har han större utrymme att springa på om han får bo inne med oss, 120 kvm plus 100 kvm källare... Men det var faktiskt jättejobbigt i vintras måste jag erkänna :( , och jag vill inte ha det så igen.
OM jag VISSTE att det skulle hålla i sig nu, att jag inte får lika stora andningsproblem nu när vi bor i ett större hus. Så skulle han få bo inne, men det vet jag ju inte.
Förut så kunde jag sitta med en kanin i knät en stund, ja ca 10-15 minuter innan jag kände av andnöden, men i vintras var det nästan konstant, inhalator innan jag skulle sova osv :crazy:

Nu har vi små planer hur vi skulle kunna byggahans utebur. Jag hoppas vi hinner med det rätt snart, så han hinner vänja in sig på utelivets temperaturer innan det är för sent.
Buren kommer isf stå precis vid entren till huset :) =mesta möjliga sociala kontakt när man åker/kommer hem.

ifall det blir kaninbursbygge utanför entren, så har vi precis diskuterat om diffen ska kunna få skutta nerför källartrappen. Han ÄLSKAR att hoppa i trappor :rofl: .
Plus att det blir mer lä där. Isf så finns det möjlighet att ha en kattlucka där nere, vid källardörren, in till källaren, ifall man vill. Hela huset är annars byggt i betong, och det är lite omständigt att försöka göra en kattlucka genom 70-80 cm bred betong :).

diffbur.jpg

snabbskiss om hur man skulle kunna göra buren åt honom.

det ser bra ut tycker jag

ska ni köpa en kompis ?

ja det blir att köpa en kompis åt honom.
aldrig i livet att jag skulle låta honom bo SJÄLV ute!

tänk vilken stress det måste vara att låta ett flockdjur leva ensamt ute och ensam spana efter "rovdjur".
Lider med alla kaniner som hålls ensamma

Ska du ha honom ute så bör han ha en bur som står upphöjd från marken på vintern, så att han inte behöver vara direkt på snön. Även om snön inte kommer in så blir det kallt. Ett bo upphöjt räcker (enl djurskyddsmyndigheten/jordbruksverket), jag skulle dock rekommendera lite större. Självklart är det bara bra om han dessutom kan vara ute och springa på större yta, året om.
En utebur behöver inte isoleras, det är snarare bättre att inte göra det. Lägg in halm när det är kallt bara och låt kaninen vara ute från sommar/tidig höst så att han sätter ordentligt med vinterpäls.
Om du vill ha en kompis så bör kastrering+ ung hona vara det som har störst chans att gå bra. Två hanar kan funka, javisst, men det är ovanligt.
Spara gamla buren (den han har nu). Även om kaninerna alltid verkat vara sams kan de plötsligt börja bråka och då måste man kunna sära på dem.
Någon skrev att de får sällskap av att se varandra genom gallret. Helt rätt, men tänk på att det inte är säkert att det räcker med enkelt galler. De kan bita varandra (och ev. para sig) genom galler, så ha dubbla med en "kanal"/mellanrum mellan, eller två burar mitt emot varandra om du måste sära på din hane och ev. kompis.

Ang ute eller inne i övrigt så har jag i de 10 år jag haft kanin alltid haft de ute. Senaste året har en hane bott inne och han har trivts som fisken i vattnet! Den socialaste kaninen jag har, förmodligen den socialaste jag någonsin ägt, så han stormtrivs. Bor ute nu under sommaren och han är väldigt sällskapssjuk även om han uppskattar gräset (och hona i buren bredvid).

Tilägg: Glöm inte golv och tak på buren, som skydd mot både rovdjur och rymningar.

menar du att jag ska ha större än vad jag ritat??
nja, det vetefan om det går faktiskt, då måste jag bygga buren på baksidan huset och det vill jag inte ;)
om du kollar på ritningen så blir det ganska stort för honom att springa ändå, själva boet/huset är en ca 1-2 kvm och sen så blir det väl ca 5-7 kvm runt boet, sen ev trappen ner mot källaren och nere vid källardörren är det ca 3-4 kvm :) . så sammanlagt kommer han få en spring-yta på ca 8-10 kvm, och det lär väl räcka under vintern!?

förra kaninen jag hade ute, hade jag i en "vanlig" upphöjd kaninbur, med en del som var oisolerad och en del som var isolerad, tyvärr var väl inte den buren större än 1½-2 kvm, men ung (8 - 16 år var jag då) och dum så visste man väl inte bättre. Nu skulle jag aldrig vilja ha en kanin permanent i en sån liten bur :mad: Men iallfall tycker jag att det är bäst, att kaninen själv då får välja om den vill vara i den mer isolerade delen som var tokfylld med halm, eller den mer öppna delen (som också var fylld i halm, men mer skuttvänlig). Hon valde faktiskt att vara i den isolerade delen när temperaturen sjönk ner mot 20-30 minusgrader, så då tycker då jag attt hon måste ha uppskattat isoleringen.

japp, det blir en ung hona till min herre, så fort allt börjar klara upp sig med allt som händer i livet just nu :) . Han är kastrerad. ska se om jag kan hitta någon kanin-försäljare där jag kan få "öppet köp" :p , måste ju se om kaninerna trivs med varandra först innan jag kan köpa en till ! :D

hela buren kommer vara inhägnad, japp. men det skulle bli så mkt streck på bilden så jag blev lite lat :angel: . Vill INTE att Diff ska råka ut för varken hungriga katter, rävar eller rovfåglar, gud förbjude!!

tack för långt svar

Det är klart att kaninskrället ska UT. Jag tycker inte att man ska ha två kaniner ihop i bur men som du skriver så kommer han ju inte så så mycket sällskap nu. Föreslår att du bygger en rejäl upphöjd fackbur med två fack och skaffar honom en kompis som bor i buren bredvid :) Och så kan ni ha en hage som de får turas om att vara i.

Så här ser min fyrfackare ut. http://web.telia.com/~u71002543/utebur.jpg Du kan bygga med bara en våning och så kan du ha delvis nät mellan burarfacken så får han lite sällskap.

Jag håller nog inte med dig riktigt ang att man inte ska hålla två kaniner i samma bur. De är väldigt sociala djur, och jag tycker de ska ha så mkt social kontakt som det är möjligt (beroende på individ såklart), de lever i flock i det vilda och bör inte bo ensamma.
Därför tycker jag att min kanin inte ska bo ensam ute. Här inne så har han alltid sällskap av oss. (även om den optimalaste lösningen vore en kompis åt han inne också).

Estetiskt så var din bur fin, men på tok för liten enligt mina värderingar.

Blir det en bur ute, med två kaniner, så ska de ha en hage de själva kan välja om de vill springa i konstant eller inte. Jag ska inte öppna/stänga den, låta en åt gången vara där.

Du har nog rätt, det löser sig när vi har flyttat. Skulle allt gå på skit, han blir kvar inne, men jag klarar inte av det, och det helt plötsligt är mitt i vintern och han har inte hunnit sätta vinterpäls, ja då har vi ett garage :idea: (skvallra inte till david, då flyger han i luften :angel: om han visste att hans garage blir kaninhus)

nu har david läst hela tråden :eek::angel:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar