Kanin i stallet?

CoNo

Trådstartare
Hejsan! :D
Min kanin ska få ungar snart, och då tänkte jag ta ner en av dom i stallet, till pållens box, då han älskar små djur :love:
Men jag undrar, hur gör man när man släpper ut hästen i hagen, öppnar boxen osv? Och hur ger man mat och vatten? Räcker motionen i en box? Jag har hästen i inackorderingsstall så det är inte jag som tar in honom, hur funkar detta då? Skulle man kunna sätta upp en hög bräda diagonalt i ett hörn som man tar in kaninen i vid utsläpp, där den även har sin mat och krypin?
Hur har/skulle ni gjort?
Mvh
Norah :)

Sv: Kanin i stallet?

Förr var det inte helt ovanligt att man hade kaniner lösa i hästarnas boxar - med risken att den blir trampad en dag.

TS: Hade jag varit du hade jag först kollat med den som har hand om in och utsläpp så att det är okej för den personen att ha lite "extrajobb" med din box.

Herregud, skulle jag aldrig våga! :eek:
Visst att min häst är världens snällaste och står blickstilla då kattungarna springer runt benen på henne!
Men i boxen måste ju hästen få koppla av utan att tänka på var hon/han sätter sina hovar!
Har dock varit med om i några stycken stall, att man satt upp kaninburen inne i boxen!:D

Nej, jag hade nog inte heller velat ha kaninen i boxen. Hur funkar en kaninbur i boxen? Jag har bara varit med om kaniner i stallet - i egen box/bur.

jag har haft kanin i boxen en kort period till en av mina hästar men enligt mig funkade det inge vidare.....:crazy:
Väldigt jobbigt vid in och utsläpp samt att det kändes som om hästen inte riktigt vågade slappna av i sin box.
Sen tror jag tyvärr att även den snällaste hästen kan trampa ihjäl kaninen av misstag.

Tror i så fall man ska ha en egen bur eller liknande till kaninen och sen kasnke ha den lös i boxen korta stunder eller när hästen är i hagen :idea:

En kompis till mig hade satt upp den på en hylla i boxen uppe i ena hörnan! Givetvis fastsatt ordentligt! Hästen gick alltid dit så fort den kom in i boxen för att kolla så kaninen va där! Var han inte det, gick han runt och var alldeles orolig tills han va tillbaka!
Nån hade satt dem precis utanför boxarna! Så hästen kan "lukta" på den!

Ja, jag hade tänkt ha den i boxen hos pållen ;)
Jag hade nog tänkt isf sätta upp som en trekantig "låda" i ena hörnet där kaninen kan gå in, samt att man tar in den där vid in/utsläpp. Självklart ska jag tala med dem som har hand om det :D
En annan sak jag kom att tänka på - kaniner kan ju inte äta ensilage, hur gör man då?
Mina försäldrar är inte helt med på detta ännu, så vi får väl se ;)

Ursäkta men, så jäkla dumt att ens tänka tanken.. Hur många gånger har man inte blivit trampad på foten av misstag liksom, o en liten kanin skulle nog inte bara få ett blåmärke!

jag hade min kanin, som va en ganska stor kanin tillsm med min häst, men det va en minishettis, och hon kollade noga vart hon satte fötterna eftersom hon visste den va där.. så går gör det, men jag hade inte haft det hos en stor häst, den har inte full koll på hela sin kropp nömligen..

har hört om kaniner som försvunnit......

och sedan blivit funna nertrampade i golvet, helt uppenbart döda.
jätte snällt att skicka kaninen in i döden bara sådär, verkligen skit snällt.

håller medde andra...
Kandu inte ha buren ute i stallgången eller nått och sen när hästen är ute så släpper ni in de i boxen?

Visst din häst kanske är jätte snäll och så, men även de stora kan få ont i magen eller snubbla till en dag.

Det är INTE att rekommendera att ha kaninen inne hos hästen,alltför många kaniner har blivit ihjältrampade.

Varför vilja riskera något sådant med sitt djur? Man skaffar väl djur för att man älskar dem? Inte för att glatt riskera att det dör vilken dag som helst pga sin egen egoisms skull.

håller med om att det verkar dumt att ha kaninen lös inne i boxen :crazy:

Varför vilja riskera något sådant med sitt djur? Man skaffar väl djur för att man älskar dem? Inte för att glatt riskera att det dör vilken dag som helst pga sin egen egoisms skull.

jag tror inte att hon vill ha de ute i stallet för att hon inte vill ha de kvar längre, var nog inget illa menat av TS. TS kanske bara inte tänkte på riskerna...

Tycker det är konstigt bara när man fått ca 8 svar på vad som kan hända,att man då inte tar åt sig. :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 616
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar