Kanin i hästbox

H

Hannaaa

Har ni haft en kanin i boxen tillsammans med en häst? Vad tycker ni om det? I stallet där jag har min foderhäst är det en som har sin kanin i en hästbox, man ser ju att hästen verkliger är rädd om kaninen, och är jättegullig med den. Brukar stå och klia den sådär lite gulligt på ryggen med mulen :love:

Men jag vet ju att risken alltid finns att hon lägger sig på lillen.. Har själv en fransk vädur hane, som är väldigt aggressiv mot andra kaniner, och mamma vill inte betala en kastration till då vår förra kanin dog av det .. Tycker så synd om honom när han sitter där helt ensam ute i buren, ..

Vad tycker ni? Har ni haft kanin i en hästbox någon gång, och hur gick det?

Sv: Kanin i hästbox

NÄ det har jag inte haft, och jag antar att man har olika sätt att se på detta om man har häst eller kanin som första-djur. Ur kaninens synpunkt så kan det inte vara nåt som är särskilt positivt med att dela rum med en varelse som är såpass mycket större.Den ikan trampa ihjäl dej och inte tillföra något positivtö Och vad kan egentligen hästen ha för intresse av en kanin????????? Nä ha var sorts djur till det som den har gjälde av! :banana:

En stallkompis hade en kanin inne hos sin häst.
Jag har väl en del åsikter om hur ägaren tog hand om kaninen men jag måste säga att jag var förvånad över vilket band häst och kanin verkade få!
Ofta åt de ur samma höhög. Kaninen fick inte äta ur krubban, då blev hästen sur (aldrig så det blev farligt för kaninen) men hästen brukade alltid spilla ut lite på marken så då kunde kaninen äta samtidigt som hästen.
Ofta kunde man se hästen stå med mulen mjukt mot kaninens rygg :love:

Men jag tror det är ganska individuellt, inte alla hästar eller kaniner funkar för sådant här. Min egen häst hade säkert stampat ihjäl kaninen :o :crazy:

NÄ det har jag inte haft, och jag antar att man har olika sätt att se på detta om man har häst eller kanin som första-djur. Ur kaninens synpunkt så kan det inte vara nåt som är särskilt positivt med att dela rum med en varelse som är såpass mycket större.Den ikan trampa ihjäl dej och inte tillföra något positivtö Och vad kan egentligen hästen ha för intresse av en kanin????????? Nä ha var sorts djur till det som den har gjälde av! :banana:

Saken är ju den att kaninen som finns nu i stallet tycker det är superhärligt att skutta runt i halmen, och uppfattar inte alls hästen som något negativt. Sedan är det ju väldigt praktiskt också, slipper städa kaninbur m.m, men man ska ju såklart inte låta det styra, utan sätta kaninens bästa först! Hur vanligt tror ni att det är att hästen ex. lägger sig på kaninen? är risken stor?

:bow:

Den enda boxkanin jag känt till blev överrullad. Dessutom var han svartvit och boxen ströad med tidningspapper, så den tog ett tag att hitta.

Den enda boxkanin jag känt till blev överrullad. Dessutom var han svartvit och boxen ströad med tidningspapper, så den tog ett tag att hitta.

usch :'/ Men är det tillåtet att ha en kanin i en hästbox?

Jag förstår inte vitsen med att ha en kanin hos en häst, snacka om att leka med någon annans liv?
Man riskerar verkligen livet på den stackars kaninen. Hästen ska ju kunna slappna av i sin box, det tror jag verkligen inte att den kan med en kanin runt hovarna.

håller med dig! även om hästen försöker undvika att trampa på kaninen så är det inte så lätt, kaniner sitter ju inte still och det är lätt att det händer olyckor...

tycker synd om dessa kaniner som offras som hästsällskap...

Det bästa är väl om kaninen får vara i sin bur när hästen är inne, och släppas ut i boxen när hästen är i hagen.:angel:

Då får kaninen "skutta av sig" och hästen får lugn och ro i sitt eget hus.
Alla blir lyckliga och glada!:bow:

Jag hade en kanin lös i stallet som efter ett tag flyttade självmant in till hästen, hade ett eget hörn där, sov alltid där på nätterna och verkade stormtrivas! :D

kaninen i stallet offras verkligen inte som hästsällskap. Dottern till hästägaren har inte tid att ge kaninen den tid den behöver, dvs. inte mer än mat, vatten och städning av buren (pga. plugg.) kaninen är en hane och kan inte hållas med andra kaniner, den får alltså sitta ensam i en bur och eftersom att den är väldigt social kan det inte vara särskilt roligt. Eftersom att hästen inte verkar störas ett dugg (verkar tom. se kaninen som sin lilla skyddsling och står med mulen mot ryggen och gosar med den :love: ) och kaninen skuttar om kring och är lycklig, så finns inget problem där. Eftersom att jag är i samma situation men min kanin, och det finns en häst i stallet som jag vet har stått med en kanin i boxen länge, och trivs med det och jag är så gott som säker på att det är ok för stallägaren med en till liten krabat så undrar jag;

Är det ens lagligt?
Är risker stor eller minimal att kaninen blir mos?
Vad tycker ni (egna erfarenheter?)

Kan också tillägga att stallägaren har har häst i 20 år, och haft många kaniner i hästboxarna. 1 sa hon har blivit ihjälklämd, eftersom att den hade för vana att ligga bakom hästens rygg när den sov :S enligt henne är risken alltså inte stor, men jag tvivlar ..

kaninen i stallet offras verkligen inte som hästsällskap. Dottern till hästägaren har inte tid att ge kaninen den tid den behöver, dvs. inte mer än mat, vatten och städning av buren (pga. plugg.) kaninen är en hane och kan inte hållas med andra kaniner, den får alltså sitta ensam i en bur och eftersom att den är väldigt social kan det inte vara särskilt roligt. Eftersom att hästen inte verkar störas ett dugg (verkar tom. se kaninen som sin lilla skyddsling och står med mulen mot ryggen och gosar med den :love: ) och kaninen skuttar om kring och är lycklig, så finns inget problem där. Eftersom att jag är i samma situation men min kanin, och det finns en häst i stallet som jag vet har stått med en kanin i boxen länge, och trivs med det och jag är så gott som säker på att det är ok för stallägaren med en till liten krabat så undrar jag;

Är det ens lagligt?
Är risker stor eller minimal att kaninen blir mos?
Vad tycker ni (egna erfarenheter?)

Kan också tillägga att stallägaren har har häst i 20 år, och haft många kaniner i hästboxarna. 1 sa hon har blivit ihjälklämd, eftersom att den hade för vana att ligga bakom hästens rygg när den sov :S enligt henne är risken alltså inte stor, men jag tvivlar ..

jag vet ingen som haft kanin o box tillsammans med häst men efteroms att alla djur lär sig hitta vänner utom den egna rasen (hästar kan t.ex slappna av i närheten av människor, så var ras för sig är rent bullshit)
men jag skulle helst se att det fanns en flyktväg för kaninen utifall hästen får damp.. det har ju hänt två hästar som vart vänner i flera år att den ena bara dampar ur på den andra å har ihjäl den..

har dock inte tänkt så mycket på detta så att jag har en färdig lösning..

Som barn hade min pappas tjej en kanin hos sin häst.
När de tvingades ta bort hästen så sörjde kaninen ihjäl sig.

Jag testade att ha en kanin i hos min arab, hon hade en jätte box (att jämföra med ca 3 vanliga boxar), men tog snabbt bort kaninen eftersom hon var väldigt glad för att slå saker som rörde sig med frambenen.

*knapplån*

Snälla sätt inte in kaninen tillsammans med hästen i boxen. Förr eller senare så kommer den att bli trampad på. Jag har hållit på med hästar i snart 25 år och har varit med om så många kaniner som blivit trampade på och även där hästen har lagt sig på kaninen (den blir verkligen helt platt då).

Ibland så går det bra några år men så en dag så är tex kaninens tass helt bruten eller något annat hemskt har hänt. Faktum är att jag har varit med om så många stackars kaniner som har fått sätta sitt liv till att jag inte ens längre kommer ihåg hur många det är.

Det värsta var hästägare som köpte en kanin för att sen när kaninen var skadad så köpte de bara en ny. Stackars kaniner. Jag har till och med anmält en hästägare för detta men tyvärr hände det ingenting. Men det var för över 15 år sedan. Jag hoppas att om jag hade gjort samma sak idag så hade det hänt i alla fall något.

Jag har svårt för att tänka mig att häst och kanin tillsammans skulle kunna vara förenligt med det svenska djurskyddet då risken för att kaninen blir skadad är så extremt hög.

Det största problemet är att när kaninen blir rädd så reagerar den precis som en hare dvs den trycker sig platt mot marken för att om det behövs sedan springa iväg i full fart. Detta sättet är väldigt effektivt i det fria men i en box resulterar det bara i att kaninen blir trampad på eller ihjäl legad av hästen.

Så snälla utmana inte ödet och ha kaninen tillsammans med hästen i boxen. Risken att kaninen skall dö är många gånger mindre vid en kastration än när man stoppar in den i en hästbox med en häst.

Mvh

Tora

*knapplån*

Snälla sätt inte in kaninen tillsammans med hästen i boxen. Förr eller senare så kommer den att bli trampad på. Jag har hållit på med hästar i snart 25 år och har varit med om så många kaniner som blivit trampade på och även där hästen har lagt sig på kaninen (den blir verkligen helt platt då).

Ibland så går det bra några år men så en dag så är tex kaninens tass helt bruten eller något annat hemskt har hänt. Faktum är att jag har varit med om så många stackars kaniner som har fått sätta sitt liv till att jag inte ens längre kommer ihåg hur många det är.

Det värsta var hästägare som köpte en kanin för att sen när kaninen var skadad så köpte de bara en ny. Stackars kaniner. Jag har till och med anmält en hästägare för detta men tyvärr hände det ingenting. Men det var för över 15 år sedan. Jag hoppas att om jag hade gjort samma sak idag så hade det hänt i alla fall något.

Jag har svårt för att tänka mig att häst och kanin tillsammans skulle kunna vara förenligt med det svenska djurskyddet då risken för att kaninen blir skadad är så extremt hög.

Det största problemet är att när kaninen blir rädd så reagerar den precis som en hare dvs den trycker sig platt mot marken för att om det behövs sedan springa iväg i full fart. Detta sättet är väldigt effektivt i det fria men i en box resulterar det bara i att kaninen blir trampad på eller ihjäl legad av hästen.

Så snälla utmana inte ödet och ha kaninen tillsammans med hästen i boxen. Risken att kaninen skall dö är många gånger mindre vid en kastration än när man stoppar in den i en hästbox med en häst.

Mvh

Tora

okej, då har jag bestämt mig :o Tack för alla svar!

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat