Kanin i hästbox

Sv: Kanin i hästbox

kaninen i stallet offras verkligen inte som hästsällskap. Dottern till hästägaren har inte tid att ge kaninen den tid den behöver, dvs. inte mer än mat, vatten och städning av buren (pga. plugg.)

Har man inte tid att ge kaninen den tiden den behöver ska man inte ha någon, och inte bara "stoppa undan" den till en häst.

Jag har många fler än en kanin, och jag pluggar, jag hinner med mina ändå?
Det beror nog mycket på vad man prioriterar här i livet, har man djur ska man prioritera dom.

Min kompis hade flertalet kaniner i samma box som sin häst förr, det avr en stoor box :)

Allt gick jättebra och hästen älskade verkligen sina kaniner och kaninerna tyckte om honom. Men en morgon när de kom ut i stallet så hade han råkat lagt sig på en kanin så den bröt ryggen och dog :(
Sen vågade dom inte ha kaninerna där inne mer, fast det hade ju gått bra i flera månader tillsammans. Den kaninen hade säkert sprungit under precis när hästen lade sig ner..

:(

Elleeeeeeeeeeeeer... så kanske hästen slappnade av för en sekund. Men det ska väl hästar inte kunna göra i sina boxar haaar jag förstått... :p

Nu ska vi inte vara dumma mot varandra i onödan......:cool:

Bygg en kaninbur i koppling med boxen så häst och kanin kan hälsa på varandra utan att kaninen riskerar bli mos. :)

Ja det "lustiga" är att de blir verkligen platta. Det är som om någon har kört dem i en mangel. Riktigt hemsk att se och fruktansvärt onödigt.

Mvh

Tora

Inte häst, men i somras bodde min kanin med ett får i en liten hästbox! Jag var livrädd först, trodde fåret skulle trampa ihjäl henne, men de blev jättebra kompisar och hade STENKOLL på varandra. Kaninen sprang mellan fårets ben, fåret HOPPADE över kaninen (!) och de låg utsträckta bredvid varandra och sov :love:

Men kaninen hade också ett eget hur inne i boxen som hon kunde gå in i, och det var inne i huset hon fick sin mat och sånt med. Det är nästan en förutsättning tycker jag, att de har något eget att gå in i, oavsett om det är med en häst eller får.

okej, då har jag bestämt mig :o Tack för alla svar!

Man kan ju ha kaninen i stallet i en bur så är kaninen inte ensam och så kan man ju släppa ut kaninen i en tom box så kaninen får skutta av sig! Lycka Till! :)

Jag tycker inte att du ska ha det. Vi hade våra två kaniner med en häst vi har haft förut. Hon var alltid jätte snäll med dem och såg till att inte trampa på dem.
En dag när vi tog in dem för kvällen och hon stod och käkade ur krubban skuttade ena kaninen runt benen på henne och då vart hon irriterad och bet tag i benet på kaninen. Benet gick såklart av och det är ju omöjligt att läka ett helt avbrutet ben på en kanin som skuttar hela tiden. Fanns inget annat att göra än att avliva kaninen. Väldigt tragiskt när sådant händer och hade kaninen varit en häst hade det ju inte hänt något men kaninerna är ju mycket ömtåligare...

Man kan ju ha kaninen i stallet i en bur så är kaninen inte ensam och så kan man ju släppa ut kaninen i en tom box så kaninen får skutta av sig! Lycka Till! :)

Det är ett mycket bättre alternativ än att ha dem med hästen direkt i boxen! Finns några kaniner som lever som du beskriver, i stallet. Fungerar utmärkt!

Jag hade en kanin tillsammans med min häst för några år sedan..
Men då hade vi en glipa nedanför boxdörren som kaninen tog sig ut genom... Jag tycker att kanin måste kunna ta sig ut från hästen om den vill.. Jag vill inte att någon tvingar mig o vara på en liten yta med någon jag inte trivs ihop med :)

idag skulle ja nog inte ha någon kanin tillsammans med en häst..
Men hästen som jag hade då var väldigt lugn o snäll...

Efter vad jag hört går det bra en tid, medan hästen och kaninen håller koll på varandra. Sen blir de vana och kaninen blir skadad.

Vi har kanin i stallet. När hästarna är ute är kaninen lös i hela stallet och skuttar med oss medan vi mockar och pysslar på med stalljobbet. Mycket trevligt för oss och kaninen får flera timmar per dag stimulans och sällskap i och med att vi är i stallet på olika tider. Innan hästarna kommer in stängs kaninen in så att den inte kan bli skadad. Den har möjlighet att nosa på ena hästen och vara sällskaplig med den om den så önskar, men den kan inte skutta in till hästen och bli skadad av den i misstag. Utmärkt lösning tycker vi som älskar vår stallkanins sällskap!

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat