Kandarfråga

snigelfarmor

Trådstartare
Hej, jag har ett postkandar, svagt böjd stång.

Har ni någon erfarenhet av att hästen slänger ut tungan åt sidan vid ridning på kandar? eller annat stångbett?

Jag misstänker att jag har den för långt ner. VILL inte ha massa veck i mungipan, men kanske i detta fallet att jag måste frångå mina principer.
Vad säger ni?
/j*

Sv: Kandarfråga

Det kan mycket väl vara för att det hänger för långt ned. Det kan ju vara av en massa andra orsaker också, men testa att ta upp det ett par hål, och se om det blir bättre.

Min häst gör det som protest när jag inte är tillräckligt eftergiven på yttertygeln i högervarvet, just bara när jag rider på kandar. Han är väldigt känslig men tydlig. Provade den kandar stången med ledade stänger och då blev det bättre, men problemet i vårat fall är JAG :cry:

Hästen kanske tycker att tungan kläms? Gör den likadant med ett bett med tungfrihet? Tar du för hårt?

Det där med rynkor ska man inte stirra sig blind på, man måste titta på helheten! Har hästen korta mungipor kanske man MÅSTE lägga bettet så att det blir rynkor för att det ska ligga rätt i munnen i övrigt.

Testa dig fram och byt bett om det är nödvändigt.

Nej , min häst "micklar" inte med munnen när jag rider på kandar och kandaret är nått relativt nytt för henne. Hon tyckte det var lite konstigt första gången man satte på henne det. Då stod hon med öppen mun och såg ut som "schka man kumma schtänga mummen med allt det schär???" :p Men sen har det inte vart nått problem.
Är du inte säker på hur bettet ska sitta, ta hjälp av någon erfaren. Det är inte alltid man är snäll mot hästen, för att man inte spänner sakerna som man ska, snarare tvärtom.

många bra svar, tack!

Vad är "rätt" i munnen? finns det exakta centimetrar för det?

Jag höjde ett hål och jag såg inget igår o förrgår.
Och så hoppas vi att det fortsätter !!

Det är när jag tar i henne och vill böja henne hon kan ploppa ut tungan. Även när hon vill fram o jag vill bak. :)
annars är hon en väldigt fin häst vad gäller munnen. Det är när våra viljor går isär som tungan syns. dvs när hon blir hård.
Kom ihåg att det är en körhäst, kandaret har jag bara när jag kör. annars har hon tredelat som funkar bra.
/jenny.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 117
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka