M

Min_forza

Hur påverkas hästen av kandar?
Har inte ridit med kandar förr, men vill ba veta :p
Är det typ som ett pessoa och ett vanligt? Förlåt min okunnighet innom dressyren :angel:

J

Sv: Kandar

Ett kandar består av två bett och du har två tyglar i dina händer.

Bridongbettet - ser ut som, och används som, ett vanligt tränsbett, men har mindre ringar. Kan vara enledat eller tvåledat.

Stången - rakt bett med olika grader av tungfrihet och olika längder på stänger (vilka kan vara fasta eller rörliga) beroende på vilken typ man vill ha/vad hästen trivs med. Stången ger hävstångsverkan och är dessutom försedd med kindkedja. Kindkedjan gör att tunga och haka pressas mellan den och själva mundelen.

Rätt använt påverkas hästen inte farligt alls av ett kandar, fel använt kan det få förödande konsekvenser.

När jag rider med kandar använder jag mestadels bridongbettet, och använder stången endast till att få lite mer uppmärksamhet från hästen, till finliret liksom. Stången skall inte användas för att få hästen att kröka på nacken.

jaha, för det ser ut som om folk använder stången till "dra-ner-huvudet-manick" :crazy:

Kandarstången har -rätt använd- en utlängande och sänkande inverkan på hästens överlinje, medan bridongen har en lyftande och böjande (i sidled) effekt.

Kombinationen används alltså för att kunna finlira mellan de båda effekterna efter behov. När hästen når en viss utbildningsnivå skall bridongen dessutom kunna tas bort, och ryttaren ska kunna kommunicera de hjälperna via sin sits och stångbettet. Så långt sträcker sig dock inte tävlingsdressyren, där behåller man bridongen hela vägen, sas.

Pessoabettet har inga likheter med ett stångbett, det är ett hiss-gagbett.

jaha... hmm.. känner sig som ett geni som fattar nada :angel:

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10