jemeni

Trådstartare
Jaha nu är det dax att köpa kandar! Men det är ju evigheter sedan jag red på kandar sist hur är det vilken storlek ska man ha på stång/bridång har 12.5 i vanligt bett. Rak stång eller tungfrihet?
Hästen går bäst på smala tredelade bett.

Tacksam för lite hjälp! :bow:

Sv: Kandar

Jag har tungfrihet på min stång, tycker det funkar bäst men det är individuellt från häst till häst.
Bettstorlekerna varierar men det brukar vara så att stången ska vara 0,5-1 cm längre än bridongen. Om du har 12,5 på bridongen ska stången alltså vara 13 eller 13,5.
Prova dig fram!

jag har stång med normal tungfrihet, och tvådelad bridong (han går bättre på två- än tredelat).
bara att pröva sig fram vilken variant som passar hästen bäst.

jag har lärt mej att stången ska vara i samma storlek som tränsbettet, och bridongen ca 1 cm längre för att inte riskera att nypa hästen, men det finns som du ser olika skolor...

Jaha? Där ser man... Jag hade tränaren med mig (Georg-ryttare) vid kandarköpet och då skulle minsann stången vara längre.

Det är svårt att säga hur den perfekta varianten av kandarets bett ska vara. Man får nog pröva sig fram till vad ens häst trivs bäst med.

Och bus-barro..... Du kanske inte menade det, men när man läser ditt inlägg så känns det som att du har en väldigt nedlåtande ton för att någon har lärt sig annat än vad du gjort. Det finns ungefär lika många varianter och åsikter hur kandarets bett skall vara som det finns ryttare :smirk:

Det menade jag väl inte? Min ton var mer åt funderingshållet? Jag har alltid fått höra att stången ska vara längre och blev förvånad över att det inte skulle vara så.

Då ber jag om ursäkt :bow: ! Inte alltid lätt att utläsa nyanser och undermeningar i skriven text :o

BusBarro skrev:
Det menade jag väl inte? Min ton var mer åt funderingshållet? Jag har alltid fått höra att stången ska vara längre och blev förvånad över att det inte skulle vara så.

ska och ska.....det finns olika skolor, men självklart kör man på det som passar häst och ryttare bäst :)

btw fick jag nästan lite samma känsla som MosterMia, men tänk så lätt det är att missuppfatta varann....

Jag har tvådelad bridong ("vanligt" bett) och en stång med en ganska liten tungfrihet (för att: hade jaktkandar på min ponny i hoppning o uteritt då han var väldigt svår att hålla och den hade "normal" tungfrihet men den tog sönder honom i gommen så jag köpte därför en stång med en liten tungfrihet) fast det inte ens är samma häst :confused: .... vet inte varför jag tänkte så men jag ville inte riskera något...
Jag har 1 cm längre stång än bridong, det enda som jag hittade som passade, provade först samma längd men det blev jättetajt och väldigt konstigt....
Hoppas du hittar det du söker! :bump:

min har typ 12,5 på bridongen och ca 13,5 på stången med munfrihet.
detta hade hästen redan när jag köpte den och jag är säker på att det blivit tillpassat rätt då den är mkt tränad för elitryttare.

vad anse rni vara bäst, fasta eller rörliga stänger på kandarstången?
får man tävla på både och?

om jag inte minns alldeles fel får man tävla på stång med rörliga skänklar. har tyvärr inte TR inom räckhåll just nu så jag kan kolla...

jag har fasta skänklar, och har inte funderat på ngt annat eftersom det fungerar så bra som det är

Ja det är väl bara att testa!

Mätte bettet idag det är visst 12cm men köpt som 12,5 så det blr en tredelad bridång 12cm och en stång med normal tungfrihet 12,5 ev 13.

Tack för svaren!:bow:

Lånar

På hästar som går bäst på 3-delat tunt tränsbett tycker jag att 3-delad tunn bridong och en stång med låg och vid tungfrihet (globus traditionella) funkar bra. Inget som är ivägen eller sticker upp i gommen eller skapar bulk i munnen. Sen tar de it´nte lika hutlöst betalt som HS heller. Själv har jag alltid fasta ringar på bridongen, och har samma storlek på den som på tränsbettet. Lägger sen till en stång som inte klämmer, och rider med lätt kontakt.

Tessan

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 212
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 657
Senast: Ajda
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2