T

Tomaten

Tycker det ser så väldigt häftigt ut med kandar, har som mål att kunna rida på kandar någon gång. Dock har jag ingen egetlig koll på hur ett bra kandar skall vara, hur det egentligen används förutom att använda ytterst fina hjälper, vilka bett ska man ha, tungfrihet osv? allmäna råd om kandar.
:devil: OBS! tro inte att jag ska rusa iväg och köpa ett kandar i morn och prova det på hästen själv, dock vill jag gärna köpa ett att ha på väggen. Något som påminner mig om vart jag vill och självklart diskutera med tränaren hur jag kommer dit.:)

Sv: Kandar?

Oj, själva kandartränset är ju en smaksak, men personligen tycker jag att klassiskt svart med vitt foder är snyggt.
Angående betten, så finns det ju en hel del att välja på, både kvalitets och prismässigt.
Vad just din häst ska ha kan man omöjligt veta, då man inte vet hur den ser ut i munnen, och vilka "problem" man har i ridningen. Tänker på vilken längd på skänklar, tungfrihet osv, osv. Men det är super att du har en tränare som kan hjälpa dig, ni känner hästen och kan komma fram till bästa kandaret....
Har man möjlighet att låna och prova är det bra, så att man inte köper in och så funkar det inte bra, då kan det bli en dyr historia innan man är nöjd....men själva tränset kan du väl köpa och hänga på väggen så länge.....=)

Ang. själva kandaret är Passiers snyggast men kostar därefter. Fast jag har ett Stübben Elektra, det är hyffsat snyggt och har hållt ganska bra, nypris ca: 3000kr.
Med bett o.s.v. får du nog prata med din tränare om h*n har några idéer om vad för stång skulle passa din häst o.s.v.
Jag håller med, tycker kandaren är toksnygga och längtar tills min häst ska börja gå på det.

Jag har precis köpt ett German Line kandarträns (helsvart) och är nu på jakt efter bett, det är ju väldigt olika men jag letar efter ett tredelat bridong och en stång (ev. ledad) med lite tungfrihet.. men prata med din tränare och se om du kan låna och prova olika stänger eftersom reaktionen är väldigt individuell på tungfrihet mm...

// Ida *och hennes dressyr pålle* :p

tack för era svar, slänger in en fråga till.
Pratade med en vän i går om deta med kandar och jag sa att jag skulle skaffa mig det. personen i fråga säger då att ett vanligt tränsbett och ett pessoabett som man sätter kedja och rider på nedersta ringen, funkar till att börja med...
Tycker detta låter konstigt och tror inte riktigt på det men vill ändå fråga om det är så:)

Det låter inte som en bra ide, de blir itne samma sak. Jag tycker man borde låna sig ett kandar istället. de där med tungfriheten, ju större tungfrihet destå skarpare (trycket ökar mot gommen med tungfrihet)

ne, det tyckte inte jag heller
Ja just det, det tror jag att jag hört. Det blir nog att pröva med en tredelad bridong och en rak stång(för visst finns det delade, så jag inte är helt ute och cyklar nu) utan tungfrihet till att börja med.
Ska försöka se om någon jag känner har något av de betten.

Nu ska jag verkligen träna stenhårt så jag kan rida på det där kandaret!!:bump::bump:*sikta mot stjärnorna och nå talltopparna*

Tomaten skrev:
Tycker det ser så väldigt häftigt ut med kandar, har som mål att kunna rida på kandar någon gång. Dock har jag ingen egetlig koll på hur ett bra kandar skall vara, hur det egentligen används förutom att använda ytterst fina hjälper, vilka bett ska man ha, tungfrihet osv? allmäna råd om kandar.
:devil: OBS! tro inte att jag ska rusa iväg och köpa ett kandar i morn och prova det på hästen själv, dock vill jag gärna köpa ett att ha på väggen. Något som påminner mig om vart jag vill och självklart diskutera med tränaren hur jag kommer dit.:)

GUD vilken SUND inställning, tänk om alla kunde tänka så!! :) :) :love:

Jag skaffade ett kandar till min häst för ett tag sedan, och har ridit några gånger med det. Jag har ett sk. vipkandar (hävstången är då nästan obefintlig) utan det blir mest den psykologiska grejen för hästen (som gått mkt på kandar innan) och jag får träna min tajming och får dessutom bättre handställning (kör med cykelstyre vanligtvis ;) ). Meningen är väl att när jag och hästen har blivit bättre och jag har lärt mig rida med kandar, så ska vi skaffa ett annat med mer hävstång. men jag tycker att det är ganska stor skillnad redan nu, med vipkandaret från vanligt tränsbett.

Åh, det låter ju bra, finns det någonstans man kan se bilder på det?

först och främst få hjälp av en kunngi perosn som vet hur betten ska sitta i munnen.
tungfrihet kan du mäta under hakan på hästen,iaf på dom flesta hästar.

stången är ju resande och sänkande av huvudet medans bridongen är böjande.
skulle aldrig ngnsin sätta in ett pessoa med kedja på!!!

kolla så att din häst får plats med två bett.
det första du rider mer kandaret ska du göra det med en tränares hjälp och uppsyn.

vad vill du åstadkomma med kandaret?
för kandaret andvänds ju i utbildningssyfte.

Jag ville bara ha lite råd, trodde det framgick av mitt första inlägg att jag har en tränare som jag tar hjälp av.

Jag vill ju utbilda både mig själv och hästen så att vi kan rida på kandar och sedan fortästta utbildningen för att bli ännu bättre även på kandaret.

Jag använder en tredelad bridong och en rak stång. Funkar jättebra på min.

Jag kommer ihåg vad jag längtade efter att få rida på kandar första gången. Men sen när hästarna har blivit van och det fungerar med kandaret så rider jag sällan på det. Endast några ggr inför tävling men inte annars.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 799
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 564
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 051
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar