Ni är ju galna allihop :smirk:.

Tänkte lite på det jessica skrev och det är där jag känner mig osäker. Min häst suger sig fast på sitt vanliga bett när vi tränar på vissa övningar men när vi arbetar med samma övningar på kandar går det bättre eftersom det är skarpare. Jag upplever det dock så att jag får jobba och lirka väldigt mycket med vanligt bett men med kandar så kan jag ha en mer lugn hand. Då kanske det inte är så bra att envetet rida på tränsbett. Det bästa är självklart att variera sig mellan olika bett.

som vi prata om innan var att för olika utbildningar o övningar m.m krävs olika bett. man ska ju inte andvända ett stång bett för att hästen e för stark o man inte kan jobba den för det.
då hr ju ett trappsteg i dens utbildning rasat då får du gå tillbaka och bygga upp den igen.. :)

Jag känner igen mig i din beskrivning. :smirk:

Jag tror att jag har kommit ett steg längre i mitt tänk och har därför beslutat mig för att den "lätthet" jag känner i stångbettet är falsk och jag har bestämt mig för att det ska funka på tränsbett.

Signalerna man får tillbaka från ett tränsbett är ärligare än de som kommer tillbaka på stångbettet. Jag vill känna att de signaler som kommer från hästen är äkta och därför vill jag inte rida på stång, eftersom kommunikationen då lätt blir för enkelsidig.

Jag är lite stolt över att jag på senaste tiden har kunnat förmå min häst att gå i samma form på longerlina, med side-pull, utan inspänningstyglar, som jag rider honom i. :love: Han orkar bara några steg än så länge men det är en härlig känsla att se hästen samla sig och ta vikt på bakbenen utan att man behöver hiva och dra i tyglarna.

mvh Jessica

Vad kul för dig :)

det är få som förstår att man kan få en samlad avslappnad form i longering men det gäller att tänka logiskt och hela tiden följa med,man kan inte stå o drömma

Hej!
Du verkar kunna en hel del om AR...jag rider själv med kapson, varierar med ett rakt bett. Vad tyckte du om kapsonen när du red, vad gav den för effekt?
Funderar på att köpa stång till min ena pålle som gärna går med huvudet högre, särskilt i traven( en Irish Cob, såg att du själv äger en :))LÄste att stång ska få hästen att söka sig neråt framåt.

nu rider ja på stångbett enbart på min valack,men ska jag gå tillbaka o träna lite grundgrejor med han så andvänder jag en kapson till stången.
när du skall köpa stång så kolla att ngn som vet vad dom gör hjälper dig,då du vill ha rätt tungfrihet och rätt böjning på sido skänklarna. och rätt stång till rätt utbildning.

har ingen ic utan en tinker.

henne rider ja på bridong och stång det lilla ja rider henne,håller på med skollongering o markarbete just nu.
skall köpa en ridkapson o stångbett till henne när jag får råd.

sen är det ju givetvis vad det är för kapson,hur högt den sitter m.m
har du ngn bild på den o din häst?

Hur en kapson ska sitta vet jag( min instruktör har visat)och jag själv tycker att den är jätte bra på hästen när man rider och gör dessa böjövningar( köpte en ridkapson på nätet som är jätte bra!!, en sådan men cykelkedja och den är smal)
Nr jag ska be hästen att söka framåt neråt så måste jag nog inskaffa stång så pållen lär sig att komma ner med huvudet...
Lite nyfiken, hur tränar du med skollongering o markarbete ??Kapson, böjövningar??

Har varit på kurs för E.J och läst en hel del böcker med B.B och M.H och K.W...mycket intressanta saker och just nu är det nytt för mig...men jag lär mig efter hand.
Känns som om man får jobba en del på marken och variera med ridningen...överför hjälperna till ryggen...fullt upp har jag,men kul är det!!Och det tycker nog hästarna åxo, de är så lugna och fina( mjuka) med dessa övningar.

har ingen ic utan en tinker.
Det är ju olika namn på samma häst...
Eftersom "Tinker" inte är så poppis som namn för de folk som ursprungligen födde upp dess hästar (ung som "tattare") har man börjat lansera Irish Cob som namn istället.
Tänkte att det skulle va bra att veta eftersom du har en.. :angel:

Tyvärr så är det inte samma ras enligt SFIC, så så enkelt är det inte att säga att man har en IC då man har en Tinker och tvärt om. Personligen tycker jag att det är samma ras meeeeen... Jämför på STS och SFIC ang ras standard etc så ska du se. Kontentan av det hela är att en Tinker kan inte vara en IC...

tycker heller att det inte finns ngn som helst skillnad.har rastypat tinkrar och vart på rastypningar för ic.
j*vla tramserier.

jag har dåliga erfarenheter från IC i sverige så jag vill inte kalla min häst det. hon e tinker och thats it.

ic har inte kommit upp eftersom tinker e ett fult namn.
det är ngra som bildat "rasen" IC. tinker har funnits väldigt länge men ic är nybildat.

Sv: Kandar

Funderingar över stångbett...
Som sagt många gånger är det ju ryttaren som avgör hur skarp stången blir!...
Och hur rider ni på stången? Jag tycker att det ser otrevligt ut med dressyrryttare som bär sina hästar på stången. - Ger samtidiga signaler med stång o bridong som har helt skild verkan.

Den där lättheten du känner kan väl komma av att hästen får en mer ärlig o genomgående sökning fram o ner och höjer ryggen. I det läget är den ju lätt att påverka. Jag kan knappt styra min travarnordis på tränsbett då han är van att gå motställt i kurvor och ta stöd mot bettet med underhalsen framme. Men med stången blir det en heelt annan häst. Följsam o lyhörd för förhållningar, böjning o vägval.
Så då kan jag inte se någon anledning att träla på med tränsbett som gör det så svårt.

Andra hästen däremot försvarar sig mot arbete genom att dyka o öka tempot. o I det läge kan jag ju inte ta i stången. Så då blir det tränsbett för att lyfta upp och reglera tempot.

Ni som säger att stången är så skarp, hur hårt drar ni då i hästen? Klart hävstångsverkan finns där, men resultatet av att hänga i en stång blir väl att hästen krullar ihop sig o blir framtung.
Grundregeln är väl att låta tygeln hänga mellan impulserna?!

Jag har då upplevt en revolution av att känna på travarens utveckling från ostyrbart tåg till kattlik dressyrhäst:D

Jag har funderat mkt på detta stångfenomen som finns inom ar världen.
Själv anser jag att man bör kunna rida och formge hästen på tränsbett, kapson eller sidepull först.
Med formge menar jag en eftergiven häst som alltid söker framåt när man ger utrymme för det.
...Som följer sitsen för böjning, framåt, bakåt, uppåt neråt om ni förstår vad jag menar.

Jag kan inte riktigt förklara varför jag inte tycker att stången är lämplig förrän ovan nämda saker fungerar, utan det är mer en känsla som jag fått när jag själv ridit på stång och sett massvis med ekipage på stång...

Jag försöker beskriva med ett exempel. :idea:
En häst som går väldigt högt med huvudet och är stel på alla håll och kanter går imot ett tränsbett, sp, kapson när man försöker mjuka upp den. Det tar tid att lösa upp en sådan häst, kanske behövs det massage fysioterapeut etc. På tränsbett vet man hela tiden när gränsen är nådd.
På en stång så känns hästen eftergiven i princip direkt och den går inte emot handen alls. Men jag tror att det i det flesta fall är en falsk känsla...

Är det ngn som förstår vad jag menar som kan förklara bättre :confused: :o

Jag tycker du har rätt.
Och anledningen - jag gör ett försök att förklara det.
För att det är aldrig bettet som formger hästen. Bettet sitter i hästens mun, och stången påverkar munnen och nacken. Nackens ställning påverkar i viss mån halsens form också, och kan påverka än längre bak på ryggen OM hästen har skolats till det först. En häst som aldrig lyft ryggen, vinklat bakknän och haser, använt magmusklerna till att dra in sitt bäcken inunder sig, kommer knappast att göra detta bara för att den har ett stångbett i munnen.
Stången hjälper till att formge en redan "färdig" häst, dvs en häst som KAN gå bärigt, och som har styrkan att göra det.

Så tror jag att det är. :)

vist blir man starkare med en stång på g. av häven. men det är inte tänkt att man ska slita allt vad man har. stången är/bör vara ett fint redskap som ska användas för att korigera. och även om man skulle ta hårt i en stång så får man ett gensvar av hästen som med stora bokstäver säger du tog för hårt! men igentligen ska handen aldrig verka bakåt bara uppåt och åtsidorna med rotation i handleden. hästen ska söka handen inte handen söka hästen!

Jag säger inte emot er, ni verkar ha koll, men jag funderar vidare!

Om man utgår från att ryttaren inte missbrukar sitt redskap -stången, och har som mål att skola hästens bakben i den takt den klarar av det,, blir det då inte ett onödigt slitage att sitta och rida hästen den omständiga vägen. Alltså genom att lära hästen vad vi menar med tränsbettet, som ju verkar bakåt och inte ger en naturlig impuls till hästen att ge efter fram o ner.

Alla hästar kan ju på mer eller mindre lång tid fatta vad vi vill med tränsbettet och när den är stark nog stanna i sin avslappnade form fast kraven ökar och den vill spänna sig. Men det är nog så svårt om man sitter på en häst som har stark tendens att spänna överlinjen och gå emot handen.

För avslappningen är väl ett måste för att komma någonvart alls. Det är ju svårt att först hitta böjningen och stärka bakbenen, länden, buken och avlasta framdelen och efter det få bra form och avslappning i nacke o rygg.

Som sagt i förra inlägget så rider jag ena hästen på tränsbett ibland för den vill gå väldigt låg o mest behöver impuls att böja sig o reglera farten. Den andra däremot skulle jag få träla med till döddagar och förmodligen göra mycket frustrerad om jag skulle ha honom till att lära sig att tränsbettet betyder fram o ner samtidigt som böj.
O han känns inte alltid lätt :cry: fast stången sitter på huvudlaget! Det krävs teknik o tajming för att lättheten ska komma då bärigheten inte är så stark

Så det är väl hästens förutsättningar, exteriör och tidigare kunskaper som avgör vilket bett den bör ha.
Jag vill då helst att hästen ska haja så fort som det bara går så humöret hänger med! :bump:

Kan egentligen varken säga bu eller bä om det. men diskuterar gärna vidare...

Om en häst inte kan gå avslappnat skulle jag nog arbeta med det i första hand. Ex för hand Lossar den inte i överlinjen så har det kanske spänningar som kräver experthjälp i form av massör/kiropraktor.

Är det själva bettets utformning som är problem så finns ju alternativen SP och kapson

Jag tror helt enkelt att man går miste om mkt info när man använder stång på en oskolad häst. Info som talar ett tydligt språk i många fall. Ex
hästen ligger på bettet = Det den inte har bak får du i bettet.
Hästen kör upp huvudet och älgar iväg= samma sak fast det är också ouppfostrat.

Hästen söker inte framåt neråt/går inte i form = Antingen spänningar som kräver en aktiv lösning i form av en skicklig ryttare eller experthjälp.
etc...

Allmänt bångstyrig= smärta av ngt slag alt testar dig.

En häst som rids korrekt ska länga sin överlinje vid eftergift utan undantag. Strävan ska finnas där under hela ridpasset.

Jag tycker det säger sig själv att en stång inte är lösningen på dessa problemen. Den maskerar dem därimot ganska bra.

En skicklig ryttare märker formodligen dessa problemen i alla fall, men jag tror att dessa ryttare inte är i majoritet på detta forum.

/Mearas- en av de oskickliga ;)

"Om en häst inte kan gå avslappnat skulle jag nog arbeta med det i första hand. Ex för hand Lossar den inte i överlinjen så har det kanske spänningar som kräver experthjälp i form av massör/kiropraktor."

Eller så har den inte en skolad mun och ryttaren inte en skolad hand och sits. Tror snarare att det är detta som är det vanligaste "felet". Man lär ut metod D på många ställen, men "glömmer bort" att det finns A, B och C innan som måste fungera.

Självklart kan det vara så. I de flesta fall är det nog så faktiskt!

Då är det ännu sämre att använda ett stångbett, då ryttaren kanske inte ens blir medveten om sina brister. Hästen går ju i form och länger sin linje, om man nu inte har extremt flaxiga händer och sits för då protesterar den i alla fall. :smirk:

Instämmer igen och tillägger; av inläggen här att döma är det få personer som har rakriktade hästar. Detta är ju inte precis något man tar efter att man hängt på stångbett.
Jag kan inte hjälpa det. Men jag retar mig nåt fruktansvärt på vissas inställning till ridning. Att det är viktigare att ha snygga grejer på hästen och stångbett som gör den "eftergiven" istället för att lägga pengarna på att lära sig rida!
Visst, jag har inte sett så många på detta forum rida.
Men jag kan lägga ihop en del bara genom att läsa inläggen. Och det tyder på ganska kass ridning.
(Tillägger för säkerhets skull att jag inte är någon stjärna själv precis. Men jag rider i alla fall inte på stångbett bara för att verka häftig eller för att visa att jag tillhör en grupp (t ex AR).)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar