Sv: Kandar

Nja, jag startade knappast tråden för att diskutera om det är snyggt eller inte att rida på kandar. En spänd häst i en hård hand är ju knappast snyggt. Snarare var jag ute efter den diskussion som varit att när, var, hur man ska/bör/kan använda kandaret. Sedan är det ju så att även fast man inte är en toppklass-ryttare bör man känna om det var läge att använda kandar eller ej. Det bästa tycker jag iförsig att låta sin tränare avgöra.

Sv: Re: Kandar

Håller med dig. Man blir starkare med ett stångbett och det är alltför vanligt att jag ser ryttare som slutar att rida hästen och bara sitter och håller i stången och hästen rullar ihop nacken. Kroppen kommer på släp efteråt och hänger inte ihop alls. Det är viktigt tycker jag att man rider för instruktör om man skall börja rida på kandar för att verkligen fortätta rida sin häst. Alltför mycket kan bli fel om man sitter själv.

"Sedan är det ju så att även fast man inte är en toppklass-ryttare bör man känna om det var läge att använda kandar eller ej. Det bästa tycker jag iförsig att låta sin tränare avgöra."

Detta är ett av de tillfällen som vi ryttare måste utöva lite självrannsakan! Man måste vara lite sann mot sig själv och tänka en gång extra. Är vi som ekipage redo för detta redskap? är en bra fråga att ställa sig tycker jag. Även om din tränare tycker att ni är redo så ligger ansvaret fortfarande hos dig som ryttare att använda dig egen magkänsla.

Jag vet inte varför du vill sätta på kandar. Jag får bara en känsla (utifrån dina inlägg) att du inte har riktigt rätt motiv till det. Du gör naturligtvis som du vill, du kan sätta kandar på en 2-årig travare också och uppleva samma lätthet i handen, om det är det som är det viktigaste med din ridning.
Men om du kan svara positivt på följande frågor (inför dig själv, inte inför mig eller någon annan) om din häst arbetar bra bakifrån, om styrningen sitter i länden, om den inte bullar ut åt något håll, inte gör sig sned någon gång, inte faller på bogarna vid tempoökningar, kan kontrabalansera med sin tyngdpunkt bakåt när den sänker huvudet, är fri och lätt i sina bogar, följer handen framåt nedåt vid kontroll, lägger bak tyngdpunkten i varje halvhalt, inte skjuter på mer med ena bakbenet än det andra, känns lika lätt att rida på volt i båda varven, inte faller inåt eller utåt med länden / bogen i något av varven, kan koordinera sina fyra ben och sitt huvud - ja, då är den nog redo för stångbetsel och högre skolor.

Håller med. Hade jag ridit kvar för samma tränare som jag började hos när jag fick min häst hade hon inte varit hel idag. Hon var så sned, och det var jag också, att öppnor och slutor bara hade resulterat i skador och ännu mer snedheter och felbelastning.
Man kan inte be en normalvig, normalviktig, normalsned människa att dansa Svansjönbaletten, det blir liksom inget bra då, tvärtom är skaderisken stor.
Det ligger mycket teknik bakom rörelserna, precis som i ridning.
Och jag vill ju ha min häst att dansa balett, och det på ett sätt som inte är farligt för henne.

Men om du är så analytisk så fattar jag inte varför du inte förstod att det du gjorde var fel??
Eller är du sådan att du aldrig ifrågasätter den du tränar för??

imported_Dreamer skrev:
Jag vet inte varför du vill sätta på kandar. Jag får bara en känsla (utifrån dina inlägg) att du inte har riktigt rätt motiv till det. Du gör naturligtvis som du vill, du kan sätta kandar på en 2-årig travare också och uppleva samma lätthet i handen, om det är det som är det viktigaste med din ridning.
Men om du kan svara positivt på följande frågor (inför dig själv, inte inför mig eller någon annan) om din häst arbetar bra bakifrån, om styrningen sitter i länden, om den inte bullar ut åt något håll, inte gör sig sned någon gång, inte faller på bogarna vid tempoökningar, kan kontrabalansera med sin tyngdpunkt bakåt när den sänker huvudet, är fri och lätt i sina bogar, följer handen framåt nedåt vid kontroll, lägger bak tyngdpunkten i varje halvhalt, inte skjuter på mer med ena bakbenet än det andra, känns lika lätt att rida på volt i båda varven, inte faller inåt eller utåt med länden / bogen i något av varven, kan koordinera sina fyra ben och sitt huvud - ja, då är den nog redo för stångbetsel och högre skolor.

Snälla kan du inte gå ut och sätta dom här kraven på dom 6 och 7 åriga dressyrhästarna som måste rida sina klasser på Kandar, jag hade gärna velat vara en fluga på väggen när du konfronterar dressyrtanterna *fniss*

många hästar i medelsvår klass som jag sett lever inte upp till dessa kraven på långa vägar inte ens i St George........

De har ju valt en väg där det är nödvändigt med kandar.

Ryttarna på detta forum har inte samma tvång därför är det inte riktigt relevant i diskussionen. Eller.....
Iofs så är det en del tränare som är mkt glada för att föreslå stång men du blir ju inte utesluten om du inte brukar den iaf.

Vad anser du om stånganvändning på outbildade hästar av relativt outbildade ryttare?
Ett hjälpmedel eller en genväg?
Svara gärna utifrån ovanstående diskussion.
*Nyfiken*

Har läst igenom samtliga inlägg..

Hänger hästens lösgjordhet ihop med vad den har i munnen? Är det inte en enkel naturlag att en trygg och avslappnad häst automatiskt sänker sin nacke? Placera en avspänd häst i en korrekt böjd position och den kommer att söka sig framåt neråt, har aldrig slagit fel på de hästar jag tränat. Takt, balans, en följsam centrerad ryttare, lite lätt böjning och man har sökningen framåt neråt som ett brev på posten, även om hästen så bara har en enkel grimma på huvudet. Ska det behöva vara svårare än så? (enklare?)

Beakta att en stång aldrig kan ge en sökning framåt neråt utan enbart en sökning neråt bakåt. Är inte detta precis vad vi oftast ser..?

Jag kan köpa att inte alla hästar trivs med alla tränsbett. Men skaffa ett tränsbett med samma mundel som din stång, det går att ordna. Finns sökningen framåt neråt kvar även utan hävstången? Om inte, varför?

Hur stor del av ridningen ska hänga ihop med vad vi betslar hästen på? Kan man styra och formge hästen utan tygel? Vilka rörelser kan man inte rida utan bett i hästen mun och varför?

Man red antagligen på stång tidigt under hästen utbildning under barocken ja, men vilka tränade hästar på den tiden? Var det amatörer som vi?

Hur många har lagt sin stång mot huden på sitt smalben, spänt kedjan under vaden och provat att ta ett nomalhårt tygeltag? Jag undrar jag..

Frida

sante skrev:
Nr jag ska be hästen att söka framåt neråt så måste jag nog inskaffa stång så pållen lär sig att komma ner med huvudet...

Måste du???! låter som du el dina tränare missförstått va sökning fram ned osv e..och hur..o varför? eller finns det någon speciell anledning i ert fall som gör man kan o måste göra på det sättet?

Hästen söker sig inte framåt/nedåt pga att du sätter in stång. Byt tränare om de inte har mer kunskap än så, det är sådana tränare som spär på barockridandets rykte. Hästen söker sig framåt neråt för en duktig ryttare som vet exakt hur den ska göra i rätt sekund, inte för en metallbit i käften.

Jag tror att de flesta ryttare vill börja använda kandar för att de vill verka duktigare än vad de egentligen är. Min tränare rider på Grand Prix nivå men tränar fortfarande sina hästar på vanligt träns.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686
Utrustning Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och...
Svar
19
· Visningar
1 424
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve

Omröstningar