KANDAR. Var ska stången sitta???

N

Niklasson

Finns det rätt och fel på vilka sidostycken stången resp bridongen ska sitta? Har fått för mig att stången "ska" sitta på den lösa remmen, men när jag tittat på en del bilder så sitter bridongen på den lösa... Gör d någon skillnad?:confused:

Sv: KANDAR. Var ska stången sitta???

Det gör ingen större skillnad på vilken rem du sätter vilket bett. Jag föredrar dock att ha stången på den fasta remmen och bridongen på den lösa.

Jag tycker det gör skillnad, även om det kanske inte är så stor skillnad. Men jag har bridongen i den lösa och stången i de vanliga sidostyckena. Då sitter det bäst tycker jag.

Jag har stången "utanför" bridongen, eftersom den är något längre (och sitter längre ner), så det borde bli den fasta delen som stången sitter på, på mitt kandar.

Jag vet inte om det gör ngn skillnad, men eftersom stången ska vara längst fram sas känns det ju naturligast att ha den på det fasta sidstycket.

Jag vet inte om det påverkar hästen om stången sitter i den fasta eller lösa remmen, men estetiskt sett då är det snyggare om stången sitter i den fasta delen tycker jag. Har nog inte sett någon ha sin stång i den lösa remmen någon gång när jag varit ute o tävlat vad jag kan minnas.

Så här ser min ut, sitter i fasta delen
Juli427.jpg

Har försökt sätta ihop d nya fina kandaret, och som d flesta så vill jag ha stången på den fasta remmen, Tyvärr visar d sig att kandaret är för litet...:mad: Suck, får sälja d och leta nytt...

VicktovieSnyggt kandar!

Nej va synd! :( Alltid tråkigt när grejerna inte passar... Vad är dte för ett kandar? Bild?

Tack så mkt! :D

Eftersom mitt gamla kandar (storlek full) är väldigt stort på min lilla häst så tänkte jag att skulle köpa ett cob istället. Hittade ett jättefint på annons på nätet, helt oanvänt. Köpte ett German Line (sånt som Jan Brink har på nån av sina hästar, tror inte d e Briar men tror säkert du har sett bilden). Men vet inte om de är små i storlekarna för d e för litet och d går INTE att göra fler hål. Ngt besviken kan man säga...:cry:

Så nu får jag fortsätta leta ett nytt. Eller bara hitta en ny, bredare nosgrimma så länge. Den jag har är ganska smal och C hade helt klart varit snyggare i en lite bredare.

Den litteratur, jag har tittat i... Bo Tibblin, Lussan, Kyra... m fl. sitter stången på fasta sidstyckena och bridongen på lösa remmen och det är det enda sätt, som jag fått kandaret att se rätt ut och passa på...

Jag har alltid stången på fasta remmen, så har jag blivit lärd och jag tycker det sitter bäst så.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 154
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 008
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar