Kandar och bett till D-ponny!

Victovie

Trådstartare
Vad har ni för tips på kandar och bett till Izzy? För någon dag sen så bestämdes det att jag ska fortsätta rida och tävla Izzy istället för att hitta en ny ung lovande ryttare till honom till nästa år :banana: (om inte ngt oförutsett ändrar på det)
- och målet är YR-SM om 2 år!!:D
Ska bli skitkul, men då behövs det ju rätt kandar, stång och bridong! :bump:
Han går förtillfället med ett tvådelat lite längre tränsbett, men är inte helt säker på om det är det bästa för honom, så allt ska testas! :P

Hemma har jag:
Fridas 3-delade 10mm bridongbett från Hööks (11,5cm)
Fridas raka stång på 12mm (12,5cm)
Sprengerbett, tränsbett, vet ej tjocklek men 14mm kanske (11,5cm)
3-delat eggbett (9,5cm)
Tungfrihetsstång på 17mm (13,5cm)

Detta är vad jag funderar på att lägga i munnen o testa, sen kan vi nog få låna lite bett från Globus också :D. Är nog mest inne på eggbett (helst 3-delat) för att det ska ligga så stilla som möjligt i munnen, men stången får vi testa.

Mina funderingar, men vad tror ni annars om kandar, vad kan han passa i? Troligen passar han nog inte i riktigt breda nosgrimmor (typ 4cm och uppåt), dock ska han för säkerhets skull få låna Fridas eller Forsythias kandar (German Line båda två, stl Cob) och se hur han ser ut i 4cm-nosgrimma. :D Enda problemet vi har är tat han drar Full i pannband! :P Så vi lär bli tvungna att köpa till ett snyggt pannband bredvid. Om han inte ska fortsätta låna mitt OS-pannband emellanåt förstås, men han behöver ändå ett snyggt vardagspannband! Kom gärna med förslag där med!
Lite bilder på NF-hingsten
sommar101.jpg

sommar090.jpg

Inte riktigt på fotohumör här :angel:, men här ser ialf hur han ser ut med träns o bett på.
sommar095.jpg

Här utan
sommar073.jpg

Senast ändrad:
Sv: Kandar och bett till D-ponny!

Har inga riktigt bra tips för tillfället, kunde bara inte låta bli att kommentera att det ser kul ut med dressyrekipage och så hopptävling i bakgrunden! :rofl:

Eller jo, jag gillar förresten Jacsons kandar Leonardo, skulle inte det kunna passa honom tro? Lagom bred nosgrimma tror jag den har.. Inte så farligt dyrt heller.

Såg er på den tävlingen och gillar verkligen hästen! (och din ridning också givetvis!) :) Kul med fler "småttingar" på storhästtävlingar! :D

Lycka till med honom! :)

Senast ändrad:

Hahaha, visst gör det!:rofl:
Okej, bra du sa det, då får jag upp och damma av mitt Leonardo-kandar jag har på vinden (tycker inte om det alls egentligen:angel:, men vi får se hur han passar i det).

Tack så mkt!:bow::bump::D Tycker att det kommer fler o fler småttingar på storhästtävlingar för varje tävling jag är på :D, verkligen kul! Jag var rädd för att bli överriden när jag kom med lilla Izzy, men änsålänge har ingenting sånt inträffat:D, jag har varit närmare att bli överriden när jag satt på min 170-Frida istället! :rofl: (alla på framridningen satt med blicken i backen och antog att alla andra skulle väja :crazy: )

Varför gillar du inte ditt Leonardo-kandar?! Jag kan förbarma mig över det om du inte vill ha det.. :angel:
Prova det på honom o visa bild - du är partisk eftersom du inte gillar det - så vi får bestämma om han passar i det, haha! ;)
Förväntar mig annars att se honom ute med det! :D

Jag har inte sett så mycket småttingar faktiskt, det har väl varit du och jag då, men det är kul om det kommer fler!
Vi har varit väldigt nära att bli överridna flera gånger (av folk som helt klart sett oss men struntat i oss! :crazy: ), men det är väl inte storleken som är problemet egentligen, utan färgen, eller är det frisyren..? ;) Trist att det är så, men, men..

hahha, okej, jag lovar att fota o lägga in här!:D Du har helt rätt, jag är ju rätt partiks, så det är nog lite klurigare att göra en rättvis bedömning då, då är buke bara att ha ;).
Jag ska tänka på dig om han inte passar i det o jag vill sälja det ;)

Okej, fast dte vra nog för att det var en del upp i Falkenberg nu när jag var där (bla en ryttare i min ålder som tagit med sig sin ponny upp i msv och en som jobbar med ponnyer pga sin längd o tävlar bland storhästar pga åldern).
Ush, dte är så obehagligt när folk bara rider på! Fattar inte varför det ska vara så?:crazy:

Vad liten mun han har :O

Men prova Fridas bett till kandaret, det borde väl passa storleksmässigt.

Jag tycker han ska ha ett ganska enkelt kandar inte för tjockt och jag tvivlar på om det ska vara rundsytt? Men kanske ett german line, eller hubertus är inte de lite smalare? Stübben hade kunnat fungera, kanske..

Ja, visst har han! Vet ännu inte hur långt hans nuvarande bett är, ska kolla nästa gång jag är där. *springer runt med mått band:angel: haha*

Okej, det möjligt att det kan passa bäst ja... Tror du rundsytt blir "för mkt"? Eller förtar kanske hans lilla huvud :P? Eller bara en känsla att dte inte passar?(som jag kan få när jag försöker se vad som kan passa olika hästar :p)

Jo, Hubertus är smalare, 3cm-nosgrimmor. Skulle kunna passa honom bra. Hubertus vanliga kandar är snyggt :d.

Ja, det har jag också kikat på tidigare men glömt bort :idea:, tycker dte ser väldigt trevligt ut!

Njae. I utkanten av Sjöbo kommun. Hurså? :P Hingsten står i Hörby :D

Senast ändrad:

Min ponny har väl samma huvudstorlek som din har, och vårt dressyrträns har ganska breda remmar och bred vitfodrad nosgrimma.
Hon passar riktigt bra i det faktiskt. Ska se om jag hittar bilder.

Jag tror att han skulle passa i något med vit fodring, Jag tycker
att Stübben har fina 3 cm nosgrimmor. Fast jag tror även att han
skulle vara riktigt snygg i ett rundsytt enkelt kandar med os-pannbandet :d

Hur högt får man tävla som icke ponnyryttare på ponny? :p

Jag ska försöka lägga ut någon av bilderna.

Vad fräckt att du tävlar ponny bland stora hästar!!:banana: Gällande kandaret kan jag tyvärr inte ge så mkt råd, förutom att han nog skulle passa i ett svart träns med vitt foder på pannband o nosgrimma. Älskar sånna träns:love:
Edit: Fasst OS-pannbandet är ju också snyggt!:d

Okej, tack för råden :D

Jag minns inte just nu hur det är, får kolla TR senare :p

Liknande trådar

Utrustning Har en femårig B-ponny, som vi ägt i drygt ett år. Hon har gått med föl (född -12) och blev inriden av uppfödaren innan hon blev...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: bigganl
·
Utrustning Har haft samma bett på Danne sedan jag köpte honom som 2½ åring och han har hela tiden gått bra på detta. Ett 3-delat D-ring/ eggbett...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: Karre
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
B
Utrustning Jag har nu äntligen tagit mig i kragen och förstått det här med att variera bett. Så nu ska flera bett införskaffas. Jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama