Kandar funderingar!

C

cazi

Hej.
Jag har funderingar på att börja rida min nyblivna 5 åring på kandar. Han har en otroligt bra egen balans i alla gångarter. fin i formen, bjuder och rör sig kalas!
Har bara tävlat enskilda klasser typ LB med 68% senast. NÖJD=)

dock är han lite stark och kan bli dragig. särskilt i skogen! provade rida på jaktkandar vilket funka bra.

men i alla fall..

när brukar ni börja rida era unghästar på kandar? vad jag läst är enda "kravet" att hästen har god balans och bär sig själv.
Jag har goda erfarenheter av att rida på kandar så mig är ja inte orolig för :P '

tacksam för svar

Sv: Kandar funderingar!

Jag tycker att det är lagom att börja när man börjar på att vara klar för att starta de första klasserna man får rida på kandar, dvs LA6/MsvC2 som de heter numera.

Vad vill du uppnå genom att rida din häst på kandar?

Håller med! Det viktigaste är att veta varför man gör vad man gör.

kl
Jag börjar introducera kandar för min nyblivna 6-åring nu inför hans msv-debut i höst. Har inte kännts nödvändigt förrän nu och kommer inte att börja "rida" på det förrän vi rider programmen/rörelserna hemma stadigt nog på tränset.

Jag började "rida" min nyblivna 6-åring på kandar för ett år sedan, ungefär.

"Rida", iom att vi mest lufsade runt i skogen ett par gånger och red ett kort, lätt lösgörande pass i ridhuset. Bara för att känna lite på det, inte för inverkans skull. Hon var i en lugn period och började bli lite uttråkad, så att bära runt två bett i munnen gav henne lite hjärngympa just då.

Har inte använt kandaret på flera månader nu, eftersom vi ridmässigt inte har nytta av det ännu. Och det lär säkert dröja innan det kommer på igen, men när det blir aktuellt så är det inget nytt för henne, sas.

Förresten, varför är det OK att betsla upp vid uteritt och hoppning med jaktkandar, pelham etc, men inte kandar? Varför är dubbelbetslingen så "helig"?

jag tycker inte det är okej att betsla upp vid något som helst tillfälle..... då är inte hästen lösgjord och lydig.

vet inte om jag missuppfattar ts fråga men att använda kandaret för att hästen är stark och hänger i handen på träns tycker jag är rent förkastligt. :crazy:

hästen ska gå fint på träns innan man rider på kandar, det ska inte vara någon genväg för att samla hästen. således har det inget med ålder att göra öht utan utbildning.

jag tycker snarare ett kandar är mildare än en jaktstång. Om du bara rider på bridongbettet så ger det samma inverkan som ett vanligt tränsbett ju. frödelen med kandaret är att i det läget du väl vill forma hästen högre har du stången som "fin-hjälp" hellre behöva ta lätt i en stång tygel än att sitta och slita och såga i ett vanligt bett!!!

Jag är definitivt för att rida på kandar i alla lägen!!!
min unghäst är redo för de högre klasserna och jag vill introducera honom i god tid för kandaret. han är rätt stark och då tror jag att kandaret kan ge mig bra inverkan...

är mjuk i min ridning och därför vill ja inte behöva dra och kämpa. för jag tror inte jag vinner den dragkampen ändå...

de är ju samma sak som med sporrar. hellre gå på en gång med sporrarna i sidan än att behöva sitta osparka för sitt liv utan...

Mina hästar får börja skritta i skogen med kandar som 5åringar men själva utbildningen sker enbart på träns.

jag tycker snarare ett kandar är mildare än en jaktstång. Om du bara rider på bridongbettet så ger det samma inverkan som ett vanligt tränsbett ju. frödelen med kandaret är att i det läget du väl vill forma hästen högre har du stången som "fin-hjälp" hellre behöva ta lätt i en stång tygel än att sitta och slita och såga i ett vanligt bett!!!

Jag är definitivt för att rida på kandar i alla lägen!!!
min unghäst är redo för de högre klasserna och jag vill introducera honom i god tid för kandaret. han är rätt stark och då tror jag att kandaret kan ge mig bra inverkan...

är mjuk i min ridning och därför vill ja inte behöva dra och kämpa. för jag tror inte jag vinner den dragkampen ändå...

de är ju samma sak som med sporrar. hellre gå på en gång med sporrarna i sidan än att behöva sitta osparka för sitt liv utan...

För det första, om man behöver "slita och såga" i ett vanligt tränsbett är det definitivt INTE läge att sätta på ett kandar, hästen ska vara lösgjord på träns innan man tar på kandar. Kandar är ingen hjälptygel och inget man lösgör en häst med. Det är verkligen att gå bakvägen...

Att en nybliven femåring är redo för "de högre" klasserna är ingen fördel. Satsa på att ge din häst en god grundutbildning och sätt på kandaret när du har full koll på träns!

Det är inte samma sak att bara rida på bridongen och att rida på vanligt tränsbett. Bridongen är mkt tunnare än tränsbettet och är inte till att användas utan stång.

Hela ditt inlägg ovan synliggör att varken du eller hästen är redo för kandar. Ha inte så bråttom utan njut i såfall av att du har en häst som är väl framme för sin ålder och låt den stanna på den nivån ett tag, annars blir det lätt bakslag...

Det är inte samma sak att bara rida på bridongen och att rida på vanligt tränsbett. Bridongen är mkt tunnare än tränsbettet och är inte till att användas utan stång.

Jag har samma... :angel:

Jag köpte ett bridongbett som är tunnare än mina andra bett, bara ca 9-10 mm. DET är för tunnt för att min häst ska uppskatta det. Oavsett om det kombineras med stång eller ej.

men herre gud...

hästen faller inte i 1000 bitar för att man provar ett kandar på den, det är bättre o börja nu när den är 5 år och låta den vänja sig vid betten ett bra tag innan man ska gå in i kandar klasserna.

Sen ur säkerhets synpukt är det inte direkt smart att ge sig ut hästen i skogen första gångerna den har kandar i munnen, skulle hästen bli rädd och sticka sitter ni där med ett helt nytt bett i munnen som kan ge oerhörda konsekvenser i framtiden. :grin:

Vad gäller kandaret så har jag inte så mkt att säga, personligen brukar jag vänta då jag inte använder kandaret föra att lösgöra min häst och heller aldrig haft ngt problem att introducera det när det är så dags.

Däremot reagerade jag lite på det du sa om sporrarna: "Hellre gå på med sporrarna istället för att behöva att sitta och sparka på sin häst".

Jag rider i synnerhet mina unghästar mest utan sporrar, för att jag vill ha dom mkt känsliga och alerta för skänkeln, för mig är sporren ett precisionsinstrument på en redan känslig häst om man drar på "det tunga artelleriet" redan från början så har man ju inget att växla upp till. Vill poängtera att jag naturligtvis tycker att man ska kunna rida en 4-5 åring på sporrar, det var mer en fråga om inställningen.

Nä hästen faller inte i bitar om den normalt kan ridas med vanligt bett, men om man rider med stång vid uteritter för att hålla i kusen blir det ingen positiv erfarenhet.

På de förstnämnda hästarna blir det just positivt att rida ut med det- för att man inte behöver dra i hästen.

Höga klasser.. skulle det vara LA:confused:

Hästen behöver bara ridas några ggr på det om man rider väl- för att det ska fungera.

Jag håller helt med :) Jag har inte ens introducerat sporrar på min nyblivna femåring än :o Dock har vi haft det lite struligt i perioder så det har inte funnits någon anledning, de hade snarare stjälpt än hjälpt oss i utbildningen. Min fasa är att hon inte ska acceptera dom just för att hon är så känslig, men det är en annan historia... Sporrar ska kunna användas på alla hästar men inte vara nödvändiga.

När det kommer till kandar så tycker jag absolut att man kan börja med en femåring. Dock med stångtygeln lite flack och på lugna turer i skogen till en början. (Någon skrev att man inte ska ge sig ut i skogen på kandar första gången och jag håller helt med. Jag rider alltid på banan eller i ridhus första gången på ett nytt annorlunda bett. Det är inget undantag med kandar. Detta är för att se så att hästen accepterar bettet och inget annat. Sedan blir det ut i skogen.) Att utbilda och skola hästen på kandar är ingen bra idé. Alla rörelser och moment ska kunna utföras på tränsbett först. De rörelser som sitter på tränsbett kan man börja tränas med kandar. Lämpligen när LA-rörelserna är befästa enligt mig.

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar