Kandar fråga

Sv: Kandar fråga

Men jag får inte ihop det där att en lång skänkel inte är skarpare än en kort, med tanke på just hävstångseffekten.

Det är just hävstångseffekten som gör det. :)

Har ritat på bilden. Ursäkta TS om du ogillar vad jag gjort med din bild. :D

De röda strecken är tygel. De är fästa på en längre och en kortare stång men i samma läge.
Den gröna och blå linjen är stångens nya vinkel vid exakt lika långt tygeltag (alltså förflyttning bakåt med handen). Vinklarna (de blå och gröna linjerna) är utsatta vid samma tygeltags längd. Det är alltså lika lång sträcka från stången till den gröna och den blå linjens utgång från röda linjen.

Detta borde visa hur det kommer sig att en kort stång blir skarpare, men du blir starkare av en längre på grund av hävstångseffekten.
Nu har jag överdrivit tygeltaget rätt bra, men det för att se klart hur står skillnad det kan göra.

32624419.jpg

Eller tänker jag galet?

Senast ändrad:

Det är säkert så i en annan värld än min för där säger det solkart att det är precis tvärtom. Ta en vinkelmätare och kolla avståndet och utslaget från en kort och lång stång så ser du att en kort rör sig betydligt kortare väg än en lång i samma vinkel.

Att man däremot blir starkare på en lång är jag med på- Ta en gungbräda och flytta centrum så ser man att den långa sidan är starkare än den korta.

:D:D:rofl: Det är bra att få tänka lite en gång till ibland.. Att rita är jävligt bra, då märker man direkt om det är förnuftigt eller ej. Fysikens lagar är ju som dom är. :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023