Kandar fråga

Sv: Kandar fråga

Både stång och bridongen var 12,5. Ska jag köra på 13,5 i stången eller är det bättre att banka ut skänklarna?

Jag har samma stl, tar jag 13,5 på stången så står den ut 1 cm på varje sida dvs den kan röra sig alltör mkt fram o tillbaka. Har stång med utövervridda överskänklar.

Beror nog på hur hästens käke ser ut, många har betten jättehögt så det är konstant drag i mungipan, så vill inte jag och min häst ha det. Och för att bridongen då inte ska ligga ovanpå stången så måste stången ligga en bit lägre och där är iaf min häst smalare. Därav kan han ha samma stl och stången blir ändå en stl större, om du fattar hur jag menar. :p

Din bridong ser väldigt tajt ut så testa att sänka hela kitet sas och se om stången blir mer lagom i stl. Den ser trång ut på din bild men man vet ju inte hur mkt som sticker ut på andra sidan, den kanske inte ligger helt centrerad i munnen.

Min bridong är 12cm, stången är 12,5.

Men tror som Centaur säger att det beror lite på hur hästen ser ut.

Tack alla :)
Mina tränare har en stång som är ngt bredare, ska se hur mkt det skiljer och testa att stoppa på den ngn dag :)

För figge är väldigt bred nertill på mulen så känns som om jag kanske måste ha bredare än bridongen för att det ska passa, då jag måste sänka allt lite, ska försöka testa den andra stången och ta en bild :)

Detta har jag utgått ifrån o det har passat alla mina hästar än så länge.

*länk borttagen av moderator*

"För att kunna inverka på hästen genom bridong respektive stång oberoende av varandra måste dessa vara väl tillpassade samt ligga åtskiljda i munnen. Bridongen tillpassas som ett tredelat tränsbett. Stången skall vara så lång att bridongen kan ligga rak mellan stångens övre skänklar. Om bridongen är för lång kommer den att hänga ner i munnen och interferera med stången. Kandarstång utan port är att föredra eftersom den tar mindre plats i munnen. Begreppet tungfrihet går i verkligheten aldrig att uppnå eftersom det inte finns något utrymme mellan tunga och gom då munnen är stängd."

Senast ändrad av en moderator:

Det finns hur många läror som helst ang bridong/stång. Jag vet i varje fall så mycket att alla hästar i Sverige går inte på stänger utan tungfrihet;).

Det vet jag med men detta har jag fått lära mig och sen vad andra gör är ju upp till var o en. ;)

Uppfattade de som att TS ville veta hur andra gjorde...

Det beror på hur hästen ser ut i munnen om man behöver ha bredare eller ej. Jag har samma längd på stång och bridong. Däremot är min stång utböjd i de övre skänklarna. Min hovslagare(som också är dressyrryttare/tränare) böjde ut dem så de passar min häst.

Var betten ska sitta i höjd tycker jag man måste kika både i och utanpå munnen för att se helt. På bilden ser din stång lite smal ut. Och bridongen kanske jag hade sänkt med. Men för att avgöra helt var jag sätter bett på hästar vill jag kolla dem i munnen med.

Ang långa och korta skänklar så är det bull att korta skänklar skulle vara mildare. Det beror också lite på hur långa överskänkeln är i förhållande till underskänkeln. Men en kort stång behöver man röra handen mindre för att få samma utvexling i stången som om man rör handen en längre bit på en längre stång. Dock får man mer kraft i handen med längre hävstång/längre stång. Och inverkan blir också mer framåt/nedåt i en sån längre stång än på en kortare. Det är ju också stångens uppgift, att verka förlängande av överlinjen. Så vill man ha den effekten får man ju mer effekt av en längre stång.

Jag upplever också att hästar verkar gilla tunga bett i de flesta fall. Jag föredrar lite tyngre bett av den anledningen.

Här kommer en bild på en annan stång. Här är stången 13 och bridongen 12,5

Jag tycker det är svårt med hans mun för han har så mkt skinn känns det som och så känns det som om betten hamnar alldeles för nära varandra?
Här är bridongen också nersänkt gentemot den andra bilden. Personligen tycker jag att detta ser bättre ut, han känndes också bra i ridningen.

bild_159993905.jpg

Kan ngn lägga in närbild på hur deras bett ligger i munnen vid kandar användning?

Det där ser bra ut tycker jag, känndes den dessutom fin att rida så tycker jag att du ska ha så :)

Bridongen har nu sänkts och en stång i strl större har inhandlas med ngt längre skänklar, hoppas på att det ska se ut att passa bättre :)

Varför? Ju längre skänklar på stången ju skarpare inverkan har den. Funkar han på korta är det ju bra.

Stämmer ej.
Korta skänklar är skarpare, långa starkare. Dvs drar du inte hårt i stången kommer långa skänklar faktisk upplevas som snällare av hästen. Tuaphua har förklarat bra, läs hennes inlägg.

Jo visst är det så att det också hänger på hur överskänkeln ser ut. Jag har en standard stång från Globus utan tungfrihet. Grabben gillar INTE när det slår upp i gommen så det är tredelad bridong med fasta ringar (som han också gillar).

Min gamla häst gillade stången (som jag tyvärr tappat bort) med pytte korta över och underskänklar som dessutom var rörliga. Supersmal mundel med liten tungfrihet.

Men jag får inte ihop det där att en lång skänkel inte är skarpare än en kort, med tanke på just hävstångseffekten.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023