Sv: Kandar fråga
OBS! Jag är inte någon expert på det här men jag tycker att bridongen sitter för högt och stångens skänklar är för trånga. Svårt att se om stången är lagom lång, är den det så kan du banka ut skänklarna (både uppe och nere) så att de inte är så tajta. Be hovisen om hjälp om du inte kan själv. Det krävs ordentliga grejer för att göra det på ett bra sätt. Sen tycker jag att nosgrimman sitter för högt. I militären fick man lära sig att det skall vara två fingrars bredd mellan ganaschen och den övre delen på en engelsk nosgrimma, det beror på att hästen har kindtänder precis under ganaschen och dessa pressas in i kinden när man drar åt en nosgrimma där. Därför skall engelska nosgrimmor inte sitta så högt som på din bild - två fingrar ner är det däremot tandlöst. Tyvärr har det blivit en modegrej att ha engelska nosgrimmor för högt upp. Folk tycker att det är fult när de sitter lägre men som sagt, det finns en anledning till det.
Svårt att se hur kindkedjan sitter, men det känns som om den sitter lite för hårt.
Men men, man får prova sig fram, hästar gillar olika. Har den gått på kandarbett innan - och gått bra på dem, skall den ha sina gamla bett med sig. Inom dressyren följer ALLTID kandarbett med hästen om den har gått bra på dem. Detta enl min tränare.
Stången skall vara lite kortare än bridongen därför att hästen är lite smalare i munnen där stången sitter.