Kandar fråga

Mish

Trådstartare
dsc00923_159557967.jpg

Jag behöver hjälp, jag har rådfrågat två personer om hjälp med att passa in mitt kandar, båda rider dressyr själv på högre nivå med kandar. Men problemet är att båda säger olika saker.

Därför försöker jag nu med er, hur tycke rni att betten sitter.

Upp/ner?
Varför?
Hur?

Sv: Kandar fråga

Kanske att bridongen sitter ngt högt. Men det är en smaksak, ett problem tycker jag är att stången är alldelles för liten dvs kort!!!!!

Okej, ja jag tycker att skänklarna har varit korta. Hur långa ska stången vara?

Det råder delade meningar om det mesta när det gäller kandarinpassning och vilka stänger som är bättre/sämre. Har du frågat din tränare?

Ja båda mina tränare har tittat på det och de är dem som har olika åsikter, därav att jag ville öppna upp frågan här så man kunde få ngn ordning på det :)

Fast det är faktiskt så att det råder helt delade meningar om kandartillpassning, dvs nästan alla tycker olika;)

Jo jag har märt det :)

Men tänkte att om fler en två fick säga sin åsikt så kanske ngn skulle ha samma.:angel:

Han går väldigt bra på kandaret och han verkar inte besvärad, så jag hoppas väll bara på att det inte är allt för fel så man gör ngt konstigt.

OBS! Jag är inte någon expert på det här men jag tycker att bridongen sitter för högt och stångens skänklar är för trånga. Svårt att se om stången är lagom lång, är den det så kan du banka ut skänklarna (både uppe och nere) så att de inte är så tajta. Be hovisen om hjälp om du inte kan själv. Det krävs ordentliga grejer för att göra det på ett bra sätt. Sen tycker jag att nosgrimman sitter för högt. I militären fick man lära sig att det skall vara två fingrars bredd mellan ganaschen och den övre delen på en engelsk nosgrimma, det beror på att hästen har kindtänder precis under ganaschen och dessa pressas in i kinden när man drar åt en nosgrimma där. Därför skall engelska nosgrimmor inte sitta så högt som på din bild - två fingrar ner är det däremot tandlöst. Tyvärr har det blivit en modegrej att ha engelska nosgrimmor för högt upp. Folk tycker att det är fult när de sitter lägre men som sagt, det finns en anledning till det.
Svårt att se hur kindkedjan sitter, men det känns som om den sitter lite för hårt.
Men men, man får prova sig fram, hästar gillar olika. Har den gått på kandarbett innan - och gått bra på dem, skall den ha sina gamla bett med sig. Inom dressyren följer ALLTID kandarbett med hästen om den har gått bra på dem. Detta enl min tränare.

Stången skall vara lite kortare än bridongen därför att hästen är lite smalare i munnen där stången sitter.

Senast ändrad:

Det med att ha nosgrimmorna högt har ju kommit i samband med de extremt breda nosgrimmorna... Har man dem längre ner så ligger bettringarna på nosgrimman.

Precis som feel skriver så krävs det att nosgrimman sitter där den sitter för att den inte ska vara ivägen för betten, nosgrimman är dock inte alls hårt åtspänd då jag inte spänner den så hårt.

Detta är samma han alltid gått med, bara det att de nu sitter på mitt träns och ett nytt.

Till nästa gång ska jag testa att sänka bridongen, samt se om jag kna hitta en stång med längre skänklar som inte är så tight.

Inte till dig och Feel, utan en allmän reflektion. Kan man inte sätta en nosgrimma där den skall vara så kanske man skall låta bli att använda sådana nosgrimmor då? Dessutom, sänker man bridongen eller tränsbetten - om det nu är på ett vanligt träns, så hamnar inte alltihop så tajt. Nu vill jag absolut inte gå på DIG, utan detta är fortfarande en allmän tanke. Förr i tiden gjorde man saker för att det fanns en tanke bakom det. Numera är det alldeles för mycket mode i allting och folk har ingen kunskap om varför det skall vara på ett visst sätt. Det här är något som drabbar hästarna. Det spelar ingen roll om man inte drar åt nosgrimman så mycket, den skall ändå inte sitta där den kan göra skada. När hästar pressar betten upp i gommen, så aktiveras det en gapreflex. Det här är inget som hästar gör för att undandra sig arbete, de är helt enkelt skapta så. Vilket innebär att även den lösaste nosgrimma kommer att göra skada om den sitter placerad där hästen har sina kindtänder. När man rider vill man ju ha ett sug framåt i betten, men det är också naturligt för hästen att pressa upp bettet/betten i gommen.
Vad det gäller längden på stångskänkeln har jag ingen åsikt alls. Min egen häst går bäst på tunga bett med långa skänklar. Jag köpte en anatomiskt tillpassad stång med korta skänklar åt honom, för jag ville vara snäll. Han gillade inte alls den stången :crazy: Och tänker man efter så förstår man varför. Den typen av stång är lite framåtvinklad redan i basen, vilket gör att när man tar i den så blir den väldigt skarp. Dessutom ligger inte de här lite lättare stängerna still så bra, tunga bett rör sig inte så mycket. Hoppas du inte tar mina inlägg som något negativt.

Tar det absolut inte negativt, tycker mest är är intressant att läsa :)

Varför finns det ingen *gilla* knapp på Buke? Det hade varit bra! :) Jag säger inte att min sanning är den enda sanningen, men däremot är jag nog lite äldre än många andra här är, vilket gör att jag är uppväxt med en annan ideologi än vad man har nu. Förr så fanns det inte den här typen av mode som vi har nu. På ett sätt var det sämre, för hästarna hade det nog inte lika bra många gånger - men på ett sätt var det bättre, för folk lyssnade mer på gamla kunskaper. Och förr i tiden var det viktigt att hästarna höll och var så fria ifrån krämpor som möjligt - man behövde helt enkelt hästen för att överleva. Numera är hästen något man håller sig med p g a andra anledningar. Personligen så är jag enligt min make en "hästnarkoman"... Det innebär att en stor del av mitt liv går åt att fundera på hästhållning och vad som bäst tjänar en häst. Och det är inte alltid samma sak som många andra tycker. Och nej, jag är inte någon slags "häströdstrumpa", jag tycker det är kul att rida dressyr på hög nivå :)

Det är därför jag inte följer modet ;)

För mig ska det vara funktionellt och framförallt hästvänligt, hur omodernt det än må vara. Jag har remontnosgrimma på tränsen för att skona hästen så mycket som möjligt, på kandaret har jag en "vanlig" engelsk nosgrimma, ingen superbred. Det jag tycker är ännu mer skrämmande är att även unghästar går med dessa groteskt breda nosgrimmor, deras tänder är på utväxt och kan ibland vara lite vassa, kan ju nypa till rejält i kinderna...

Jag funderar även på om bettets inverkan påverkas av de enormt breda/tjocka nosgrimmorna, alltså när bettringarna står rakt ut från sidorna?

Måste tillägga, jag är inte heller någon "häströdstrumpa" ;) Rider vanlig dressyr, men är fostrad av en tysk beridare som även han har mycket "gammal" kunskap.

Senast ändrad:

Men precis! Min grundregel är att hästen ska trivas och fungera på betten, oavsett vad alla andra tycker. Därför hade jag tex betten alldeles för lågt enligt de flesta men hästen ville ha det så och då fick det vara :)

Jag tycker att bridongen sitter för högt och att stången ser för trång ut. Dessutom tycker jag att du ska byta nosgrimma/alterativt ta bort hållaren för snokremmen - för det ser inte speciellt vackert ut med en flärp mitt på en för övrigt snygg nosgrimma ;)

Hästtandläkaren jag varit till har gett mig instruktioner och min bettkänsliga häst har gillat kandaret från första början.

Bridongen ska vara kortare, stången längre, bettringarna på bridongen ska få plats precis innanför skänklarna. Bridongen rör sig annars för mycket, skänklarna däremot kan vara lite längre för att få plats nära kindtänderna och man tar inte ledande tag med skänklarna dvs den sitter ändå ganska still.

Sen tycker jag att bridongen sitter för högt, sänk ett hål så blir det jättebra. Bridongen ska fortfarande sitta högre än kandaret.

Min häst accepterade det direkt, hon som annars brukar krångla på något nytt (jaktkandaret tog tid att rida in sig på, behövdes då hon blev stark vid uteritter och hoppning, slutade med att jag ändå hoppade på rakt bett då hon inte alls hoppade bra på jaktkandaret)

Senast ändrad:

Mitt utgångsläge beror på hästen, det jag också kan tycka är att stången ser något liten ut.
Men har man en häst som inte verkar störd av något, går bra och det känns trevligt så är det nog inget
som är helt åt helvete. Sen kan det ju alltid bli bättre. Jag har typ kandarproblem till och från, min häst
är helt övertygad om att någon mixtrar med det, byter bett och gud vet vad, vi får göra något annorlunda
varje gång jag tränsar med kandaret på :p

Ett tips ang nosgrimma är de som blivit populära nu, som smalnar av mot kinderna på hästen.

Jag funderar på att byta nosgrimma och ha detta på träns endast och ngt smalare på kandaret så som de ovan sagt. Hade jg haft denna hade jag självklart tagit bort flärpen :)

Bridongen har nu sänkts och en stång i strl större har inhandlas med ngt längre skänklar, hoppas på att det ska se ut att passa bättre :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023