kanarieöarna i januari, flipp eller flopp?

Kilauea

Trådstartare
Vågar man åka till kanarieöarna i början av januari, eller regnar och fryser man bort?
Vilken av öarna är säkraste kortet vad gäller vädret?

Jag var på Tenerife nyårsveckan i år. Sydvästra sidan (ska tydligen vara varmare än Santa Cruz-sidan). Vi hade fint väder, vattnet var inte kallt men inte heller jättevarmt utan sådär lagom svalkande. Man drog sig inte för att bada men man stannade inte kvar i vattnet i timmar heller. På kvällen klarade man sig med klänning och jeansjacka eller tunn kofta.

Gran Canaria är den av öarna som är varmast i genomsnitt men skillnaden är marginell. Runt 20-21 grader och runt 19 i vattnet. Det är ändå lite chanstagning att åka vid den tiden på året om det är sol och bad man vill ha, det kan bli både regn, blåst och kyla. Vi funderade på att åka dit i vintras men eftersom jag var extremt värme- och soltörstig vågade vi inte chansa så vi valde Thailand istället.

Vågar man åka till kanarieöarna i början av januari, eller regnar och fryser man bort?
Vilken av öarna är säkraste kortet vad gäller vädret?

Vi var på Gran Canaria (Playa del Ingles) i januari 2012. Det var okej, men inte jättevarmt, gissar på 20-25 grader. På kvällarna var det ganska kallt, en kväll hade jag vinterjackan på mig, men på dagarna gick det bra att ligga och sola i bikini eller ha shorts och linne. Vi bodde på ett hotell som hade ett jättefint poolområde, men poolerna var inte uppvärmda, så det var inte speciellt skönt att bada där.

Jag var på Las Palmas på jobb ett par veckor i slutet av januari för några år sen, det var ingen höjdare. Uppåt 20 grader nån dag men oftast typ 15 och ganska blåsigt, regn varannan dag ungefär.

Las Palmas är betydligt kallare och mindre solsäkert än Gran Canarias sydkust.
Jag har varit på GC två gånger i januari, totalt spenderat 3 veckor där under jan, har haft tur och bara haft en regndag. Temperaturen har legat kring en 22 grader, perfekt för att ligga i solstolen och bli varm, men slippa att svettas. Jag skulle inte tveka att åka i januari, men skulle också vara inställd på att någon dag kanske inte blev sol och baddag.

20-22 är helt toppen för mig som inte tycker om våra 30-gradiga somrar som det är numera. Man kanske ska våga boka ändå.

Mina exsvärföräldrar är på Teneriffa en månad varje januari/februari lite beroende på när de åker. De har haft enstaka regndagar men mest sol och typ svensk sommarvärme. Jag hade inte tvekat.

Nänä, försök inte - Bahia Feliz ligger söder om alla tre... :p
Men vad konstigt, kartan har ändrat sig i verkligheten motför min bild i huvudet? :o
Ok, om jag uttrycker mig så här, den sydvästra delen av ön är lite mer solsäker än den sydöstra delen (hoppas att jag har mer koll på väst och öst nu än vad jag brukar ha på höger och vänster :D)

Var en vecka vid Bahia Feliz i januari för två år sen. Vi hade det toppen. Sol och fint varje dag. Gick att sola i bikini i lä vid stranden om dagarna. Inte hett och inte så varmt så man inte orkade fara omkring på utflykter runt om på ön men ändå varmt och skönt. Som toppenfina sommardagar här hemma.

Varit på södra delen av teneriffa den perioden och alltid haft bra väder. Teneriffa ligger närmast Afrika. Sist hade vi riktigt toppenväder 25-30 grader och bad varje dag i varmt vatten. Men normalt brukar vi ha 20-25 grader. Varit där ett 20-tal gånger och aldrig haft en hel vecka med regn men enstaka dagar såklart. Brukar åka precis när skolorna börjat i januari numera.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 463
Senast: Exile
·
Äldre Kan Buke hjälpa oss? Vi ska åka iväg i slutet av oktober i år och behöver hjälp att bestämma resmål. Jag vill åka till ett ställe som...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V