Kan vilt sprida mask till hästarna ?

gylle

Trådstartare
Hur är det, kan vilt (framförallt hjortar) sprida mask till hästarna ?

En annan fundering jag har är borde hästar som avmaskat på samma sätt. vistats på samma mark, inte utsatts från något annat "smittotillfälle" - ha samma förekomst av ev mask ? Funderar på om jag skall skicka individuellt träckprov eller ett gemensamt blir ju bra mkt dyrare med individuellt...

Sv: Kan vilt sprida mask till hästarna ?

Parasiterna som hästarna kan få är, så vitt jag vet, artbestämda och smittar alltså bara hästar. Så hjortar kan inte sprida mask till hästarna.

Så med andra ord borde det vara så att om hästarna är helt rena på träckproven så borde de inte kunna bli återinfekterade så länge det inte finns en smittokälla från andra hästar ? Hagmarken de går på har det på den ena inte tidigare varit hästar på någonsin (åkersmark) och på den andra inte varit hästar inom 5år från att vi släppte ut våra där. Vilket borde innebära att maskförekomsten är 0 från början och om det visar sig att våra inte har någon mask alls borde det ju i så fall innebära att de inte kan bli infekterade alls då.....???? Har mkt hjort som huserar i våra hagar och var därför rädd för att dessa kunde smitta ner dem.

Helt korrekt! Dock ska man vara medveten om att blodmasken kan ligga latent i outvecklade stadier i flera år och då kommer man inte åt dem med något maskmedel.

Men om den ligger latent syns det på träckprov då, eller man får i så fall vänta tills den "vaknar" igen? Just blodmasken ger inte den ganska tydliga symtom på hästen ?
En annan sak om man får resultatet att de är helt maskfria borde man då kunna skippa avmaskningarna fram till den på hösten mot styngfluga (om man sett förekomst av den hade en del här för några år sedan dock inget de sista åren, en fundering i det ämnet kan det vara så att just det året så var grannens bete utlånat till en ardenneruppfödare som nog inte är speciellt petig med avmaskningar kan styngflugorna ha kommit från hans infekterade hästar med tanke på att de sedan inte varit här när inte de har gått där?)

Mycket funderingar runt detta här med att trycka i dem avmaskningar i tid och otid kanske helt i onödan, har ju själv mkt med danska uppfödare att göra och de tycker inte vi är kloka som vi håller på med detta. Vid misstanke - träckprov samt någon koll emellan åt. Säger provet mask - maska då men aldrig att de skulle gå och trycka i dem till höger och vänster - de kontrar bara med en sak - hur lång tid tar det innan alla maskarna är resistenta mot dessa avmaskningsmedel. För att inte prata om hur mycket pengar man kanske kastar ut helt i onödan (blir ju en del när man har många hästar)..

gylle skrev:
Just blodmasken ger inte den ganska tydliga symtom på hästen ?.

Min dam har varit kraftigt infekterad med blodmask två ggr (nu och samma tid förra året) och utan minsta lilla tecken över huvud taget. Blank päls och ser ut som hälsan själv, ingen 'maskmage', bra hull osv.

gylle skrev:
En annan fundering jag har är borde hästar som avmaskat på samma sätt. vistats på samma mark, inte utsatts från något annat "smittotillfälle" - ha samma förekomst av ev mask ? Funderar på om jag skall skicka individuellt träckprov eller ett gemensamt blir ju bra mkt dyrare med individuellt...

Oliak hästar har olika bra 'egen' motståndskraft mot mask. Så även om de gått i exakt samma hagar, avmaskats exakt lika etc och utsatt för exakt lika mycket/lite smitta så kan det skilja. Ffa unghästar har 'lättare' att få mask.

Mina två går ju ihop,s amma hagar, samma hafkompisar de gånger det är 'extrahäst' här, evmaskning exakt samtidigt och likadant etc. Unghhästen hade 1200 EPG blodmask, valacken 60 EPG.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 526
Senast: Cattis_E
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 879
Senast: GreenSourz
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 860
Senast: sassiball
·
T
Hästvård Jag har en häst, som är/(var) mkt lättfödd. Har haft han i 3 år i samma stall med samma beten. Han har tidigare varit MKT lättfödd, och...
2
Svar
34
· Visningar
3 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka