Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

H

hopp_o_galopp

Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra benen jag någonsin sett... :cry: Det kom väldigt plötsligt. Hon har från det att hon var föl visserligen varit benägen att få mugg (ärftligt + fyra vita ben), men har alltid gått att hålla i "schack" med ex. idominsalva. Nu exploderade det på några dagar och blev trots behandling värre och värre och värre - hon hade fått en infektion med staphylococcus aureus, hur hon fick den vet vi inte.

Min andra häst fick problem med röta (vi tror det kan vara hovkräfta i en hov och "vanlig" strålröta i de andra). När vi köpte denna häst för mer än ett år sedan hade hon fruktansvärt trånga hovar och var därför benägen att få röta/svamp. Hovformen är mkt bättre nu och i tre av fyra hovar ser rötan riktigt fin ut. På den fjärde hoven (där de misstänker hovkräfta) är det så illa att hon förmodligen kommer avlivas... :cry:

Tredje hästen har inga problem med något av ovanstående.

Jag ger mina hästar betfor, lusern och olja utöver fri tillgång på hö. Anledningen till att jag valt dessa fodermedel är att de är fria från stärkelse, betfor är bra för magen osv, lusernet är en skonsam proteinkälla (speciellt en av hästarna behöver mycket protein, hon ser väldigt tråkig ut i kroppen annars) och oljan är en skonsam energikälla.

Som en del av behandlingen (utöver det som görs på djursjukhuset, för bägge är givetvis under veterinärbehandling!!!) testade jag att ta bort betfor ur de två drabbade hästarnas foderstat eftersom jag läst att betfor/melass inte är bra vare sig för svampinfektioner, strålröta eller hudbesvär som mugg/rasp.

Glad i hågen gav jag istället hästarna mer av lusernet. Nu först fick jag reda på att Kraffts lusern (pellets) innehåller melass! Så jag har ju gett dem socker iaf!!!! :crazy: Så nu till frågan...

Vad ska jag ge dem? Jag kan inte ge dem lusern, jag kan inte ge dem betfor... Vill helst inte ge för stärkelserika foder och det bör vara proteinrikt. Funderade på soja, men det är ju stärkelserikt - väl? Fast å andra sidan behöver man ju ej ge så mkt av det för att hästen ändå ska få i sig mycket protein. Men är det någon som vet om soja är bra eller dåligt i samband med problem som röta, svamp och/eller hudproblem?

Å andra sidan så får ju den tredje hästen både lusern och betfor och har inga som helst problem, och hästen med stafylokockinfektionen har ju fått betfor och lusern mer eller mindre hela sitt liv (hon var 3,5 när detta bröt ut) så kanske det inte har med fodret att göra öht... Jag kanske nojjar mig i onödan och kan ge även de andra betfor och melasserad lusern? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Först, socker kan ge svampinfektioner på folk och fä som redan är nedsatta eller känsliga, alltså behöver du inte ändra något för den häst som foderstaten fungerar för.

Lucern finns utan melass, jag är dålig på märken men googla på melassfri lucern så bör du hitta alternativ.

Soja innehåller vad jag vet inte en massa stärkelse, det är värre med spannmål.

Stafylokocker finns normalt på huden och kan därför orsaka infektioner i sår, det är därför man ska vara noga med att hålla koll även på småsår så att de håller sig fina.

Sedan måste jag bara fråga, vad har du för analysresultat på grovfodret eftersom du måste ge så mycket extra?
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Kvarnbys lusern innehåller inte melass, så den kan du använda. Sedan finns potatisprotein som är i det närmaste helt fritt från stärkelse. Eftersom det är en rest som blir när man utvinner stärkelsen ut potatisen. Det har också ett högt proteinvärde, högre än t ex soja så man behöver inte ge så stora mängder.

Det finns också betfibrer utan socker om du bara ger det för magens skull.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Min häst går på ungefär samma foderstat som dina, fast ingen olja för energi är nått hon inte behöver mer av:). Jag är också lite rädd för socker och stärkelse men av lite andra orsaker, min häst har haft fång för några år sen innan jag ägde henne. Det jag gör är att köpa lucern med lite mindre melass i, läs bak på påsarna i affären det varierar mellan olika märken. Sen "tvättar" jag betforen, dvs. när det här svällt färdigt häller jag av vattnet och flyller på med nytt, då får du bort massa melass. Det finns ett märke på betfor som heter speedybeet som är nästan helt melassfritt, men det är lite dyrare och min häst tyckte inte att det var gott. Lycka till och hoppas att dina pollar blir bättre snart.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

En fråga - om betfor inte är kolhydrater (socker) så undrar jag verkligen vad betfor är?
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Betfor är fibrerna som är en restprodukt sen sockret utvinns. SEn tillsätts en del melass för att få det lite smakligare.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Finns massor att ge istället.

Melassfri lucern finns både pelleterad och stråform. Kvarnbyfoders och Danegrön har.

Melassfri betfor finns hos DodssonHorrell. Du kan även skölja vanlig betfor för att få bort melassen.

Soja, potatisprotein, linfrökaka, vetekli, solrosfrö för att nämna lite rena sorter som är socker och -stärkelsesnälla. Finns även lite färdigfoder som är stärkelsefattiga men tyvärr så har nästan alla melass i sig.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

En fråga - om betfor inte är kolhydrater (socker) så undrar jag verkligen vad betfor är?

Om man ska vara riktigt korrekt så är betfibrerna också kolhydrater bara en annan sort. De kan inte spjälkas av hästens egna enzymer och alltså inte omvandlas till glukos dvs socker.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Sedan måste jag bara fråga, vad har du för analysresultat på grovfodret eftersom du måste ge så mycket extra?

Har tyvärr ej siffrorna i huvudet, då jag bara hört siffrorna - ej fått själva pappret ännu, men det ligger lågt i protein och då den ena är växande unghäst och den andra en haft väldigt lite muskelmassa så vill jag ha ett "proteintillskott". Betfor gav jag som sagt som "magtrimmare" m.m. och oljan lite extrakick på hästen som inte har några problem då han är åt det lugnare hållet och kan behöva lite uppiggande och till den svårfödda för att få extra hjälp med hullet. Unghästen har inte fått olja då hon är ganska lättfödd.

Sen ger jag inte "mycket extra" även om det kanske låter så. Det handlar om 0,5 kg lusern till unghästen, 2 kg lusern + 1 dl olja till den svårfödda med dålig muskelmassa och 0,75 kg betfor + 0,75 kg lusern + 1 dl olja till hästen utan problem.

Två går på lösdrift och den tredje står på boxvila i utebox med samma temp som ute.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Kvarnbys lusern innehåller inte melass, så den kan du använda. Sedan finns potatisprotein som är i det närmaste helt fritt från stärkelse. Eftersom det är en rest som blir när man utvinner stärkelsen ut potatisen. Det har också ett högt proteinvärde, högre än t ex soja så man behöver inte ge så stora mängder.

Det finns också betfibrer utan socker om du bara ger det för magens skull.

Har ej hittat Kvarnbys häromkring längre. På granngården finns bara Krafft och på Roséns/svenska foder finns Dangrönt - men den kanske är melassfri? :idea: Dock var den MYCKET dyrare än Kraffts, vilket var anledningen till att jag bytte - men jag får väl byta tillbaka nu då! :p

Potatisprotein - vart hittar man detta?

Ang melassfri/sockerfri betfor så har jag alltid trott att betfibrerna i sig ändå innehöll en del socker, men som jag ser förklarat i denna tråd verkar ju så inte vara fallet. Tyvärr har jag dock ingen aning om hur jag ska få tag på detta då ingen av ÅF i min stad säljer detta....?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Finns massor att ge istället.

Melassfri lucern finns både pelleterad och stråform. Kvarnbyfoders och Danegrön har.

Melassfri betfor finns hos DodssonHorrell. Du kan även skölja vanlig betfor för att få bort melassen.

Soja, potatisprotein, linfrökaka, vetekli, solrosfrö för att nämna lite rena sorter som är socker och -stärkelsesnälla. Finns även lite färdigfoder som är stärkelsefattiga men tyvärr så har nästan alla melass i sig.

Det räcker alltså att skölja betforn? Hm... det är ju smidigt isf. Speciellt som jag har ett lager med 10 säckar betfor till ingen nytta annars! :D

Kvarnby finner jag inte här i närheten, men som sagt får jag väl återgå till Dangrönt, trots att det är MYCKET dyrare... :crazy:

Soja är jag dock sugen på. Solrosfrö hade jag inte ens tänkt på! :idea: Vetekli är väl inte stärkelsesnällt? Fick lära mig på foderkursen på ridinstruktörsutbildningen att det innehåller MYCKET stärkelse? :confused:
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Krafft protein är potatisprotein.

Har du ingen "oberoende" återförsäljare som kan ta hem lusern till dig?
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Kvarnby finner jag inte här i närheten, men som sagt får jag väl återgå till Dangrönt, trots att det är MYCKET dyrare... :crazy:
Har du kollat i Kvarnbys återförsäljarlista på deras hemsida?
Hittar du ingen där så kan du kontakta deras distriktssäljare i ditt område, så är jag övertygad om att ni löser det.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Ingen ÅF i närheten. Närmsta distriktssäljare finns ca 4-5 mil bort så han kanske skulle kunna fixa något, men hur funkar det då? Får man det hemlevererat eller ordnar han så att Granngården eller Roséns tar emot fodret? Fast det tvivlar jag ju på, förstås...

Jag får bli ÅF själv - hahahaha :p
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Dangrönt har två varianter av lucernhack. Om du vill ha melassfri så är det Greenpower Alfalfa du ska och inte Greenpower Lucerne. Där jag köper finns i vanliga fall endast Lucerne-varianten hemma, men det är inga problem för dem att också ta hem Alfalfan åt mig.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Det finns alltså ingen pelleterad lusern utan melass... hm... ja, det är klart - de behöver väl det som bindmedel... Jaja, får väl titta på hack istället då! :)
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Det finns alltså ingen pelleterad lusern utan melass... hm... ja, det är klart - de behöver väl det som bindmedel... Jaja, får väl titta på hack istället då! :)

Dangroents och Kvarnby har lusernpellets utan melass. De innehåller bara lusern och inte ngt bindemedel.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Vete som den är innehåller hög halt stärkelse minns inte exakt men tror det är runt 300 g. Vetekli å andra sidan endast runt 150g enl. en lista jag har tillgång till. Så det skiljer en del mellan vete i kärnform, vete i kli eller veteskal, likaså gällande andra spannmål. Listan i sig har några år på nacken men är nog ganska säker siffermässigt.
 
Sv: Kan/vill ej ge lusern, betfor, melass...

Ingen ÅF i närheten. Närmsta distriktssäljare finns ca 4-5 mil bort så han kanske skulle kunna fixa något, men hur funkar det då? Får man det hemlevererat eller ordnar han så att Granngården eller Roséns tar emot fodret? Fast det tvivlar jag ju på, förstås...

Jag får bli ÅF själv - hahahaha :p
Ja, de kan nog leverera hem till dig... Ring dem o fråga!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 495
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 749
Foder & Strö Då vår unghäst inte är särdeles förtjust i linfrökakan som vi har skaffat för att ha som "snäll" proteinkälla, så undrar jag vad för mer...
Svar
10
· Visningar
1 437
Senast: Rimfaxe
·
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 405
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp