Men varför tar det sig det här uttrycket nu? Det är ju det som är intressant. Trots att jämställdheten gått framåt och trots att dagens unga killar ofta är vettigare - varför får tjejer inte vara i fred i utelivet?
Från vad jag hört från mamma och mormor så var det inte bättre för dem tyvärr. Så sannolikt inget nytt fenomen, däremot så tror jag att kvinnohatet tar sig lite olika uttryck. Nu för tiden finns incelrörelsen och näthat, och förr fanns det inte ens någonting som hette att våldta sin egen fru och övergrepp var "bara så det var" och tystades ofta ner, som jag förstått det.
Sedan tror jag också att vi ibland upplever att saker och ting ökat för att vi dels hör om det på ett annat sätt i och med internet och annan ny kunskapsspridning, och dels för att vi blivit mer medvetna. När grabbarna tafsade på oss på skolgården hade jag inte en tanke på att det var antastning, unken kvinnosyn eller en del av större strukturella problem. Jag förstod inte ens att jag blivit våldtagen, när jag blivit det, för kunskapen och medvetenheten fanns inte där. När rasister säger att gruppvåldäkter är ett importerat problem så har de ingen aning om vad som skett i alla tider i Sverige, bara att ingen pratade om det då. Men vi gör det idag, och vi kommer aldrig att acceptera att våldet emot oss tystas ner igen.