Jag rekommenderar Emma Leijnses sommarprat för ett annat perspektiv på frågan om varför vissa män hamnar i ett så starkt utanförskap som "incels" ändå är i. Vissa skillnader mellan pojkar och flickor grundläggs tidigt, ibland redan i förskolan. Flickor klarar sig bättre i skolan än vad pojkar gör, och detta fortsätter sedan upp i åldrarna och in i arbetslivet. Högutbildade kvinnor är generellt sett inte intresserade av lågutbildade män, och på så vis uppstår ett glapp mellan vad kvinnor söker efter och vad män har att erbjuda, så att säga. Jag tycker att det är väldigt hårt att säga att incels är "lata" och själva borde ha tagit sig ur sin situation. Ingen är ett hundraprocentigt offer för omständigheterna, men ingen är heller opåverkad av sin miljö. Depression, ensamhet, tvivel, självhat, och upplevelsen av att vara misslyckad och oälskad är sånt som kan göra en människa bitter och hatisk mot omgivningen.
Emma Leijnse avslutar sitt sommaprat med att säga att det bästa en pappa kan göra för sin son, är att läsa för honom. Hon efterlyser också fler manliga förebilder i skolan och förskola. Att pojkar får växa upp med en empatisk, läsande, lyssnande man som ideal. För de män som befinner sig någonstans på incel-skalan tror jag att man behöver tänka i termer av avradikalisering, t.ex. med samtal, insatser från psykiatrin, och hjälp att ta sig in i samhället igen.