Jag upplever det som att dagens unga män är betydligt mer medvetna om problematiken med sexism än vad min generation med 80-talister var i samma ålder. Under de senaste åren har jag träffat massor av män i olika åldrar, jag arbetar i en mansdominerad bransch och umgås privat med betydligt fler män än kvinnor och jag skulle utan tvekan säga att dagens unga män generellt är mer upplysta än tidigare generationer.
Om jag ser till mitt egna yrke så kan de äldre generationerna vara rent ut sagt skittuffa att möta i projektsammanträden och liknande. Många gånger har jag känt att äldre platschefer ägnar mer tid åt att försöka sätta mig på plats istället för att komma framåt med byggplanerna.
De yngre killarna i branschen har en helt annan inställning. De lyssnar, avbryter inte, viftar inte bort det jag säger utan tar till sig råden och ställer intresserade frågor om något är oklart.
Privat känner jag samma sak. En av mina närmaste vänner är tio år yngre än mig. Jag har varit ute med hans grabbgäng flera gånger och jag slås varje gång av hur fina alla killarna i gänget är. Det är ca 15 killar i gänget, åldern är mellan 23-26 år och varenda en är fantastiskt trevlig. Även med en hel del sprit i kroppen beter de sig fint mot tjejerna på krogen, de accepterar ett nej, ingen beter sig illa på något sätt.
Helt OT egentligen men jag måste ändå berätta.
En gång när vi var på väg hem efter en blöt utekväll skulle jag köra hem fyra av killarna. Vi gick igenom en mörk allé i stan när vi plötsligt såg en väldigt berusad tjej ligga på gräsmattan bredvid gångvägen. Killarna gick fram direkt och kollade hur det var med henne, försökte hjälpa henne upp och ställde massor av frågor om de kunde ringa någon, om hon hade någon kompis i närheten, etc. Tjejen var talbar men sa inte så mycket så killarna bad mig att försöka prata med henne.
"-Zinfernia, kan inte du som tjej försöka? Hon tycker självklart att det är otäckt med oss fyra i en mörk park och vi vill inte skrämma henne. Om hon vill kan vi köra henne hem och du får gärna säga att hon i så fall får sitta fram med dig, vi kan tränga ihop oss i baksätet. Annars kan jag betala en taxi för henne!"
De var så himla måna om den här totalt okända tjejen att jag fortfarande blir rörd när jag tänker på det.