Jaså? Var är då alla andra transkvinnor som tyngdlyfter? Varför har de inte vunnit varje OS sen reglerna infördes? Det finns massor med tyngdlyftande transkvinnor som inte kvalar in, för, som jag redan förklarat, variationen inom grupperna transkvinnor och ciskvinnor är ungefär lika stora som mellan grupperna.
Transkvinnor föddes också som kvinnor. Kvinnor som ibland behöver gå igenom medicinsk behandling, men kvinnor lika fullt. Fortsatt svar nedan.
Ingen ska förbjudas att tävla men just gruppen transkvinnor ska inte få tävla; är inte det ett förbud? Vad jag vet håller de sig inom viktklasser och andra gränser, och vad jag vet finns heller ingen regel som säger att andra personer med medfött behov av sjukvård inte får tävla om de klarar det. Förutom Semenya, men du kanske inte tycker att hon ska få tävla heller? Och varför drar du då gränsen vid just hormonvariationer och inte för andra medfödda fördelar?
Och till både dig och
@Lingon : Ni grundar er åsikt på spekulation om just Hubbards kropp, och på spekulation om att alla transkvinnors kroppar fungerar likadant. Som sagt;
variationen inom gruppen är så stor att det inte är en statistiskt signifikant fördel. Ska då även ciskvinnor mäta skelettstyrka och kroppsbyggnad och allt annat, och bara en viss standard av kvinna få tävla?
Om transkvinnor hade fördelar hade det märkts för länge sedan. Transkvinnor inom idrotten är inget nytt.