Kan vi bli gravida??

M

Miss Victim

Skriver under hemligt nick...

Vi har under drygt ett års tid försökt få barn men det har inte tagit sig. Nu har vi tagit tag i saken och påbörjat utredning. Det har dock så här långt visat sig att min sambo endast har 14 milj spermier/ml och av dessa rörde sig ca 5 miljoner.

Nu har vi inte träffat doktorn ännu men vi har ett tag kvar tills dess. Jag känner mig desperat! Behöver jag vänta mig något annat än att få mens varje månad eller kan jag lägga energi på att ändå hoppas? Är det någon här som har koll på sånt här? Vad tror ni våra chanser är med den sperma kvaliteten?

Vi vill så gärna och nu orkar jag snart inte mer!

Sv: Kan vi bli gravida??

Jag vet inte riktigt hur siffrorna skall vra för att vara bra. Dock vet jag flera par där man har "injecerat" spermier i ägg och på så vis har paret fått barn. Hur det gått till vet jag inte då jag inte frågat efter detaljer, men det har rört sig om par där ju simmarna varit litet få och långsamma

Jo alternativen IVF samt injektion ICSI finns alltid. Detta är för vissa personer inte en helt behaglig upplevelse och vad jag har förstått så kan det vara psykiskt påfrestande. Det är dock väntan innan vi kommer dit och varje månad så tänds ändå ett hopp. Jag undrar om jag ska ta död på det hoppet eller finns det kanske någon chans att vi kan lyckas.

Det är extremt jobbigt att inte lyckas och bli nedslagen månad efter månad...

Jag kanske borde förtydliga mig genom att skriva om vi kommer kunna bli gravida på egen hand :)

Min man har ungefar samma problem, och vi gjorde ICSI (dar man injicerar spermien direkt in i agget). Vi fick tvillingar till slut :)

Oddsen att bli gravida pa naturlig vag ar for oss nastan obefintliga :( men da har aven jag problem bl.a. har jag svar endometrios och ett immunforsvar som stoter bort embryot, sa tillsammans ar vi ett riktigt hojdarpar ;)

Jo alternativen IVF samt injektion ICSI finns alltid. Detta är för vissa personer inte en helt behaglig upplevelse och vad jag har förstått så kan det vara psykiskt påfrestande. Det är dock väntan innan vi kommer dit och varje månad så tänds ändå ett hopp. Jag undrar om jag ska ta död på det hoppet eller finns det kanske någon chans att vi kan lyckas.

Det är extremt jobbigt att inte lyckas och bli nedslagen månad efter månad...

Jag kanske borde förtydliga mig genom att skriva om vi kommer kunna bli gravida på egen hand :)

Om du själv känner att det är lättare att inte hoppas så sluta hoppas om du vill det även om det är lättare sagt än gjort.
Men det finns inget som säger att det blir enklare att få mensen varje månad ändå för jag tror inte att man kan stänga av hoppet.
Däremot vet jag att endel känner förtröstan när de får veta felet och att de då kan vänta till nästa "riktiga" tillfälle kommer, alltså tillfället då de får hjälp att bli gravida istället för att bli ledsna varje gång mensen kommer.

Om ni kommer kunna bli gravida på egen hand eller inte är jättesvårt att säga, rent mattematiskt borde er chans minska med en tredjedel jämfört om alla spermier hade rört sig, men det säger ju inget om verkligheten.

Jag menar, jag har (förmodligen) hela livet bara haft en äggstock som fungerar och då borde ju chansen att bli gravid minskas med hälften men så är det ju inte i verkligheten eftersom min andra fungerande äggstock "tog över" och producerade ett ägg varje månad.

Jag skickar dej massor av hopp om att er bebis blir verklighet! Kram

Precis så känner jag! Jag vill försöka på riktigt, nu nu nu! Hoppas vi inte behöver vänta på ytterligare prov nu då blir jag tokig. Jag kanske skall tillägga att ett normalt prov har fler än 20 milj spermier/ml enligt vår BM men jag har läst 40 miljoner.

Ska försöka koppla bort egna försök och sluta vänta på mens men inte är det lätt när varenda ägglossning känns som slöseri ;)

Nu kommer jag inte ihåg antalet, men kommer ihåg att läkaren sa till oss att mannen hade både få och slöa spermier. På en skala där 10 är topp och att man vid fem behöver IVF så hade maken en sexa.

Vi har blivit gravida själva 5 gånger! Men det tog tid och var svårt. Sen bytte maken arbete och vips så blev det om inte lätt så betydligt mer normalt.

Han jobbade tidigare med en del lösningsmedel och lim och lödning = gaser.

Ni kan ju ställa er i kö för IVF i landstingets regi och vill ni inte vänta så kan man ju söka privat, men då får man slanta upp. En granne till mig genomgick båda alternativen. När hon gick privat upplevde hon bättre service och blev också gravid de två gångerna. Kan vara att det inte var samma klinik. Vet att upplägget för att få fram ägg var helt skilt iallafall.

Gira

Slöa simmare kan vara tillfälligt också. Jag gjorde IVF med min fd och han hade superspermier när han testades första gången men när det kom till äggplock så var hans spermier helt plötsligt jätteslöa så vi var tvungna att göra ICSI istället. De frågade om något hänt och det visade sig att det berodde på ett pungbråck han haft under tre månader tidigare som tryckte på sädesledaren (spermierna som kommer ut bildas ungefär tre månader innan). När vi gjorde vårt andra försök ett halvår senare var simmarna pigga och krya igen.

Slöa simmare kan vara tillfälligt också. Jag gjorde IVF med min fd och han hade superspermier när han testades första gången men när det kom till äggplock så var hans spermier helt plötsligt jätteslöa så vi var tvungna att göra ICSI istället. De frågade om något hänt och det visade sig att det berodde på ett pungbråck han haft under tre månader tidigare som tryckte på sädesledaren (spermierna som kommer ut bildas ungefär tre månader innan). När vi gjorde vårt andra försök ett halvår senare var simmarna pigga och krya igen.

Spermier kan bli slöa av så lite som en förkylning enl den läkaren vi hade. Känsliga små rackare de där...;)

Gira

85-90% avdem som kan få barn på naturlig väg får det inom ett år av försök. Så rent statistiskt har ni väldigt liten chans att lyckas på egen hand. Bara så att du har lite koll på oddsen.

Sen gällande IVF - jag har aldrig hört någon som genomgått IVF som tyckt att det var en behaglig upplevelse. De jag pratat med som genomgått IVF tycker vrken det är spännande eller kul, utan en väldigt jobbig och obehaglig process som man aldrig i livet skulle utsatt sig för om man inte så väldigt gärna ville ha barn. Och det är psykiskt påfrestande, det får man räkna med. De flesta får dessutom i något skede biverkningar av hormonerna man tar i form av extrem trötthet, smärta, svullenhet, och så vidare.

När det lyckas är det såklart värt det, men bara så att du vet lite vad som väntar - det är inte ett litet fåtal som tycker det är lite obehagligt och lite psykiskt påfrestande, utan alla. Däremot kan det variera mycket hur jobigt det blir, men jobbigt är det, det bör man vara beredd på.

Tack för alla inlägg, någonstans så hoppas jag ju att det är "tillfälligt fel" men å andra sidan verkar det som om vi ligger ganska mycket under normalen så vi får väl se.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 800
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Under det senaste 8 månaderna har jag haft möjlighet att ta del av min bror och hans sambo och deras sons vardag och är även faster åt...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 170
Senast: Snurrfian
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka