Tack för ditt svar.
Jobbig sits! Verkligen!
Hur var det förut?
Du säger att det pågått i 8 månader. Var hon uppe ur sängen och tog hand om barnet innan? Jobbade hon eller var hon hemma och var en närvarande förälder?
Angående hennes tillstånd,
Jag säger som de andra, lathet tror jag inte det är. Visst, det tar sig det uttrycket och hon kanske är lat också, men jag tror det är mycket mer komplext än så.
Att vara lat kan man vara, men ändå vara en bra förälder.
Men hon försummar sitt barn och det är något helt annat.
Du säger att det troligen inte är något missbruk inblandat.
Vet du om hon kanske knaprar piller? Då tänker jag smärtstillande eller ångestdämpande av något slag. Citodon till exempel är jättevanligt att folk blir beroende av.
Jag menar, det märks ju inte alls på samma sätt som droger och alkohol så det kan vara svårt att märka det.
Enligt min erfarenhet så kan personer med tablettmissbruk ofta bete sig som din brors sambo.
Just det där med att ligga i sängen och vara helt passiv och avtrubbad, sova mycket, vara aggressiv och att man släppt på de mentala spärrarna (ex skrika fula ord) är sånt beteende som kan tyda på det.
Jag ska också vara väldigt tydlig med att säga att jag naturligtvis inte vet det, utan det var bara något som jag funderar kring.
Det låter som hela familjen skulle behöva hjälp.
Inte minst pojken. Var finns han i allt det här? Hur påverkas han?
Din bror försummar ju också pojken genom att låta det här fortgå. Ett slags medberoende, skulle jag vilja säga.
Jag tycker det låter synnerligen opraktiskt att han arbetar eftermiddag-kväll eftersom pojken är hemma från skolan då och ensam med mamman.
Det hade ju varit mycket bättre om han kunde vara hemma när sonen är hemma och fixa med mat och hygien eftersom mamman inte gör det.
Är det något du skulle kunna föreslå till din bror? Eller slår han ifrån sig det, tror du.
Hursomhelst, jättejobbig situation!
Jag hoppas för pojkens skull att soc tar tag i det här.
Och jättebra att du engagerar dig.
Men vad spelar det för roll exakt vad som är fel på mamman!? Varför hålla på och spekulera om missbruk och annat som varken vi kan veta något om eller gör någon skillnad förs situationen? Det låter som kaffestund hemma hos farmor...
TS, det är faktiskt orimligt att tro att det handlar om lathet och att hon blir servad av samhället så hon kan gona sig i sängen - men det spelar inte heller någon roll (utom möjligen för att din attityd mot dem lär påverka hur villiga de är att släppa in dig), alldeles oavsett vad du får för dig ligger i botten så är ju inte det din sak. Där du har något du kan med rätta lägga dig i, är barnets situation (han mår förresten verkligen inte bättre av att känna att du dömer hans mamma heller). Fokusera på det, istället för på mammans sjukdom eller karaktärssvagheter. Att kontakta soc igen låter ju som ett väldigt rimligt nästa steg, och även att försöka träffa och hjälpa pojken när du kan och får. Håller du pojken i fokus blir det förhoppningsvis mindre tydligt hur starkt du ser ner på föräldrarna/mamman...