Kan veterinären ha missat????

M

mimmi_pippi

Lång men snälla hjälp mig!!!
Jag har en D-ponny import som för närvarande är sjuk i kotledsinflammation och knäledsinflammation båda fram och detta har vi varit och konstaterat på klinik, genom böjprov och bedövning som uteslutningsmetod. Det började som en galla på ena fram och att han gick lite ojämnt med frambenen.
Vi åkte då till klinik och böjde alla ben eftersom vi tyckte att hästen rörde sig skumt i bak också.
Hästen har även ont i ryggen och har haft det ända sedan vi köpte honom för ett år sedan. Ryggonten behandlar vi just nu med en ET som har tittat på ryggen. Veterinär har ochså tittat på ryggen och hon utesluter KS och säger att det bara är muskulärt. Vi ville röntga men det gick hon inte med på:( . Hon röntgade dock frambenen och det visade inga pålagringar. Bak ville hon inte heller röntga då han inte visade nåt på böjprov. Hur kan hon ställa diagnos utan röntgen, så bra är väl ingen veterinär?:confused:

Han har nu blivit sprutad med kortison fyra gånger i alla fyra sjuka leder och med tuppkam tre gånger i kota och två gånger i knä. Detta med en intervall på först 1 månad och sedan två veckors mellanrum.
Tyvärr så känns det som om han bara blir värre:cry: . I början lät vi honom gå i fålla, men eftersom han inte blev frisk då, fick han boxvila gången efter. Det gjorde honom dock ännu stelare bak och denna gång betämde vi oss för att släppa honom i sjukhage (större än fållan) en vecka efter sprutningen.
Han har nu gått där och ryggen har, med hjälp av att ET varit ute 2 gånger, blivit bättre. Bakben är dock galliga nuförtiden och gallor i karlederna har han på alla fyra. Han är även gallig på kotor på alla fyra. Vi bestämde oss för att boka av återbesöket och boka tid på annan klinik än den vi varit på. Vi vill komma till nån som tar vårt problem mer på allvar, för det här börjar kännas hopplöst.

Vi har följt Veterinärens råd till punkt och pricka, men ändå sker ingen förbättring, snarare tvärt om. Kan veterinären möjligtvis ha missat ryggskada eller bakbensskador?
Borde inte inflammationerna gå över om man tagit bort det som orsakade inflammationerna? (vilket vi först trodde var att han innan vi köpte hade för trång sadel och vid ett tillfälle blev väldigt dåligt skodd (detta upptäckte vi tyvärr först efter att ha bytt hovslagare efter ca 4 mån) Nu vet vi varken ut eller in längre. Vi vill inte förlora vår ögonsten!:cry:

Sv: Kan veterinären ha missat????

Byt klinik.

Jag fick min häst utdömd på ett ställe efter flera behandlingar. Accepterade inte detta utan bytte klinik. Där hittade de grundorsaken, behandlade symptomen, och på 3v hade jag en friskförklarad häst!

Ok!!! Gud va hemskt! Tur att du bytte då. Det ska jag göra direkt... Det är så sjukt att man inte kan lita på en veterinär... Tack för inlägget och att du tog dig tid att läsa

/ Mimmi_pippi

Prova med Lindblom i Sala, han är jättebra.

Veterinärer är ju människor, precis som vi. Man kan inte veta allt, och man gör misstag. Problemet är bara med de som inte själv lämnar över ett fall där de känner att de går bet.

Håller med dig fullständigt....

Ok ska kolla upp det och se om man kan få en tid snart... Tack så mycket för hjälpen.

Med risk för att låta som den bitterfitta jag är;
Min erfarenhet är att veterinärer är som bäst på att missa saker och att aldrig lyssna på vad man säger till dom. För ett par år sedan åkte vi skyttetrafik till en hästklinik i södra Sverige. Var bara nybliven tonåring då så ingen lyssnade när jag gång på gång sa att det var korsryggen det var fel på och inte benen (varför har alla vet noja på att allt ska sitta i benen?!). Till slut bestämde sig den smarta veterinären för att ponnyns medfödda gångfel på vb var problemet och satte på en bakovänd sko på den hoven för att hon inte skulle kunna ta ut den "felaktiga" rörelsen. En månad senare kom vi tillbaka med en häst som var ordentligt halt på båda bak, främst höger, och med rejäla inflammationer i båda bakknäna:( . På femte besöket (olika vet, samma klinik) blev hon utdömd för de kunde inte hitta felet.

Bytte vet. klinik o åkte till landslagsvet. i Ängelholm, som fick ordning på både knän och rygg utan några problem. Hästen blev hur pigg och frisk som helst. :smirk:

Det kryllar inte av bra veterinärer... :mad:

Ojdå!:eek:
Det kändes liksom som om veterinären viftade bort det faktum att min häst har jätteont i ryggen hon föreslog inte ens vad jag skulle göra för att åtgärda det. Jag är nästan helt stensäker på att det är antingen bakbenen som orsakar inflammationerna i fram eller ryggen som gör både fram och bak dåligt. Problemet är att vissa som blir veterinärer har ingen känsla för djur, de blir bara veterinärer för att det är ett statusyrke och för att man kan tjäna pengar på det. Det gör mig förbannad. Jag tycker inte att det borde vara möjligt att få en utdömd häst friskförklarad. Det borde inte vara så lätt att få en häst utdömd, det är det jag egentligen menar. Veterinärer dömer hellre ut en häst en hänvisar till en annan veterinär eller klinik om de inte vet vad felet är... Det tycker jag är hemskt:(

tack för svaret / mimmi_pippi

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar